Vypadá to, že jsme si zadělali na problém…

Jelikož se toto opatření nijak netýká billboardů umístěných v obcích a městech, novela vlastně jednostranně omezuje podnikání soukromých subjektů a rušením platných smluv (u billboardů nasmlouvaných na dobu delší než pět let) se stát fakticky dopouští vyvlastnění.

Toto se dotýká i americké firmy A.C.E. Media, jejíž platná povolení na provozování billboardů přesahují přechodné pětileté období. Naproti tomu billboardů, které jsou umístěny na „silničním pomocném pozemku" pronajatými jinými společnostmi na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic, kde smlouvy vyprší před koncem přechodného pětiletého období, se to netýká.

Na základě těchto skutečností zahájila americká společnost podnikající ve venkovní reklamě v České republice, přípravy na arbitrážní řízení s Českou republikou.

Nelegální reklama

Téměř polovina z celkového počtu billboardů u českých dálnic a silnic první třídy nemá potřebná nebo řádná povolení od příslušných úřadů, zejména ministerstva dopravy a ministerstva vnitra. Vzhledem k tomu, že nesplňují pravidla již dříve platné legislativy, měly být odstraněny už dávno.

I po přijetí novely zákona české dálnice lemuje 2200 billboardů (má se samozřejmě na mysli konstrukce billboardu), takže zhruba tisícovka z nich nemá řádné povolení. Proto už měly být odstraněny, tím spíše, že stojí v těsné blízkosti dálnice a nesplňují zákonné bezpečnostní normy. Podle nich existuje už od roku 2009 povinnost oddělit je od komunikace svodidly. Bez nich tyto billboardy ohrožují bezpečnost účastníků silničního provozu.

Ve všech těchto případech mělo ministerstvo dopravy dávno zajistit odstranění nelegálních reklamních zařízení. Zákon platný ještě před rokem 2012 na to stanovil lhůtu několika dní. Náklady na odstranění nelegálního billboardu přitom nese jeho vlastník. A pokud tak neučiní, reklamu odstranění reklamy zařídí samotné ministerstvo, které náklady na odstranění vlastníkovi vyúčtuje.

Chabá exekutiva

Státní správě dávaly možnost zasahovat proti nepovoleným billboardům už předpisy, které platily ještě před přijetím novely zákona. V konfrontaci s nelegálními billboardy je zřejmé, že státní orgány neplní svou zákonnou povinnost, neboť v zákonu o pozemních komunikacích je jasně řečeno, že příslušný silniční správní úřad má odstranění nelegálních staveb zajistit.

Nelegální billboardy stojí u silnic dál i přesto, že jsou mnohé z nich pro řidiče nebezpečné. Nečinnost napomáhá nepoctivým firmám, které budují stále nové a nové ilegální billboardy. To v praxi diskriminuje poctivé podnikatele, kteří zákon dodržují a neinstalují je bez povolení. To je jen další důvod, proč uvažovat o právních krocích vůči státu.

Z toho vyplývá, že nová legislativa z roku 2012, která si kladla za cíl „vyčistit" české dálnice od billboardů, je nástroj, který přináší hrozbu arbitráže.

Billboardy se dělí na dvě skupiny. První se nalézají v těsné blízkosti komunikace na tak zvaném silničním pomocném pozemku. Ten patří státu a spravuje ho Ředitelství silnic a dálnic. Tyto billboardy musí mít povolení a od vozovky je musí oddělovat svodidla.

Druhá skupina je za hranicí silničního pozemku v tak zvaném ochranném pásmu. Tady už svodidla povinná nejsou, ale povolení je rovněž zapotřebí. Šíře ochranného písma byla dříve vymezena hranicí sto metrů od osy přilehlého jízdního pruhu, v roce 2000 pak byla kvůli povolování reklam rozšířena na 250 metrů.

Kolik za to?

Minimální cena inzerce, za kterou je možné provozovat billboard a přitom dosáhnout minimálního zisku, je nad hranicí 30 tisíc měsíčně, pokud jsou na konstrukci dvě reklamní plochy a konstrukce je plně pronajata. Obvyklá cena se pohybuje mezi 36 až 48 tisíci korun za měsíc.