Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé často zapomínají, že přednost má vždy tramvaj

Praha -Od začátku roku se staly už přes tři desítky nehod chodců s tramvajemi, skoro vždy je vina právě na chodci. Pomoci má nová kampaň Není cesty zpět.

29.6.2010 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Rozhlédnout vlevo, vpravo a pak znovu vlevo, a když nic nejede, pak je možné vykročit. Toto základní pravidlo pro přechod silnice zřejmě nic neříká velkému množství lidí v Praze. Důkazem jsou mimo jiné i dlouhodobé vysoké počty nehod chodců s tramvajemi, od začátku roku do konce května jich bylo už 31, když jeden člověk dokonce po srážce zemřel.

I proto nyní Policie ČR společně s dopravním podnikem a Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra odstartovala kampaň Není cesty zpět! Projekt má upozornit chodce na rizikové chování v silničním provozu. „I přes dlouhodobou prevenci a mnoho upozornění je stále velký problém v tom, že si mnoho lidí neuvědomuje, že před tramvají nemají přednost. I proto musím znovu zopakovat přednost má tramvaj,“ sdělil generální ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.

Podle jeho slov se situace z hlediska statistik přece jen trochu zlepšila, když mezi rokem 2008 a 2009 počet nehod chodců s tramvajemi klesl o pět procent, letos ale pravděpodobně dojde naopak k nárůstu. Za prvních pět měsíců totiž došlo ke zmíněným 31 nehodám, když vloni to bylo za celý rok 40 incidentů.

Více znaků na silnici

V souvislosti s novou kampaní se mohou lidé setkat přímo v tramvajích s letáky, které upozorňují na to, že přednost mají tramvaje a jako odstrašující příklad nechybí ani statistiky nehod a fotografie.

„Aby se nám postupně podařilo počet nehod co nejvíce eliminovat, podnikáme samozřejmě i mnoho dalších kroků. Postupně se například snažíme na přechodech pomocí piktogramů výrazněji upozornit na provoz tramvají. Máme také vytipovaná nejrizikovější místa z hlediska počtu nehod, kde policie posílí své preventivní hlídky,“ pokračoval Martin Dvořák. Nejrizikovější lokality jsou například v okolí Nákladového nádraží Žižkov, pak také v centru města poblíž Václavského náměstí, či na Andělu.

Jak upozornil šéf pražské policie Martin Červíček, funguje také speciální skupina BESIP. „Ta reaguje i na podněty od občanů. Například pokud by někde bylo špatné značení nebo správně nefungovala signalizace, tak to stačí nahlásit policii, a ta bude věc neprodleně řešit,“ podotkl Červíček.

Již na konci loňského roku pak DP zahájil další kampaň Tramvaj má přednost. „Jedná se o vícejazyčný leták, který upozorňuje chodce, že tramvaj má vždy přednost. Letáky jsou vyvěšeny v tramvajích, aby je cestující měli denně na očích,“ dodala mluvčí DP Ilona Vysoudilová.

Důležitá je právě vícejazyčnost upozornění, někteří zahraniční turisté nemají s provozem tramvají zkušenosti a tyto letáky jim mají pomoci při bezpečném pohybu ve městě.

Za poslední dva týdny tři srážky s chodcem

Hned ke třem nehodám tramvají s chodcem pak museli vyjíždět pražští policisté v posledních dvou týdnech. V drtivé většině případů může za nehodu chodec, výjimečně pak i řidič tramvaje. Právě v jednom z posledních případů tomu tak zřejmě bude.

„V sobotu 19. června jela tramvajová souprava linky 22 po ulici Ječná ve směru na Karlovo náměstí v Praze 2. Před křižovatkou ulic Ječná, Sokolská pravděpodobně řidič tramvajové soupravy nerespektoval dopravní signalizační zařízení pro tramvaje: stůj a pokračoval v jízdě. Vzápětí došlo ke střetu soupravy s chodkyněmi, které přecházely vozovku po vyznačeném přechodu,“ informovala Iva Knolová, pražská policejní mluvčí. Jedna z chodkyň utrpěla těžká poranění a byla hospitalizována v nemocnici, další žena utrpěla lehká poranění. „Při vyšetřování nehody bylo zjištěno, že také chodkyně nerespektovaly červený světelný signál pro chodce: stůj,“ doplnila Knolová.

#nahled|http://g.denik.cz/1/f0/2906krizovatky_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/f0/2906krizovatky.jpg|Nehody tramvají s chodci#

Další červnový případ se stal 15. června, kdy jela linka 9 po ulici Národní, ve směru od mostu Legii k ulici Spálená, kde jí náhle z tramvajového ostrůvku vstoupila do jízdní dráhy šestadvacetiletá žena. Ta utrpěla po střetu s tramvají lehká poranění.

Třetí nehoda se stala v pondělí 21. června. Tramvaj číslo 26 jela po ulici Švehlova ve směru z centra. Při rozjíždění soupravy tramvaje ze zastávky Na Groši, byl zachycen chodec druhým vozem soupravy. Muž byl poté ještě několik metrů tažen soupravou ve směru jízdy a utrpěl těžká poranění. Také zde byl zřejmě viníkem nehody chodec.

„Absolvujeme čtyřikrát do roka školení, která se týkají bezpečnosti provozu. Zde se soustředíme právě i na rizika nehod s chodci,“ doplnil jeden z řidičů tramvají Marek Dráb.

Autor: Lukáš Marek

29.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Studentské koleje. Ilustrační foto.
8

Univerzitní koleje hlásí stop stav, tisíce studentů jsou bez ubytování

David Rath
2 16

Rath podal ústavní stížnost kvůli použití odposlechů v jeho kauze

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Mladík zůstal tři dny uvězněn v jeskyni. Zamkli ho tam jeho kolegové

Americký student univerzity v Indianě zažil krušné chvíle. Téměř tři dny strávil uvězněný v jeskyni poté, co ho zde zapomněl a následně omylem zamkl jeho univerzitní klub, se kterým se do jeskyní vydal. Mladík byl nucen jíst brouky a olizovat jeskynní stěny.

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Jihokorejští seismologové se však přiklánějí k přírodnímu původu.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení