VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečná města: Strážníci neměří rychlost

Praha - Strážníci tvrdí, že nemají dopravní značky vymezující úseky měření rychlosti. Ministerstvo dopravy nesouhlasí: Stačí pouhá cedule s nápisem.

6.1.2009 8
SDÍLEJ:

Policejní kontrola. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Petr Šimr

Piráti silnic oslavují, chodci a slušní řidiči jsou zoufalí. Kvůli omezením, která přijali politici, totiž strážníci v řadě měst přestali měřit rychlost. Tvrdí, že jim chybí dopravní značka, kterou musí nově označovat začátek a konec měření. Právě tuto změnu politici prosadili, do té doby mohli měřit strážníci rychlost kdekoliv v obci.

Bez kontroly jsou dnes například řidiči v Ústí nad Labem, Ostravě či Plzni. „Nyní rychlost neměříme, protože není jasné, jak má vypadat značka, kterou máme měřené úseky označit. Poslali jsme proto na ministerstvo dopravy dopis s dotazem, jak má zmíněná značka vypadat. Odpověď zatím nemáme,“ potvrdil Deníku šéf plzeňských strážníků Luděk Hosman.

„Je třeba hlavně řešit veřejný pořádek, takže se strážníci budou věnovat jiným nešvarům ve městě, než je nedodržování rychlosti,“ doplnil mluvčí městské policie v Ústí nad Labem Jan Novotný.

Značku nakreslíme, slibují úředníci

V zákoně sice není jasně zakreslena dopravní značka, která by označovala začátek a konec měření, podle ministerstva dopravy ale stačí, že je slovně popsáno, jak má značka vypadat. To, že strážníci v některých městech měření pozastavili, proto ministerští úředníci nechápou.

„Podle nás obce mohou měřit, pokud si obstarají značku označující začátek a konec,“ řekl Deníku mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Podle něj ministerstvo už připravuje novou vyhlášku, do které nakreslí, jak má značka vypadat. Problém ale je, že vyhláška musí projít meziresortním řízením, takže do praxe se uvede nejdříve za dva až tři měsíce. Do té doby je jen na strážnících, jak se s nastalou situací vyrovnají.

Přitom pražská metropolitní policie už na některých úsecích nainstalovala přenosné značky o měření, které literu zákona naplňují. V hlavním městě tedy strážníci měří rychlost dál, což kvitují i odborníci na bezpečnost silničního provozu.

„Touto cestou by měla jít i ostatní města. Ministerstvo vyhlášku sice nenapsalo moc jasně, ale u nás se vždy spíše hledá cesta, jak něco nedělat, než něco dělat,“ míní Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence. Podle něj si některá města a obce svým přístupem koledují, že někoho opět napadne jim tuto pravomoc sebrat. Stejně jako se tomu stalo v polovině loňského roku, kdy měření městských strážníků zakázalo několik poslanců napříč politickými stranami.

Až na nátlak dopravních odborníků i ministra vnitra Ivana Langera jim tato pravomoc byla vrácena.

Co se ale stane v případě, že řidič nebude souhlasit, když ho strážníci změří mezi neuznanými značkami? To nevědí právníci ani ministerstvo. „To by musel rozhodnout soud,“ připouští Hanzelka.

Osoba blízká? Stále problém

Jenže nejde jen o nepřesně napsanou vyhlášku pro městskou policii. Problémy má nyní ministerstvo dopravy také se silničním zákonem. V pondělí ho vláda neschválila a poslala k posouzení do legislativní rady vlády.

Důvod? Opět problémy s definicí osoby blízké.

Přestože se na tento institut vymlouvá většina řidičů vyfocených radarem, stát zatím nepřišel na to, jak tento nešvar omezit.

„Osoba blízká je věc, kterou nemůžeme zcela prolomit. Tuhle jistotu garantuje Listina základních práv a svobod,“ vysvětluje Hanzelka. Ministerstvo zatím stále navrhuje takzvaný holandský model, tedy pokud není znám pachatel přestupku, dostane pokutu majitel vozidla. V případě fyzické osoby by to bylo 10 až 15 tisíc, u právnické osoby by hrozila pokuta až sto tisíc korun za „neprozrazení“ řidiče hříšníka. Jestli takový návrh projde, bude jasnější příští týden, kdy legislativní rada ve zkráceném termínu dodá další právní stanovisko.

#nahled|http://g.denik.cz/1/78/0601_doprava_web_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/1/78/0601_doprava_web.jpg|Změny v dopravě#

Jan Klička, zpravodajové Deníku

6.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies