S těmito závěry přišla studie Češi v síti agentury TNS AISA, do výzkumu se zapojilo téměř 1500 lidí.

Křestní jméno uvádí na sociálních sítích 84 procent uživatelů, příjmení pak 64 procent. Mladí lidé zveřejňují celé jméno častěji, rozšířenější je mezi nimi ale i vystupování pod přezdívkou nebo zdrobnělinou vlastního jména. Dvě třetiny uživatelů uvádějí na sociálních sítích i email, ten je ale beztak pro přihlášení k většině profilů nutný.

Datum narození pravdivě uvádí méně než polovina lidí. „Pro více než polovinu Čechů je tak stále důležitější přání k narozeninám od lidí, kteří si opravdu datum narození svých blízkých pamatují a nečekají, až jim notifikace vyskočí na zdi,“ myslí si Kateřina Osičková z výzkumné agentury.

První filtr

Svou pravou identitu pak na fotografii prozradí 51 procent respondentů, přičemž ženy prezentují obrázek sebe samé o něco častěji než muži. Stejně jako v případě jména i u fotografií platí, že mladí lidé ve věku 15 až 29 let je zveřejňují častěji. „Nejčastěji je profil s reálnou fotografií k vidění na Facebooku a na sociální síti Lidé.cz, v prvním případě kvůli snadnější identifikaci, v druhém případě jde často o seznamování a fotografie je prvním filtrem,“ tvrdí Osičková.

Další soukromé fotografie a videa na síť vyvěsí jen necelá třetina lidí, 35 procent také sdělí své koníčky a 29 procent i oblíbenou hudbu nebo filmy. K fanouškovství kapel nebo sportovních týmů se hlásí 15 procent respondentů.

Nejméně jsou lidé ochotní sdělovat veřejně své názory. K určité značce nebo výrobku se hlásí desetina Čechů, k politické straně pak jen devět procent lidí. „Názorových vůdců nemůže být většina, to je jasné, a Češi jsou stále zvyklí nechat si názory spíše pro sebe, aby to nebylo použito proti nim,“ domnívá se Osičková.

Průzkum vycházel zejména z profilů na sociální síti Facebook, který má podle Českého statistického úřadu téměř 3,5 milionu Čechů.