Například v Ostravě jsou díla jako Dekameron, Babička nebo Lakomec beznadějně nedostatkové. „Některé knihy máme ve více kusech, ale i tak bývají rozpůjčovány. Čekací doba je nejméně měsíc a půl,“ sdělil Michal Jendřišák z ostravské městské knihovny.

Pokud středoškolákům nevytrhnou trn z paty přátelé nebo příbuzní, je zřejmé, kam se obrátí o pomoc. „Sháním něco od Oscara Wildea, a v knihovně žádné jeho dílo aktuálně nemají. Snad se mi podaří najít aspoň něco na internetu,“ doufá osmnáctiletá Kateřina z Matičního gymnázia v Ostravě.

Na Molièrova Lakomce se v Moravskoslezské vědecké knihovně kvůli rezervacím čeká až deset měsíců. Vypomoci mohou i elektronické čtečky knih, které si lze za vratnou tisícikorunovou kauci půjčit na dva týdny. Dramatická situace je také na Blanensku, kde žáci posledních ročníků SŠ atakují i antikvariáty. „Za loňský a letošní rok jsem prodal například třicet titulů Chrámu Matky Boží v Paříži. Seznamy pro maturanty jsou totiž stejné, jako by se kantoři řídili podle oběžníku,“ míní boskovický antikvář Petr Král.

Zastaralé seznamy

Požadavky na přečtené tituly k maturitě z českého jazyka a literatury si školy sestavují samy. „Literární kánon si žádá radikální obměnu, například bych do něj zařadila knihy Astrid Lindgrenové, ale hlavně je nutné dětem literaturu smysluplně přiblížit,“ říká Jaroslava Simonová, která ve společnosti SCIO odpovídá za výzkumné projekty.

Ten poslední se věnoval čtenářské gramotnosti mezi středoškoláky a přinesl zajímavé výsledky právě v souvislosti s povinnou školní četbou. Vyplývá z nich, že žáci, kteří si 
z donucení vedou čtenářský deník, celkově hůř vnímají a zpracovávají text. A naopak ti, kteří často používají počítač, mají lepší čtenářské dovednosti než ostatní.

„V našem věku je to se čtením tragické. Nás, co čteme knihy, je hrozně málo,“ potvrzuje bídný vztah k literatuře Ingrid Pleskačová, studentka Soukromé střední školy podnikání a managementu v Boskovicích. Neblahý stav mohou vedle rodičů změnit hlavně učitelé. „V českém jazyce se intenzivně věnujeme práci s vlastní četbou a využíváme metod kritického myšlení. Ve škole se pořádají literární čajovny, velmi aktivní je také Klub mladého diváka,“ naznačuje cestu k študákově duši Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze 11.