VYBERTE SI REGION

Letišti je 75 let. Zlevnilo služby, letů ale ubývá

Praha – Úderem deváté hodiny ráno by zaměstnanci letiště v Praze-Ruzyni mohli sfouknout 75 svíček na dortu. Přesně tolik je dnes našemu největšímu letišti, kudy ročně projde skoro 12 milionů lidí. Je ale vůbec co slavit? Ano i ne. Deník vám přináší přehled hlavních problémů, které se dotýkají cestujících i letiště samotného.

5.4.2012 5
SDÍLEJ:

Letiště Praha-RuzyněFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Ve stínu ČSA

Jsou to spojené nádoby. Letiště Praha už od začátku bylo navázáno na to, jak se daří hlavním tuzemským aerolinkám ČSA. A ty momentálně hledají cestu, jak  dál. Pořád je ve hře jejich prodej do soukromých rukou, ale kvůli situaci na trzích to není otázka několika příštích měsíců. „Letiště 
v Praze bylo zvyklé, že 35 až 
36 procent jeho tržeb obstaraly ČSA, do budoucna si myslím, že tenhle poměr klesne pod třicet procent. I tak ale letiště poroste,“ soudí Jan Procházka, hlavní analytik společnosti Cyrrus, který se dlouhodobě věnuje letecké dopravě.   Loni letiště přepravilo o dvě procenta lidí více, na druhou stranu ale při pohledu na nynější letní letový řád klesl počet odbavených letadel (přílety/odlety) o deset procent.  

Leťte, ale do Evropy

Běžného zákazníka zajímá hlavně to, za kolik a kam se z letiště dostane. To ruzyňské i kvůli situaci v ČSA nabízí hlavně spojení na starém kontinentu, případně do Ruska. Z dálných destinaci jsou pravidelně k dispozici New York, jihokorejský Soul a Dubaj v Emirátech. Toť vše. Ostatní pravidelné linky míří do evropských měst. V letišti přitom problém není, je schopné odbavit i největší letadla. V říjnu tam například přistálo největší dopravní letadlo světa Airbus A380.    Navíc pokračuje příprava  stavby nové dráhy. Kapacita aeroportu by se tím zvýšila až na 21 milionů pasažérů ročně. „Pokud vše proběhne v souladu s plánovaným harmonogramem, pak by měla jít nová dráha do provozu v roce 2017,“ říká mluvčí letiště Eva Krejčí.

Pivo za 120 Kč. Proč?

Na letišti v Mnichově se po chodbách „válí“ automaty na čaj a kávu zdarma, k dispozici je i denní tisk. Pro Ruzyni  je tohle zatím něco jako nedostižný sen. Německý automotoklub ADAC nedávno spočítal, že ceny na pražském  letišti, s výjimkou cigaret, předčí Západ. V Londýně se láhev značkového koňaku dá koupit za 37 euro (asi 925 korun), v Praze stál ten samý skoro 67 euro (přes 1600 korun). Výjimkou není ani půllitr dvanáctistupňového piva za 120 korun. Na druhou stranu, jistá snaha o nápravu existuje. Letiště třeba nedávno zlevnilo parkování na 750 korun za týden v parkovacím domě D (při objednání přes internet). „Co se týká restaurací, tam provozujeme pouze tři z celkového počtu 31. Nicméně v rámci celého letiště jsme zavedli program menu, včetně nealkoholického nápoje, do 100 Kč, do 200 Kč, nad 200 Kč,“ vypočítává Eva Krejčí. 

Zlevnění: šance tu je

Podle Jana Procházky se i v případě Ruzyně  dočkáme „Jančurova efektu“. Tedy že státní letiště zareaguje na soukromou konkurenci. Ta mu roste v podobě letiště ve Vodochodech na severovýchodě Prahy. Nový aeroport chce odbavit ročně přes tři miliony lidí a nalákat do Česka nízkonákladové aerolinky. „Ten zájem ze strany leteckých přepravců je už nyní značný,“ potvrzuje šéf letiště Martin Kačur. Aeroport, který vlastní skupina Penta, má ambici fungovat od roku 2015. Proti jsou ale okolní obce, které se obávají hluku.

Letišti je 75 let. Zlevnilo služby, letů ale ubývá

Autor: Jan Klička

5.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies