Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letouny L-159 marně čekají na zahraničního kupce

Praha - Ambiciózní projekt nových cvičných bojových letounů L-159 měl být záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu.

9.5.2011 2
SDÍLEJ:

L-159 ALCAFoto: AČR

Z předpokládaného prodeje zhruba 200 kusů, který měl zaplatit nákladný vývoj a zajistit rentabilitu projektu, se podařilo získat zákazníka pro pouhých 72 strojů, které objednala česká armáda. I ta ale záhy zjistila, že jich tolik nepotřebuje a již řadu let se Česko marně snaží získat pro přebytečné stroje kupce.

Nyní se údajně rýsuje možnost prodat letouny do Iráku. V úterý bude v Praze jednat náměstek iráckého ministra obrany, do Iráku se chystá česká delegace v čele s premiérem Petrem Nečasem.

Smlouvu o nákupu 72 letounů L-159 podepsal ministr obrany Miloslav Výborný (KDU-ČSL) s generálním ředitelem Aera Vodochody v roce 1997. Všechny letouny měly být dodány do roku 2002, ale tyto podmínky Aero nedodrželo a stroje dodávalo do roku 2004. Finanční objem celé zakázky se zejména kvůli rostoucímu kurzu amerického dolaru vůči koruně vyšplhal z předpokládaných zhruba 25 až 30 na více než 51 miliard korun. Vojáci později usoudili, že tolik letounů nepotřebují a ponechají si pouze 24 z nich. O prodeji 47 letounů L-159 z výzbroje české armády rozhodla vláda v červenci 2004.

Veškeré snahy o prodej nepotřebných strojů jsou zatím neúspěšné

Dva stroje putovaly do Španělska v rámci sporného obchodu na pořízení transportních letadel CASA pro českou armádu. Předmětem výměny jednoho z pořizovaných letounů CASA bylo pět L-159. Zbývající tři stroje podle nedávných informací ministerstva obrany převzala firma Omnipol, která celý obchod včetně výměny zprostředkovala. Podle smlouvy by letadla měla sloužit k výcviku pilotů ze zemí NATO.

Podle dostupných informací zástupci Aera i českého státu jednali v posledních letech o prodeji L-159 v celé řadě zemí, avšak zatím bez úspěchu. Blízko kontraktu byla firma v roce 2003 v Indii, kde se L-159 dostala do užšího výběru, avšak Indie dala nakonec přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila například v Keni, Egyptě, Indonésii, Izraeli, Nigérii, Filipínách nebo Bolívii. Z evropských zemí se o L-159 zajímalo Slovensko, Polsko, Řecko či Maďarsko.

Zbrojní obchody mívají často politické pozadí a proto neúspěch L-159 na zahraničních trzích nemusí vždy souviset s kvalitou, využitelností, servisním zázemím či cenou strojů. Například v roce 2009 informovala agentura AP, že Bolívie koupí na pomoc v boji proti pašerákům drog místo původně zvažovaných českých letadel šest čínských proudových letounů. Bolivijský prezident Evo Morales podle agentury prohlásil, že Bolívie původně měla v plánu koupit česká letadla. Stroje však využívají americké technologie a Washington obchod dle Moralese zablokoval.

Od Boeingu k Pentě

Možnost Spojených států zablokovat export českých letadel je dána vysokým podílem technologií americké produkce v L-159. Česká strana proto kladla naděje na oživení projektu L-159 do spolupráce Aera s americkým leteckým gigantem Boeing. Boeing při svém vstupu do Aera v roce 1998 slíbil pomoc při pronikání na zahraniční trhy a zvýšení objemu zakázek. Mnoho nových kontraktů však zbrojovce nepřinesl a nepodařilo se mu najít ani kupce pro L-159. Stát se proto po několika letech rozhodl strategické partnerství s Američany ukončit. V roce 2004 odkoupil podíl v Aeru za symbolické dvě koruny, zároveň však převzal závazky vzniklé za dobu, po kterou Boeing ve firmě působil. V říjnu 2006 stát prodal Aero Vodochody česko-slovenské investiční skupině Penta.

Letoun L-159 konstrukčně vychází z osvědčeného typu letounů L-59, které dodnes létají v mnoha zemích světa. Jeho konkurenční výhodou měly být nízké provozní náklady a široké možnosti využití. Stroj byl vyvinut v souladu s požadavky NATO, je vybaven moderní elektronikou, na projektu se podílela řada zahraničních firem, mimo jiné z USA, Británie a Itálie.

Autor: ČTK

9.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

"Obyčejná" nehoda na obchvatu Holic mohla skončit zraněním záchranáře. Řidič si totiž místo volantu hleděl telefonu.
1

Záchranář uskakoval před autem. Řidič si fotil nehodu

Ilustrační foto.
10

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Hrozí odvolání Trumpa? Prohra republikánů může znamenat prezidentův konec

V okolí Bílého domu se již delší dobu šeptá o tom, že pokud ve volbách do Sněmovny reprezentantů v příštím roce republikáni nezískají většinu, mohl by to být konec amerického prezidenta Donalda Trumpa. Mohlo by totiž snadno projít jeho odvolání, které Demokraté navrhují. Trump podle amerických médií místo podpory kampaně republikánů svou stranu rozvrací.  

Španělsko zatýká strůjce katalánského referenda. Do vazby jdou dva separatisté

Španělské úřady dnes zatkly dva z hlavních strůjců katalánského referenda. Jordi Sánchez, který stál v čele separatistické strany Katalánské národní shromáždění (ANC), a Jordi Cuixart vůdce organizace Omnium Cultural, byli dnes zatčeni. Důvodem jejich vazby má být pobuřování. Informoval o tom server BBC.

Irácké vojsko vtrhlo do Kirkúku, nezávislost Kurdistánu je ohrožena

Irácké vládní jednotky dnes vstoupily do města Kirkúk ovládaném Kurdy. Stalo se tak tři týdny poté, co území na severu Iráku vyhlásilo kontroverzní referendum o nezávislosti. Z města uprchly tisíce lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení