VYBERTE SI REGION

Levná léčba zánětů? Čeští vědci jsou jí na stopě

Praha – Artritida, chronický zánět střev, různé druhy alergií či Alzheimerova nemoc. Na to vše by mohla pomoci původem přírodní látka, kterou vyvíjejí čeští vědci. Právě nyní se připravují na první klinické studie. Pokud vše půjde hladce, mohla by být během deseti let na trhu levná tabletka, která by léčila záněty i autoimunitní onemocnění. Pomoci by mohla i po transplantacích a možná dokáže potlačit i nádorové bujení.

29.8.2014 12

Ilustrační fotoFoto: čtk

Léčivé látky pocházejí
z půdních bakterií zvaných aktinomyceta, které byly poprvé objeveny v 70. letech minulého století jako antibiotika. Jenže se ukázalo, že jejich schopnost likvidovat bakterie není nijak slavná, a tak se použití neuchytilo. Nedávno však vědci zjistili, že látka zvaná manumycin má jiné důležité účinky. Jejich zkoumání trvá od roku 2006 a v současnosti ho sponzoruje ministerstvo zdravotnictví
a školství.

Spolupráce tří ústavů

Na výzkumu se podílejí hned tři vědecká centra – Biologické centrum AV ČR v Českých Budějovicích, Mikrobiologický ústav AV ČR a pražský IKEM. Kdo má co na starosti? Biologové z Budějovic získali
z půdy daný typ bakterie, popsali jej a připravili pro další výzkum.
„Bakterie jsme izolovali
z výsypek bývalých hnědouhelných dolů na Sokolovsku," přibližuje Václav Krištůfek
z českobudějovického ústavu. Materiál tam biologové uchovávají v rozsáhlé sbírce, která čítá 1400 kmenů půdních bakterií z celého světa.

Vědci z Mikrobiologického ústavu pak zkoumají nejperspektivnější kmeny bakterií
s ohledem na produkci látek
s protizánětlivými účinky. To znamená, že v bakteriích hledají vhodné látky a také provádějí cílené mutace a pozměňují molekuly tak, aby vytvořili látky nové. „Cílem je shromáždit nové produkční kmeny, případně je i geneticky modifikovat, a vybrat takové, jejichž produkty mají protizánětlivé účinky," říká Kateřina Petříčková z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

V imunologické laboratoři IKEM se vybrané látky testují na lidských buňkách, prověřuje se jejich protizánětlivá aktivita a případná toxicita.
V další fázi výzkumu se plánují testy na myších.

„V populaci je vysoké procento lidí, kteří trpí onemocněními založenými na chronickém zánětu. Léčiva, která se používají, jsou buď levná
a nespecifická, tedy působí na široké spektrum zánětů, ale mají řadu vedlejších účinků, např. ibuprofen, anebo se používají moderní preparáty na principu specifických protilátek, které se ale musí aplikovat injekčně a jsou velmi drahé. Proto je poptávka po levné látce, která půjde schovat do tablety, přitom bude specificky zasahovat do molekulárních mechanismů zánětu. Nic takového zatím v podstatě neexistuje," vysvětluje Kateřina Petříčková. Nízkou cenu zkoumaného vyvíjeného přípravku přitom zaručuje to, že jde o látku pocházející z živých mikroorganismů, takže ji lze snadno vyrábět.

Autor: Redakce

29.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 12

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.