Vypadá to jako nezávazné slovní přestřelky, ale ve skutečnosti opět přitvrdilo ve vleklém sporu města a bývalého přepravce MHD v České Lípě společnosti Vett. Vše už je tak daleko, že Vett obvinil město z vyděračských praktik.

V tuto chvíli nejde o žádné nezávazné plácnutí do vody. Společnost Vett a. s. totiž toto tvrzení, stejně jako řadu dalších obvinění, doplnila konkrétními materiály, které předala k prošetření Úřadu pro hospodářskou soutěž v Brně.

Město jakékoliv pochybení popírá: „Město při výběru dopravce postupovalo v souladu se zákonem, kdy vypsalo řádné řízení (obdoba koncesního řízení) s oslovením více uchazečů. Nový dopravce, firma ČSAD Semily, pak nabídla České Lípě nejvýhodnější podmínky. Smlouva se společností ČSAD Semily, byla uzavřena na dobu jednoho roku.V průběhu této doby na základě rozhodnutí rady města bude uskutečněno zadávací řízení ve smyslu zákona o veřejných zakázkách tak, aby do budoucna mohla být městská autobusová doprava zajišťována dlouhodobějším smluvním vztahem,“ sdělila Deníku Kateřina Amrichová, tisková mluvčí.

Úřad pro hospodářskou soutěž má poměrně velké pravomoci. Pokud by uznal, že Vett má oprávněné a podložené argumenty, může zahájit s městem správní řízení. „My jsme dohledový orgán nad veřejnými zakázkami. Zjišťujeme, zda byl či nebyl porušen zákon. Obecně to funguje tak, že si vyžádáme příslušnou dokumentaci a pokud by byl nějakým způsobem porušen zákon, vystavuje se zadavatel možnosti postihu ve výši pěti procent celkové částky vynaložené na tuto veřejnou zakázku,“ objasnil úlohu a oblast působení tiskový mluvčí Úřadu pro hospodářskou soutěž Filip Vrána.

Celý spor se točí kolem výběru nového přepravce MHD v České Lípě, kterým se stalo od 1. března 2008 ČSAD Semily. Vett se na Úřad pro hospodářskou soutěž obrací zejména proto, aby dokázal, že nový přepravce ČSAD Semily byl vybrán nejasným a netransparentním způsobem. Ve stížnosti Vettu se dokonce uvádí: „Zadavatel (město Česká Lípa – pozn. redakce) neveřejným, netransparentním, nerovným, diskriminačním a ve svém důsledku nezákonným způsobem porušil zákon č.137/2006 Sb.“

Úřad pro hospodářskou soutěž ústy svého mluvčího Filipa Vrány sdělil: „Podnět jsme obdrželi ve čtvrtek. Od zadavatele si vyžádáme dokumentaci. Hovořit nyní o dalším vývoji případu je předčasné.“

Celý spor má ovšem ještě jeden rozměr. Město navýšilo dne 27. února na zasedání zastupitelstva rozpočet na dopravní obslužnost v České Lípě o celé čtyři miliony korun. Zajištění dopravní obslužnosti tak rozpočet radnice vyjde na celkovou částku dvacet čtyři milionů korun. I toto zjištění bude prověřovat Úřad pro hospodářskou soutěž. Celá věc je přinejmenším zvláštní – výběrem nového přepravce totiž město chtělo hlavně ušetřit. Ale doprava vyjde přitom o čtyři miliony korun dráž. „Z původního dopravního výkonu 460 tisíc kilometrů, tedy kolik kilometrů najezdí veškerý vozový park za rok, se nyní Česká Lípa na základě nového optimalizovaného systému dostane na počet 960 tisíc km,“ zdůvodnila Kateřina Amrichová nutnost navýšení rozpočtu. Dále si ovšem stojí za svým tvrzením, že nový přepravce ČSAD Semily je výrazně levnější. Účtuje si jen 36 Kč/km, což je podle Kateřiny Amrichové o padesát procent méně než Vett a.s.

Jana Peterková