VYBERTE SI REGION

Liška: Změny ve školství jsou nevyhnutelné

Praha - Vzdělávací reforma se mnohde odehrává jen na papíře, státní maturity jsou nepřipravené, evropské peníze neumíme čerpat a učitelům chybí finanční motivace. Tuhle momentální bilanci resortu školství chce změnit třicetiletý ministr Ondřej Liška (zelení). „Má-li Česká republika uspět v budoucí mezinárodní konkurenci, musíme začít měnit naše školy,“ řekl v úterý Liška při představování své koncepce.

18.12.2007 1
SDÍLEJ:

Ministr školství Ondřej Liška (Strana Zelených)Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Zatím se mu povedlo obsadit místo náměstka pro výzkum a vysoké školy i vrchního ředitele pro evropské fondy. Tím prvním bude rektor VŠCHT Vlastimil Růžička, druhým Jan Vitula (KDU-ČSL). Bruselské toky, kvůli nímž museli odejít ministryně Dana Kuchtová a náměstek Soukup, tak bude kontrolovat favorit lidovecké poslankyně Michaely Šojdrové a významný jihomoravský funkcionář této strany. „Neřeknu vám, kdy budou na stole konkrétní projekty, protože rozhodující je, kam ty peníze nasměrovat, aby byly účelně využité,“ sdělil Vitula.

Jednou z možností je i financování metodické pomoci s reformou. Liška totiž přiznal, že kantoři ji zatím většinou nevzali za svou. „Jedním z motivačních nástrojů by mohlo být výrazné zvýšení té složky platu, kterou ředitelé ohodnotí kvalitní pedagogy,“ uvedl na dotaz Deníku. Jeho náměstek Jindřich Kitzberger dodal, že čtyřprocentní navýšení školského rozpočtu půjde v příštím roce právě ředitelům na odměny. „Jde o průměrná čísla, ale v podstatě to znamená, že bude mít k dispozici 800 korun na každého učitele, pro ty vynikající by to mohlo znamenat až několikatisícové přilepšení měsíčně,“ řekl Deníku Kitzberger. „Tento směr vítám, protože jinak je moc těžké absolventy pedagogických fakult u učení udržet,“ svěřil se ředitel ZŠ Donovalská v Praze 11 Pavel Dittrich. Čerstvá výroční zpráva školní inspekce to jen potvrzuje: průměrný kantorský věk je 42,5 roku a na základních školách učí jen sedm a půl procenta pedagogů do 30 let.

Liška také klade důraz na sociální dimenzi vzdělávání ve vztahu k méně majetným občanům, romské komunitě i imigrantům. „Musíme umět vyrovnávat šance těch, kteří jsou znevýhodněni svým rodinným prostředím,“ sdělil Liška. Myslí si, že daleko větší roli ve vzdělávacím procesu by měli sehrát rodiče, kteří by měli jasně dávat najevo, jak si představují výuku svých dětí. Měly by se nabízet alternativní výukové programy.

Jak Deníku prozradil budoucí náměstek Růžička, chystá se i novela vysokoškolského zákona. „Jejím výsledkem by mělo být rozvrstvení vysokých škol na špičkové výzkumné univerzity, školy s univerzitním a neuniverzitním bakalářským vzděláním,“ uvedl. Bílá kniha pro vysoké školství by také měla jasně ukázat, jak efektivně jsou prostředky zhodnoceny.

Autor: Kateřina Perknerová

18.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies