VYBERTE SI REGION

Odtahy: Milionová pokuta

LIBEREC - Často kritizovaná vysoká cena odtahů v Liberci byla, podle názoru Finančního ředitelství v Ústí nad Labem, skutečně předražená. Město Liberec neuspělo ani s odvoláním a nyní musí zaplatit přibližně milionovou pokutu. Podle úředníků finančního úřadu je cena v Liberci přibližně o pět set korun vyšší, než je běžný průměr.

6.10.2007
SDÍLEJ:

OdtahFoto: Deník/Petr Jeník

„Doposud byla cena za odtah, včetně prvního dne parkování, dva tisíce korun. Od prvního listopadu ji snižujeme o tři sta korun,“ upřesnil náměstek primátora města Liberce Milan Šír.

Náměstek dále poznamenal, že odtahování vozidel v případě, kdy to zákon umožňuje, se Liberci osvědčilo.

„Naším cílem je od samého začátku samozřejmě bezpečnost silničního provozu a dodržování zákonů. Ze statistik vyplývá, že počet těchto závažných přestupků klesl o padesát procent,“ upřesnil náměstek Milan Šír.

Odtahy vozidel mají pro město zajišťovat Technické služby města Liberce, které tuto lukrativní činnost přenechaly firmě Aktiv. Pro město Liberec zajišťovala odtahy dvě vozidla. Z důvodu sníženého počtu přestupků bude nadále jen jedno.

Město doplatí, když řidiči správně parkují

I přes skutečnost, že odtahy jsou v Liberci předražené, město na odtazích nevydělává, ale naopak každý rok doplácí.

Paradox této situace podtrhuje nepřímá úměra. Čím více řidičů bude respektovat dopravní předpisy, tím více bude město doplácet Technickým službám města Liberce (TSML) a ty následně doplatí za slušné řidiče Aktivu.

Vyplývá to z mandátní smlouvy. Ta je postavena na principu garantované částky, kterou dostanou TSML (respektive Aktiv) bez ohledu na to, jestli provedly k částce adekvátní počet odtahů či nikoliv.

Město se snížený počet přestupků snaží řešit dodatkem smlouvy. „Pochopitelně dochází i ke snížení mandátní odměny za zabezpečení služby, a to o 1,2 milionu korun,“ uvedl tiskový mluvčí Magistrátu města Liberce Martin Korych. Prakticky to znamená, že snížená mandátní smlouva zaručuje zakázku na odtahy v hodnotě 3,8 milionu korun.

Podle pololetní zprávy Městské policie však bude město pravděpodobně opět doplácet. „V první polovině roku 2007 bylo nařízeno 419 úplných odtahů,“ říká zpráva policie.

Přepočteno na peníze to znamená, že řidiči zaplatili za odtahy vozidel 838 000 korun. Pokud by i v druhé polovině roku parkovali motoristé stejně vzorně, bude muset město, a to i podle snížené mandátní smlouvy, zaplatit 2 124 000 korun.

Podle náměstka primátora Milana Šíra nelze situaci jinak řešit. „Nemůžeme na jednotlivé odtahy volat různé odtahové služby. Město musí objednávat formou výběrového řízení,“ doplnil náměstek primátora Milan Šír.


Průměrná cena za odtažení vozidla se v Liberci pohybuje i s daní mezi 900 až 1 500 korun. Podle několika oslovených dopravců je tato městská zakázka vysoce lukrativní.

Odtažení vozidla smí strážník či policista nařídit pouze v zákonem stanoveném případě.

Hotovost není podmínkou

Vlastník pozemní komunikace je povinen vydat vozidlo zpět po zaplacení nákladů na odtah, resp. po složení zástavy nebo jiné jistiny. Vlastník pozemní komunikace je povinen přijmout jakékoli obdobné plnění i jiné než hotovost. V případě kdy provozovatel vozidla, který si pro odtažené vozidlo přišel, nemá hotovost, ale hodlá zaplatit jinak, např. směnkou, šekem, složením do zástavy hodinek v ceně nákladu odtahu, je vlastník pozemní komunikace povinen vozidlo vydat. Nelze zasahovat do práv vlastníka zadržováním vozidla v ceně několikanásobně přesahující náklady. Proto postup vlastníka pozemní komunikace, kdy odmítá vydat vozidlo jen proto, že provozovatel nemá hotovost, je v rozporu se zákonem.

PRO… Výhody odtahů vozidel v Liberci

Odtahy vozidel mají sloužit pro odstranění překážky na silnici, vyšší bezpečnost silničního provozu, uvolnění místa pro invalidy a další případy stanovené zákonem. Výhodou odtahování vozidel je rychlé řešení naléhavé situace. Nesporným následkem je snížení počtu závažných přestupků na polovinu.

PROTI… Nevýhody odtahů vozidel v Liberci

Cena za odtažení vozidla v Liberci je zjevně nepřiměřená. Město Liberec se navíc zavázalo, že řidiči budou špatně parkovat. Z mandátní smlouvy vyplývá, že v případě, kdy strážníci nařídí menší počet odtahů, než je garantovaná částka, město Liberec musí ze svého rozpočtu dorovnat rozdíl do plné výše.

6.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Pošta vypsala tendr na vedoucího inspekce, hlásí se prý i Laube

Praha - Česká pošta vypsala výběrové řízení na funkci vedoucího odboru inspekce. Odbor inspekce má na starosti záležitosti spojené s ochranou České pošty před trestnou činností. Potvrdil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle Lidových novin se na místo, které v září opustil Jiří Brázda, přihlásilo pět uchyzečů, mezi nimi i bývalý náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, uvedl server lidovky.cz.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies