Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé zveřejňují celá svá jména na sociální síti, názory však tají

Praha - Na sociálních sítích lidé často uvádějí své jméno a email, polovina uživatelů na svém profilu zveřejní i datum narození a vlastní fotografii. Nejméně Češi na sítích prezentují své názory, bojí se, že by byly v budoucnu použity proti nim.

8.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

S těmito závěry přišla studie Češi v síti agentury TNS AISA, do výzkumu se zapojilo téměř 1500 lidí.

Křestní jméno uvádí na sociálních sítích 84 procent uživatelů, příjmení pak 64 procent. Mladí lidé zveřejňují celé jméno častěji, rozšířenější je mezi nimi ale i vystupování pod přezdívkou nebo zdrobnělinou vlastního jména. Dvě třetiny uživatelů uvádějí na sociálních sítích i email, ten je ale beztak pro přihlášení k většině profilů nutný.

Datum narození pravdivě uvádí méně než polovina lidí. „Pro více než polovinu Čechů je tak stále důležitější přání k narozeninám od lidí, kteří si opravdu datum narození svých blízkých pamatují a nečekají, až jim notifikace vyskočí na zdi,“ myslí si Kateřina Osičková z výzkumné agentury.

První filtr

Svou pravou identitu pak na fotografii prozradí 51 procent respondentů, přičemž ženy prezentují obrázek sebe samé o něco častěji než muži. Stejně jako v případě jména i u fotografií platí, že mladí lidé ve věku 15 až 29 let je zveřejňují častěji. „Nejčastěji je profil s reálnou fotografií k vidění na Facebooku a na sociální síti Lidé.cz, v prvním případě kvůli snadnější identifikaci, v druhém případě jde často o seznamování a fotografie je prvním filtrem,“ tvrdí Osičková.

Další soukromé fotografie a videa na síť vyvěsí jen necelá třetina lidí, 35 procent také sdělí své koníčky a 29 procent i oblíbenou hudbu nebo filmy. K fanouškovství kapel nebo sportovních týmů se hlásí 15 procent respondentů.

Nejméně jsou lidé ochotní sdělovat veřejně své názory. K určité značce nebo výrobku se hlásí desetina Čechů, k politické straně pak jen devět procent lidí. „Názorových vůdců nemůže být většina, to je jasné, a Češi jsou stále zvyklí nechat si názory spíše pro sebe, aby to nebylo použito proti nim,“ domnívá se Osičková.

Průzkum vycházel zejména z profilů na sociální síti Facebook, který má podle Českého statistického úřadu téměř 3,5 milionu Čechů.

Autor: ČTK

8.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení