Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nález

Teplicko - Je potěšitelné, že pracovníci DB si v báňském provozu pozorně všímají všeho kolem sebe a svých strojů. Díky nim se daří zachraňovat vzácné zkameněliny svědky geologické minulosti Země. Pozoruhodný je i zatím poslední nález krunýře vzácné bahenní želvy starý přes 20 milionů let. Pro Tomáše Lipperta a jeho Cat 345 přitom nejde o první objev třetihorní zkameněliny.

25.7.2015 7

Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nálezFoto: Zdeněk Dvořák

Na lomu Bílina pracuje na hydraulickém rýpadle Cat 345 Tomáš Lippert. Toho dnes už můžeme směle nazývat lovcem fosilních želv na Bílinsku. Jeho první záchrannou akcí byl nález většího kusu bahenní želvy v roce 2008. Ve čtvrtek 9. dubna 2015 dopoledne, při začišťování hlavy uhelné sloje u PD 174, upoutala jeho pozornost oválná hnědá skvrna v šedém jílu připomínající želví krunýř. Přes vedoucího výroby Viliama Štajgera byli vyrozuměni geologové z OMG, kteří dorazili na místo a tento významný nález skutečně potvrdili.

Vrstva pevného jílu s hojnými zuhelnatělými stromy, kořeny a větvemi představuje původní povrch zanikajícího rašeliniště a z ní pochází již několik nálezů želv, škeblí, vzácného hmyzu a celá řada rostlinných fosílií.

Nově nalezená želva patří mezi bahenní nebo suchozemské želvy. Její krunýř má délku kolem 40 cm a patří tak k těm větším exemplářům. Nález je významný především z toho důvodu, že bahenní želvy nejsou v naší pánvi tak časté. Častěji lze najít pozůstatky vodní želvy kožnatky rodu Trionyx, která dodnes žije v bažinách Asie a Ameriky.

Stáří nově objevené zkameněliny čítá kolem 20 milionů let, stejně jako u všech podobných otisků zvířat a rostlin, které se na šachtě nacházejí. Nálezy fosilních želv jsou v celé naší hnědouhelné pánvi poměrně vzácné, i když na Bílinsku se objevují častěji než na sousedních lokalitách. Důlní geologové mají ve sbírce již jedenáct exemplářů právě z oblasti Bílinska. Tato želva je v pořadí dvanáctá ve sbírce geologického oddělení Dolu Bílina. Dostala jméno Emma. Nálezci Tomáši Lippertovi a rovněž Viliamu Štajgerovi patří poděkování. Moc si ceníme, že pracovníci DB jsou pozorní a všímaví a díky nim tak mohou být zachráněny některé velmi cenné přírodniny, které budou zkoumat paleontologové ještě za 100 dalších let. Osud nového nálezu bude přímo výstavní. Zcela určitě bude otisk želvího krunýře po jeho řádném prozkoumání vystaven v expozici některého z regionálních muzeí nebo se dokonce objeví v Národním muzeu v Praze.

Zdeněk Dvořák

Autor: Redakce

25.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
V Rusku probíhají demonstrace proti korupci.
AKTUALIZUJEME

V Moskvě tisíce lidí protestují proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.