Levná léčba zánětů? Čeští vědci jsou jí na stopě

Praha – Artritida, chronický zánět střev, různé druhy alergií či Alzheimerova nemoc. Na to vše by mohla pomoci původem přírodní látka, kterou vyvíjejí čeští vědci. Právě nyní se připravují na první klinické studie. Pokud vše půjde hladce, mohla by být během deseti let na trhu levná tabletka, která by léčila záněty i autoimunitní onemocnění. Pomoci by mohla i po transplantacích a možná dokáže potlačit i nádorové bujení.

29.8.2014 12

Ilustrační fotoFoto: čtk

Léčivé látky pocházejí
z půdních bakterií zvaných aktinomyceta, které byly poprvé objeveny v 70. letech minulého století jako antibiotika. Jenže se ukázalo, že jejich schopnost likvidovat bakterie není nijak slavná, a tak se použití neuchytilo. Nedávno však vědci zjistili, že látka zvaná manumycin má jiné důležité účinky. Jejich zkoumání trvá od roku 2006 a v současnosti ho sponzoruje ministerstvo zdravotnictví
a školství.

Spolupráce tří ústavů

Na výzkumu se podílejí hned tři vědecká centra – Biologické centrum AV ČR v Českých Budějovicích, Mikrobiologický ústav AV ČR a pražský IKEM. Kdo má co na starosti? Biologové z Budějovic získali
z půdy daný typ bakterie, popsali jej a připravili pro další výzkum.
„Bakterie jsme izolovali
z výsypek bývalých hnědouhelných dolů na Sokolovsku," přibližuje Václav Krištůfek
z českobudějovického ústavu. Materiál tam biologové uchovávají v rozsáhlé sbírce, která čítá 1400 kmenů půdních bakterií z celého světa.

Vědci z Mikrobiologického ústavu pak zkoumají nejperspektivnější kmeny bakterií
s ohledem na produkci látek
s protizánětlivými účinky. To znamená, že v bakteriích hledají vhodné látky a také provádějí cílené mutace a pozměňují molekuly tak, aby vytvořili látky nové. „Cílem je shromáždit nové produkční kmeny, případně je i geneticky modifikovat, a vybrat takové, jejichž produkty mají protizánětlivé účinky," říká Kateřina Petříčková z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

V imunologické laboratoři IKEM se vybrané látky testují na lidských buňkách, prověřuje se jejich protizánětlivá aktivita a případná toxicita.
V další fázi výzkumu se plánují testy na myších.

„V populaci je vysoké procento lidí, kteří trpí onemocněními založenými na chronickém zánětu. Léčiva, která se používají, jsou buď levná
a nespecifická, tedy působí na široké spektrum zánětů, ale mají řadu vedlejších účinků, např. ibuprofen, anebo se používají moderní preparáty na principu specifických protilátek, které se ale musí aplikovat injekčně a jsou velmi drahé. Proto je poptávka po levné látce, která půjde schovat do tablety, přitom bude specificky zasahovat do molekulárních mechanismů zánětu. Nic takového zatím v podstatě neexistuje," vysvětluje Kateřina Petříčková. Nízkou cenu zkoumaného vyvíjeného přípravku přitom zaručuje to, že jde o látku pocházející z živých mikroorganismů, takže ji lze snadno vyrábět.

Autor: Redakce

29.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
Neil Armstrong, muž na Měsíci

Muž na Měsíci se objevil před 56 lety

Kajínek po propuštění z vězení vyvolává mezi lidmi různé reakce. Jedni jej odsuzují, druzí jej považují za celebritu. Když ve čtvrtek odpoledne s přítelkyní nakupoval v brněnském univerzitním kampusu, lidé se s nim fotili a chtěli autogramy.

Restaurace se chlubila návštěvou Kajínka. Vzbudila rozporuplné reakce

Chovanec popírá, že by útočník z Manchesteru letěl přes Prahu

Útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) neletěl před útokem přes Prahu. Na twitteru to dnes oznámil český ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Ministr to uvedl na základě poznatků, které dnes tuzemské bezpečnostní složky získaly od zahraničních partnerů. Podle Chovance není pravdivá informace, kterou přinesl německý list Der Tagesspiegel.

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Občan Nigérie se u Ústavního soudu nedomohl uznání otcovství k dítěti, jež zplodil s Češkou. Ta byla v době intimního vztahu v manželském svazku, a právě proto – dle verdiktu nejvyšší soudní instance – nelze uznat stěžovatelovo otcovství.

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Členy vojenského klubu, kteří se o víkendu pokusili vrátit růžovému tanku IS-2 před červeným kostelem v Brně původní zelenou barvu, ve čtvrtek podpořilo velvyslanectví Ruské federace v České republice. Jeho zástupci se ohradili proti tvrzení Davida Černého, který tank přetřel na růžovo, že se jedná o symbol okupace z roku 1968.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Bruselu bez rukaviček. Problémem bude Turecko, rozpočet, teror a možná i Rusko

Podle článku 5 zakládací listiny Severoatlantické aliance je útok na jednoho člena NATO útokem na celou alianci. To platilo bez výhrady v době studené války. Bude to platit i v éře nového amerického prezidenta Donalda Trumpa?