Jednobodové tresty řidičů pravděpodobně budou zrušeny, bodové tresty nebudou hrozit ani za malé překročení povolené rychlosti. Zimní pneumatiky budou muset být v podstatě povinné od listopadu do března, vyplývá z upravené senátní novely silničního zákona. Nulovou toleranci k alkoholu za volantem chce zachovat. Novelu nyní dostane k závěrečnému projednání Senát.

Hlavním záměrem předlohy je zjednodušení bodového systému trestání řidičů spolu s přísnějším postihem přestupků proti životu a zdraví.

Poslanci na návrh dopravního experta Věcí veřejných Stanislava Humla z novely vyřadili pasáž, která rozlišovala trestání řidičů podle míry naměřeného alkoholu. Senátoři navrhovali mírněji trestat řidiče za alkohol do 0,3 promile, měla za to hrozit pokuta do 5000 korun. Poslanci nechali v zákoně pokutu do 20.000 korun. Zrušen má být pouze tříbodový trest za alkohol do 0,3 promile, jak navrhl Senát, poslanci to nijak nezměnili. Za vyšší míru alkoholu bude nadále hrozit sedmibodový trest.

Přidělení bodů například nebude hrozit za překročení povolené rychlosti v obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Řidič by i za to ale mohl dostat pokutu od 1500 do 2500 korun. Za vyšší překročení rychlosti by dál byly udělovány dva, tři nebo až pět bodů a vyšší pokuta podle toho, jak rychle řidič jel.

Dva body místo tří budou postihem za držení telefonu při jízdě. Naopak pět místo tří bodů má být za ohrožení jiného řidiče při předjíždění. Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás pro děti má být trestáno čtyřmi body, u dospělého třemi body. Nyní za oboje hrozí body dva. Zrušeny budou bodové tresty za nerozsvícená světla, za neoprávněné užití modrého či oranžového majáku nebo za nerespektování příkazové značky.

Sněmovna na Humlův návrh také zrušila značky informující o měření rychlosti jízdy obecní policií. „Domníváme, že bude lepší, že řidiči nebudou vědět, že se tam měří, aby si dávali pozor všude,“ řekl k tomu předseda poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík. Zavedení značek schválil parlament předloni, aby omezil měření rychlosti s cílem pouze zvýšit příjmy obecních rozpočtů. Stínový ministr vnitra ČSSD Jeroným Tejc by chtěl vyjasnit pravidla pro městskou policii, aby kamery nedávala „pouze na místa, kde se více vybere, než více zabrání nehodám“.

Ani povinnost zimních pneumatik od příští zimy nebude absolutní. Řidiči od listopadu do března budou moci vyjet i na letních pneumatikách, pokud na silnici nebude sníh, led nebo námraza, případně pokud nelze jejich výskyt na vozovce vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Pěti a desetiletý odklad pro pořízení zimních pneumatik dali poslanci armádě a hasičům pro jejich nákladní vozy.

„Zimní pneumatiky budou povinné od začátku listopadu do konce března s výjimkou toho, když bude hezké počasí. Nemůžete dostat pokutu, pokud bude 15 stupňů nad nulou,“ uvedl Huml. Tejc ale navržené řešení nepokládá za nejšťastnější. „Povedou se obrovské spory o to, zda když se někdo dopustil přestupku, zda podle hydrometeorolo­gického ústavu bylo nebo nebylo vhodné či nevhodné počasí,“ řekl.

Přehled některých dalších změn, které přináší senátorská novela:

* zrušení stotisícové hranice škody pro přivolání policie k dopravní nehodě

* povinnost podstoupit psychologické vyšetření řidiče, který přišel o řidičský průkaz a žádá o jeho vrácení

* zákaz jízdy kamionů v levém jízdním pruhu na dvouproudé dálnici nebo rychlostní silnici v době dopravní špičky (od 06:00 do 09:00 a od 15:00 do 18:00)

* právo policie zakázat vjezd na silnici z důvodu povodně nebo sněhové kalamity

* právo policie zadržet na 48 hodin vozidlo, které by se na silnici účastnilo tajného závodu

* sjednocení označení vozidel osob se zdravotním postižením se značením v EU

Čtěte také: Pokuta za zdvižený prostředníček? Sto tisíc korun