Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nález

Teplicko - Je potěšitelné, že pracovníci DB si v báňském provozu pozorně všímají všeho kolem sebe a svých strojů. Díky nim se daří zachraňovat vzácné zkameněliny svědky geologické minulosti Země. Pozoruhodný je i zatím poslední nález krunýře vzácné bahenní želvy starý přes 20 milionů let. Pro Tomáše Lipperta a jeho Cat 345 přitom nejde o první objev třetihorní zkameněliny.

25.7.2015 7

Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nálezFoto: Zdeněk Dvořák

Na lomu Bílina pracuje na hydraulickém rýpadle Cat 345 Tomáš Lippert. Toho dnes už můžeme směle nazývat lovcem fosilních želv na Bílinsku. Jeho první záchrannou akcí byl nález většího kusu bahenní želvy v roce 2008. Ve čtvrtek 9. dubna 2015 dopoledne, při začišťování hlavy uhelné sloje u PD 174, upoutala jeho pozornost oválná hnědá skvrna v šedém jílu připomínající želví krunýř. Přes vedoucího výroby Viliama Štajgera byli vyrozuměni geologové z OMG, kteří dorazili na místo a tento významný nález skutečně potvrdili.

Vrstva pevného jílu s hojnými zuhelnatělými stromy, kořeny a větvemi představuje původní povrch zanikajícího rašeliniště a z ní pochází již několik nálezů želv, škeblí, vzácného hmyzu a celá řada rostlinných fosílií.

Nově nalezená želva patří mezi bahenní nebo suchozemské želvy. Její krunýř má délku kolem 40 cm a patří tak k těm větším exemplářům. Nález je významný především z toho důvodu, že bahenní želvy nejsou v naší pánvi tak časté. Častěji lze najít pozůstatky vodní želvy kožnatky rodu Trionyx, která dodnes žije v bažinách Asie a Ameriky.

Stáří nově objevené zkameněliny čítá kolem 20 milionů let, stejně jako u všech podobných otisků zvířat a rostlin, které se na šachtě nacházejí. Nálezy fosilních želv jsou v celé naší hnědouhelné pánvi poměrně vzácné, i když na Bílinsku se objevují častěji než na sousedních lokalitách. Důlní geologové mají ve sbírce již jedenáct exemplářů právě z oblasti Bílinska. Tato želva je v pořadí dvanáctá ve sbírce geologického oddělení Dolu Bílina. Dostala jméno Emma. Nálezci Tomáši Lippertovi a rovněž Viliamu Štajgerovi patří poděkování. Moc si ceníme, že pracovníci DB jsou pozorní a všímaví a díky nim tak mohou být zachráněny některé velmi cenné přírodniny, které budou zkoumat paleontologové ještě za 100 dalších let. Osud nového nálezu bude přímo výstavní. Zcela určitě bude otisk želvího krunýře po jeho řádném prozkoumání vystaven v expozici některého z regionálních muzeí nebo se dokonce objeví v Národním muzeu v Praze.

Zdeněk Dvořák

Autor: Redakce

25.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
Ladislav Okleštěk

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.