VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé často zapomínají, že přednost má vždy tramvaj

Praha -Od začátku roku se staly už přes tři desítky nehod chodců s tramvajemi, skoro vždy je vina právě na chodci. Pomoci má nová kampaň Není cesty zpět.

29.6.2010 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Rozhlédnout vlevo, vpravo a pak znovu vlevo, a když nic nejede, pak je možné vykročit. Toto základní pravidlo pro přechod silnice zřejmě nic neříká velkému množství lidí v Praze. Důkazem jsou mimo jiné i dlouhodobé vysoké počty nehod chodců s tramvajemi, od začátku roku do konce května jich bylo už 31, když jeden člověk dokonce po srážce zemřel.

I proto nyní Policie ČR společně s dopravním podnikem a Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra odstartovala kampaň Není cesty zpět! Projekt má upozornit chodce na rizikové chování v silničním provozu. „I přes dlouhodobou prevenci a mnoho upozornění je stále velký problém v tom, že si mnoho lidí neuvědomuje, že před tramvají nemají přednost. I proto musím znovu zopakovat přednost má tramvaj,“ sdělil generální ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.

Podle jeho slov se situace z hlediska statistik přece jen trochu zlepšila, když mezi rokem 2008 a 2009 počet nehod chodců s tramvajemi klesl o pět procent, letos ale pravděpodobně dojde naopak k nárůstu. Za prvních pět měsíců totiž došlo ke zmíněným 31 nehodám, když vloni to bylo za celý rok 40 incidentů.

Více znaků na silnici

V souvislosti s novou kampaní se mohou lidé setkat přímo v tramvajích s letáky, které upozorňují na to, že přednost mají tramvaje a jako odstrašující příklad nechybí ani statistiky nehod a fotografie.

„Aby se nám postupně podařilo počet nehod co nejvíce eliminovat, podnikáme samozřejmě i mnoho dalších kroků. Postupně se například snažíme na přechodech pomocí piktogramů výrazněji upozornit na provoz tramvají. Máme také vytipovaná nejrizikovější místa z hlediska počtu nehod, kde policie posílí své preventivní hlídky,“ pokračoval Martin Dvořák. Nejrizikovější lokality jsou například v okolí Nákladového nádraží Žižkov, pak také v centru města poblíž Václavského náměstí, či na Andělu.

Jak upozornil šéf pražské policie Martin Červíček, funguje také speciální skupina BESIP. „Ta reaguje i na podněty od občanů. Například pokud by někde bylo špatné značení nebo správně nefungovala signalizace, tak to stačí nahlásit policii, a ta bude věc neprodleně řešit,“ podotkl Červíček.

Již na konci loňského roku pak DP zahájil další kampaň Tramvaj má přednost. „Jedná se o vícejazyčný leták, který upozorňuje chodce, že tramvaj má vždy přednost. Letáky jsou vyvěšeny v tramvajích, aby je cestující měli denně na očích,“ dodala mluvčí DP Ilona Vysoudilová.

Důležitá je právě vícejazyčnost upozornění, někteří zahraniční turisté nemají s provozem tramvají zkušenosti a tyto letáky jim mají pomoci při bezpečném pohybu ve městě.

Za poslední dva týdny tři srážky s chodcem

Hned ke třem nehodám tramvají s chodcem pak museli vyjíždět pražští policisté v posledních dvou týdnech. V drtivé většině případů může za nehodu chodec, výjimečně pak i řidič tramvaje. Právě v jednom z posledních případů tomu tak zřejmě bude.

„V sobotu 19. června jela tramvajová souprava linky 22 po ulici Ječná ve směru na Karlovo náměstí v Praze 2. Před křižovatkou ulic Ječná, Sokolská pravděpodobně řidič tramvajové soupravy nerespektoval dopravní signalizační zařízení pro tramvaje: stůj a pokračoval v jízdě. Vzápětí došlo ke střetu soupravy s chodkyněmi, které přecházely vozovku po vyznačeném přechodu,“ informovala Iva Knolová, pražská policejní mluvčí. Jedna z chodkyň utrpěla těžká poranění a byla hospitalizována v nemocnici, další žena utrpěla lehká poranění. „Při vyšetřování nehody bylo zjištěno, že také chodkyně nerespektovaly červený světelný signál pro chodce: stůj,“ doplnila Knolová.

#nahled|http://g.denik.cz/1/f0/2906krizovatky_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/f0/2906krizovatky.jpg|Nehody tramvají s chodci#

Další červnový případ se stal 15. června, kdy jela linka 9 po ulici Národní, ve směru od mostu Legii k ulici Spálená, kde jí náhle z tramvajového ostrůvku vstoupila do jízdní dráhy šestadvacetiletá žena. Ta utrpěla po střetu s tramvají lehká poranění.

Třetí nehoda se stala v pondělí 21. června. Tramvaj číslo 26 jela po ulici Švehlova ve směru z centra. Při rozjíždění soupravy tramvaje ze zastávky Na Groši, byl zachycen chodec druhým vozem soupravy. Muž byl poté ještě několik metrů tažen soupravou ve směru jízdy a utrpěl těžká poranění. Také zde byl zřejmě viníkem nehody chodec.

„Absolvujeme čtyřikrát do roka školení, která se týkají bezpečnosti provozu. Zde se soustředíme právě i na rizika nehod s chodci,“ doplnil jeden z řidičů tramvají Marek Dráb.

Autor: Lukáš Marek

29.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel České televize Petr Dvořák.
17 5

Kandidáti na šéfa České televize: Chceme více peněz

Příznivci fašistického diktátora Franka se typického pozdravu nezdávají ani v 21. století.
4 5

Hajlování i hymna fašistů: ve Španělsku pochovali Frankova ministra

VIDEO: Protest proti Babišovi. Klub okradených blokuje ministerstvo financí

Členové Klubu okradených zahájili dnes blokádu Ministerstva financí. Jejich protest se vztahuje k ministrovi financí Andreji Babišovi, jenž podle nich svými podvody okradl celou řadu jednotlivců.

Útoky na městské úředníky: Paní, která plive, pán, který vyhrožuje smrtí

Paní, která v rozčílení plive po lidech, nadávky nejhrubšího zrna či dokonce útok pěstmi, výhrůžky smrtí za to, že jisté dámě odmítli kopírovat její soukromé dokumenty. Vítejte v kancelářích a dalších prostorech k jednání s veřejností na místních radnicích a magistrátech.

AKTUALIZOVÁNO

Drábová zůstane zastupitelkou, rozhodli její kolegové. Nyní má slovo Chovanec

Středočeští radní na mimořádném jednání odmítli zbavit mandátu zastupitelky Danu Drábovou (STAN), která zároveň vykonává funkci předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Na neslučitelnost těchto funkcí před časem upozornil ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

AUTOMIX.CZ

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies