Ve středu Brno se společností Hyperloop Transportation Technologies podepsalo dokument umožňující jejich další spolupráci. „Pokud regionu s podobným potenciálem přineseme takovou formu přepravy osob, tak se nám otevře úplně nová éra," prohlásil ředitel společnosti Dirk Ahlborn. Cestu z Brna do Bratislavy, která v současnosti trvá hodinu a půl, bude podle něj možné urazit za deset minut.

Čtěte také: Podnikatel Musk představil projekt superrychlého cestování

Brno chce do výzkumu spojeného s technologií Hyperloop zapojit místní výzkumnou a vývojovou komunitu. „Město není vývojový tým, ale chceme je podpořit," vysvětlil postoj vedení brněnský primátor Petr Vokřál.

Projekt Hyperloop počítá s postavením ocelových tubusů, v nichž se bude pohybovat kapsle s cestujícími. Z prostoru uvnitř tubusů širokých přes tři a půl metru vakuové pumpy odsají vzduch. „Díky tomu kapsle nebojuje s odporem vzduchu a může se pohybovat velice rychle. V tubusu kapsle levituje díky magnetickému poli," doplnil Ahlborn.

Čtěte také: Z Prahy do Brna rychlostí zvuku? Projekt hyperloop to slibuje

Podle jeho tvrzení všechny potřebné technologie k dosažení přepravní rychlosti těsně pod hranicí rychlosti zvuku existují. V zahraničí už tubus chce společnost začít stavět letos. „Zhruba za tři roky všechny zveme k vyzkoušení prvního Hyperloopu," prohlásil Ahlborn.

Bratislava už se společností uzavřela dohodu o spolupráci v minulém roce. „Hledáme možnosti, jak vytvořit v Bratislavě výzkumné středisko pro vývoj Hyperloopu. Máme také vytipované pozemky pro pilotní projekt nedaleko města. Vznikl by tam zkušební tubus, aby si to lidé dokázali představit," informovala náměstkyně primátora Bratislavy Ludmila Farkašovská. Podobnou smlouvu uzavřela firma také se Spojenými arabskými emiráty.

Čtěte také: Sci-fi u sousedů? Slovensko zvažuje projekt superrychlé dopravy

Zatím společnost v regionu řeší spojení s Prahou a Bratislavou. „Lidé jsou ochotni obětovat dojíždění průměrně asi hodinu denně – tady se dostáváme do řádů stovek kilometrů. Může tedy dojít k většímu propojení pracovních trhů velkých měst," zmínil dopravní geograf z Masarykovy univerzity Daniel Seidenglanz.

Společnost nyní testuje dráhu v Kalifornii. S konceptem v současné podobě přišel americký milionář Elon Musk v roce 2013. Projektem se zabývá osm set odborníků v téměř čtyřiceti zemích světa.

Čtěte také: Potrubní pošta pro lidi. Sci-fi se blíží k realitě