VYBERTE SI REGION

Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nález

Teplicko - Je potěšitelné, že pracovníci DB si v báňském provozu pozorně všímají všeho kolem sebe a svých strojů. Díky nim se daří zachraňovat vzácné zkameněliny svědky geologické minulosti Země. Pozoruhodný je i zatím poslední nález krunýře vzácné bahenní želvy starý přes 20 milionů let. Pro Tomáše Lipperta a jeho Cat 345 přitom nejde o první objev třetihorní zkameněliny.

25.7.2015 7

Lovec fosilních želv Tomáš Lippert opět hlásí nálezFoto: Zdeněk Dvořák

Na lomu Bílina pracuje na hydraulickém rýpadle Cat 345 Tomáš Lippert. Toho dnes už můžeme směle nazývat lovcem fosilních želv na Bílinsku. Jeho první záchrannou akcí byl nález většího kusu bahenní želvy v roce 2008. Ve čtvrtek 9. dubna 2015 dopoledne, při začišťování hlavy uhelné sloje u PD 174, upoutala jeho pozornost oválná hnědá skvrna v šedém jílu připomínající želví krunýř. Přes vedoucího výroby Viliama Štajgera byli vyrozuměni geologové z OMG, kteří dorazili na místo a tento významný nález skutečně potvrdili.

Vrstva pevného jílu s hojnými zuhelnatělými stromy, kořeny a větvemi představuje původní povrch zanikajícího rašeliniště a z ní pochází již několik nálezů želv, škeblí, vzácného hmyzu a celá řada rostlinných fosílií.

Nově nalezená želva patří mezi bahenní nebo suchozemské želvy. Její krunýř má délku kolem 40 cm a patří tak k těm větším exemplářům. Nález je významný především z toho důvodu, že bahenní želvy nejsou v naší pánvi tak časté. Častěji lze najít pozůstatky vodní želvy kožnatky rodu Trionyx, která dodnes žije v bažinách Asie a Ameriky.

Stáří nově objevené zkameněliny čítá kolem 20 milionů let, stejně jako u všech podobných otisků zvířat a rostlin, které se na šachtě nacházejí. Nálezy fosilních želv jsou v celé naší hnědouhelné pánvi poměrně vzácné, i když na Bílinsku se objevují častěji než na sousedních lokalitách. Důlní geologové mají ve sbírce již jedenáct exemplářů právě z oblasti Bílinska. Tato želva je v pořadí dvanáctá ve sbírce geologického oddělení Dolu Bílina. Dostala jméno Emma. Nálezci Tomáši Lippertovi a rovněž Viliamu Štajgerovi patří poděkování. Moc si ceníme, že pracovníci DB jsou pozorní a všímaví a díky nim tak mohou být zachráněny některé velmi cenné přírodniny, které budou zkoumat paleontologové ještě za 100 dalších let. Osud nového nálezu bude přímo výstavní. Zcela určitě bude otisk želvího krunýře po jeho řádném prozkoumání vystaven v expozici některého z regionálních muzeí nebo se dokonce objeví v Národním muzeu v Praze.

Zdeněk Dvořák

Autor: Redakce

25.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 7

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).