Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidské ruce spojily železnici obou zemí

Dolní Poustevna/Sebnitz - Stovky Čechů a Němců se sešly na happeningu, jenž měl vyjádřit souhlas se zprovozněním železnice.

12.6.2009
SDÍLEJ:

Akce v Dolní Poustevně, kde zastánci česko-německé železnice vytvořili lidský řetězFoto: Deník/ Michaela Hlinková

Stovky lidí všech věkových kategorií, transparenty, hudba, politici, směs češtiny a němčiny. To všechno zažilo jindy opuštěné nádraží v Dolní Poustevně a pak v Sebnitz v pátek večer. Všichni přišli vyjádřit své přání, zprovoznit železniční trať mezi Dolní Poustevnou, a Sebnitz.

„Transparent snad mluví za všechno,“ ukazoval na mostek nad nádražím Werner Hentschel, který sem přijel z obce Liščí u Lipové. Transparent totiž hlásal: Dolní Poustevna – Bad Schandau – Děčín 1h 15 min, Dolní Poustevna – Rumburk – Děčín 2 h 30 min. „Sedmnáct let jsem do Děčína do práce jezdil autem, rozhodně raději bych jezdil vlakem přes Sebnitz, časově to vyjde nastejno a ještě bych šetřil životní prostředí. Věřím, že se už lidé brzy tohoto spojení dočkají,“ dodal Hentschel, který dlouhé roky pracoval jako šéf Správy chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.

Vlak po uvedené trati jel naposledy někdy po roce 1945, pak bylo spojení přerušeno vytrháním několika desítek metrů kolejí. Už od počátku devadesátých let ale lidé, politici a zástupci vlakové dopravy z Čech i ze Saska diskutují a plánují obnovení vlakového spojení mezi městy Sebnitz a Dolní Poustevna a tím vytvoření okruhu Sasko-českého Švýcarska.

Přestože se všichni shodli, že trať bude obnovena a dokonce stanovili i možné datum zahájení stavby, konečné slovo zatím nepadlo. Zastupitelstvo kraje už přitom deklarovalo zájem objednat dopravu, Správa železniční a dopravní cesty zajistila peníze na výstavbu nového kolejového svršku v úseku od Dolní Poustevny po hraniční čáru.

„Dnes ale narážíme na vůli některých kompetentních orgánů na německé straně, které v současnosti přehodnocují náš dlouhodobý záměr,“ řekl starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemenka. Vysvětlil, že k zádrhelům nyní dochází na německé straně.

Podle informací, jež má k dispozici, jsou i německé peníze připravené, ale jejich uvolnění je omezeno závaznou objednávkou dopravních výkonů, která má přestavovat roční objev ve výši zhruba 1,2 milionu eur.

Páteční setkání Jemenka označil terminologií sportovce. „Setkání považuji za startovní výstřel na cestě za obnovou naší společné železnice,“ řekl v projevu před českým i německým davem. Podobnými slovy ho doplnil i sebnitzký starosta Mike Ruckh. Poté se davy lidí vydali po kolejích do sousedního Sebnitz. V úseku, kde Česko přechází v Německo se zastavili, spojili své ruce a tím i obě země po železnici.

Autor: Alice Klaubenschalková

12.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení