VYBERTE SI REGION

Na dostavbu metra do Letňan chybí miliarda

Praha - Ačkoli pražské zastupitelstvo schválilo před dvěma týdny dotaci na příští rok na dostavbu metra 1,6miliardy korun a stát přidá zrozpočtu ve stejném období dalších 300milionů, stále chybí jedna miliarda.

13.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Podzemka se sice ipřes tyto problémy svého zprovoznění vkvětnu dočká, ale peníze proto budou muset být odebrány možná zjiných dopravních investic města. To by se mohlo dotknout například modernizace vozového parku MHD. Zpomalila by se tak dodávka nových nízkopodlažních tramvají, autobusů, či třeba rekonstrukce starých sovětských soupravmetra.

„Zatím nelze přesně říci, kde bychom museli škrtat, ale toto je jedna zpravděpodobných možností,“ řekl Deníku radní pro dopravu Radovan Šteiner, podle kterého bude vedení města od začátku ledna jednat se státními představiteli, aby vjiž schváleném republikovém rozpočtu našli vícepeněz.

Přesvědčí státní aparát?

Na stůl položí požadavek odalších 700milionů korun, město pak bude ochotno 300milionů chybějících do miliardy doplatit.

„Stát by měl plnit dřívější závazky, kdy slíbil, že metro začne výrazněji dotovat od roku 2008,“ pokračoval Šteiner, který věří, že Praha od státu nakonec peníze dostane. „Předpokládám totiž, že dynamika ekonomiky a růst příjmu do státního rozpočtu budou pokračovat,“ dodal Šteiner.

Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák se domnívá, že ze státní kasy by na pražské metro měla začít přitékat jedna miliarda korun ročně. „Metro má strategický význam pro celou republiku a proto je třeba ho státně podporovat,“ řekl Dvořák.

Faktury až po dokončení

Podle Karla Hanzelky zministerstva dopravy je však tří set milionový státní příspěvek pro příští rok maximum, co si veřejné finance mohou dovolit. „Nelze vyčlenit větší částku na dostavbu pražského metra, aniž bychom neomezili dotace pro jiná města,“ uvedl Hanzelky. Tato slova lze interpretovat například tak, že pokud by šlo více peněz na podzemku, tak kvůli tomu by se například vLiberci či Brně zpomalila výměna starých tramvají.

Jistou šanci vyjednávačům města ovyšší příspěvek dal premiér Mirek Topolánek. „Výstavba metra vhlavním městě Praze je samozřejmě naše priorita a zůstane jí inadále,“ řekl Deníku Topolánek.

Město každopádně bude muset sehnat finance, ať už zvlastních či státních zdrojů, do poloviny příštího roku. Dodavatelé totiž začnou vystavovat faktury hned po květnovém zprovoznění.

 

Kolik procent nákladů na stavbu metra kryje stát:

Česká republika 5–6

Německo 50

Rakousko 50

Maďarsko 80

Nizozemsko 90

Zdroj: radní Radovan Šteiner

 

13.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies