VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Loni zemřelo na českých silnicích 90 motorkářů, nejvíc za tři roky

Praha - Loňský rok byl pro motocyklisty na českých silnicích nejtragičtější za poslední tři roky, při nehodách jich zemřelo 90, o jednoho víc než o rok dřív. Jejich podíl na celkovém počtu usmrcených byl od roku 1993 druhý nejvyšší, z řad motorkářů pocházela zhruba každá sedmá oběť dopravních nehod. Vyplývá to z údajů, které dnes poskytl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Opět podle něj umírali také jezdci bez přilby.

25.3.2016 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

Loňský podíl motorkářů 13,6 procenta na celkovém počtu usmrcených při nehodách je od roku 1993 druhý nejvyšší po předloňsku, kdy to bylo dokonce 14,1 procenta. Na těžce zraněných se 484 motorkářů podílelo téměř jednou pětinou, 2246 lehce zraněných jezdců představovalo přibližně devět procent z celku. "Zatímco na jeden tisíc dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR připadlo v průměru 7,1 oběti, u havárií jezdců v jedné stopě to byl více než čtyřnásobek - rovných 30," uvedl Budský.

Už dávno podle Budského neplatí, že smrtelné dopravní nehody jsou doménou mladých jezdců. Největší část obětí, celkem 29 řidičů motorek, byla loni ve věku 30 až 39 let, s devatenácti mrtvými následují jezdci mezi 40 a 49 roky. Kategorie od 20 do 29 let je se sedmnácti usmrcenými až třetí. Podíl obětí nehod bez přilby se v posledních deseti letech snižuje, i tak ji loni na hlavě nemělo pět usmrcených a 28 těžce zraněných motorkářů.

Vlastní zavinění

Z 90 loni usmrcených motocyklistů 50 zemřelo vlastním zaviněním. Mezi příčinami nehod zaviněných motorkáři i loni se 36 případy převládaly kolize způsobené nepřiměřenou rychlostí jízdy. S velkým odstupem následuje nezvládnutí řízení stroje, které si vyžádalo pět obětí. Žádný motocyklista nezemřel kvůli tomu, že by nedal přednost v jízdě.

Naproti tomu u smrtelných nehod motocyklů způsobených řidiči aut bylo nedání přednosti v jízdě nejčastější příčinou. "Motocyklisté by skutečně měli důsledně dbát na to, aby byli viditelní a jejich chování bylo pro ostatní účastníky dostatečně čitelné. Jsou to právě oni, kdo zaplatí i za cizí chyby svým zdravím či dokonce životem," uvedl vedoucí instruktor projektu Učme se přežít Vladimír Mašek. Podle statistik na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin.

V rámci 28 států Evropské unie se motocyklisté podílejí zhruba dvěma procenty na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí nehod však z 15 procent. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku s 29procentním podílem, na opačném konci pořadí jsou jezdci z Estonska s dvouprocentním podílem na počtu usmrcených při nehodách. Vážné nehody motorkářů jsou ve státech EU doménou mužů, z jejich řad pochází 94 procent obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako spolujezdkyně.

Autor: ČTK

25.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Nejčastějšími riziky pro zaměstnance na evropských pracovištích jsou stres a problémy pohybového aparátu, zejména zad a rukou.
4 10

Odškodné za bolavá záda? Zničí nás to, tvrdí o návrhu firmy

Čínská letadlová loď; patrně ponese jméno Šan-tung
4

Další milník Číny: postavila svou první letadlovou loď

Kde je farmářský trh s kvalitním jídlem? To si lidé musí povědět mezi sebou

Kus nebo třeba jen kousek vlastního pozemku? V Praze to má málokdo. Ani s dostatkem času nebo i chuti hrabat se v hlíně to občas není růžové. Právě v metropoli se tak staly fenoménem farmářské trhy.

Vakcíny proti tetanu docházejí. Lékaři při přeočkování upřednostňují starší děti

V dětské ambulanci v Kunštátě na Blanensku předminulý týden vypotřebovali poslední Boostrix Polio. Vakcínu, kterou povinně přeočkovávají deseti až jedenáctileté děti proti záškrtu, tetanu, černému kašli a dětské obrně. A několik měsíců ji ani nedoobjednají. Dodavatel oznámil přerušení výroby. „Potřebujeme obnovu dodávek hned, začínáme mít nenaočkované děti," přiblížila tamní lékařka Marie Neníčková.

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Flotila USA v čele s letadlovou lodí Carl Vinson se vytrvale přibližuje Korejskému poloostrovu. V prostoru by měla být do několika desítek hodin. Svaz disponuje takřka kompletním arsenálem zbraní - střelami země-země Tomahawk, stíhačkami Super Hornet, protilodními střelami. Zatím však chybí výzbroj, která by dovedla zasáhnout severokorejské balistické střely.

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies