Levná léčba zánětů? Čeští vědci jsou jí na stopě

Praha – Artritida, chronický zánět střev, různé druhy alergií či Alzheimerova nemoc. Na to vše by mohla pomoci původem přírodní látka, kterou vyvíjejí čeští vědci. Právě nyní se připravují na první klinické studie. Pokud vše půjde hladce, mohla by být během deseti let na trhu levná tabletka, která by léčila záněty i autoimunitní onemocnění. Pomoci by mohla i po transplantacích a možná dokáže potlačit i nádorové bujení.

29.8.2014 12

Ilustrační fotoFoto: čtk

Léčivé látky pocházejí
z půdních bakterií zvaných aktinomyceta, které byly poprvé objeveny v 70. letech minulého století jako antibiotika. Jenže se ukázalo, že jejich schopnost likvidovat bakterie není nijak slavná, a tak se použití neuchytilo. Nedávno však vědci zjistili, že látka zvaná manumycin má jiné důležité účinky. Jejich zkoumání trvá od roku 2006 a v současnosti ho sponzoruje ministerstvo zdravotnictví
a školství.

Spolupráce tří ústavů

Na výzkumu se podílejí hned tři vědecká centra – Biologické centrum AV ČR v Českých Budějovicích, Mikrobiologický ústav AV ČR a pražský IKEM. Kdo má co na starosti? Biologové z Budějovic získali
z půdy daný typ bakterie, popsali jej a připravili pro další výzkum.
„Bakterie jsme izolovali
z výsypek bývalých hnědouhelných dolů na Sokolovsku," přibližuje Václav Krištůfek
z českobudějovického ústavu. Materiál tam biologové uchovávají v rozsáhlé sbírce, která čítá 1400 kmenů půdních bakterií z celého světa.

Vědci z Mikrobiologického ústavu pak zkoumají nejperspektivnější kmeny bakterií
s ohledem na produkci látek
s protizánětlivými účinky. To znamená, že v bakteriích hledají vhodné látky a také provádějí cílené mutace a pozměňují molekuly tak, aby vytvořili látky nové. „Cílem je shromáždit nové produkční kmeny, případně je i geneticky modifikovat, a vybrat takové, jejichž produkty mají protizánětlivé účinky," říká Kateřina Petříčková z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

V imunologické laboratoři IKEM se vybrané látky testují na lidských buňkách, prověřuje se jejich protizánětlivá aktivita a případná toxicita.
V další fázi výzkumu se plánují testy na myších.

„V populaci je vysoké procento lidí, kteří trpí onemocněními založenými na chronickém zánětu. Léčiva, která se používají, jsou buď levná
a nespecifická, tedy působí na široké spektrum zánětů, ale mají řadu vedlejších účinků, např. ibuprofen, anebo se používají moderní preparáty na principu specifických protilátek, které se ale musí aplikovat injekčně a jsou velmi drahé. Proto je poptávka po levné látce, která půjde schovat do tablety, přitom bude specificky zasahovat do molekulárních mechanismů zánětu. Nic takového zatím v podstatě neexistuje," vysvětluje Kateřina Petříčková. Nízkou cenu zkoumaného vyvíjeného přípravku přitom zaručuje to, že jde o látku pocházející z živých mikroorganismů, takže ji lze snadno vyrábět.

Autor: Redakce

29.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
Petra Kvitová se po zranění vrátila parádně, ovládla turnaj v Birminghamu.

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Ve Španělsku hoří národní park, tisíce lidí musely uprchnout

Více než dva tisíce lidí včetně turistů musely být evakuovány kvůli požáru, který zachvátil oblast u města Huelva na jihozápadě Španělska. Místní úřady vyhlásily nejvyšší stupeň ohrožení.

Lékárny do dubna objednaly dva miliony balení léků na alergii, některé zdraží

Do lékáren v Česku se za první čtyři měsíce roku dodalo téměř dva miliony balení léků na alergie. Některé od srpna zdraží, sníží se také počet těchto léků bez doplatku. V České republice je 2,5 milionu alergiků, hlavně na pyl a roztoče. Za 30 let se počty pacientů zdvojnásobily.

AKTUALIZUJEME

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Šlo o další teroristický útok? V Newcastlu najel u sportovního centra Westgate automobil do chodců. Podle nejnovějších informací řidička zranila šest lidí, z toho tři děti. Na místě zrovna probíhaly oslavy konce ramadánu.

Corbyn je na koni, žádá hlavu Mayové. Dočká se předčasných voleb?

Vůdce britské opozice Jeremy Corbyn přišel o víkendu s požadavkem na vypsání nových parlamentních voleb. Reagoval tak na nejnovější průzkumy veřejného mínění, podle nichž stávající britskou premiérku Theresu Mayovou poprvé předstihl.