VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro B slaví 23. narozeniny

Praha - Přesně v neděli to je už 23 let, kdy do metra na trase B vkročili první cestující a vyzkoušeli nejrychlejší přepravní prostředek v Praze v nové trase. Za tuto dlouhou dobu se metro ještě mnohokrát změnilo a prodlužovalo a muselo se vyrovnat také s ničivými povodněmi v roce 2002.

2.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Trať B začali projektanti připravovat v roce 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo o devět let později. Trať měla za úkol převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou MHD z Karlína na Smíchov.

„Mimořádně náročná byla stavba přestupní stanice Můstek. Čtyřpodlažní monolitická železobetonová konstrukce vestibulu pod Jungmannovým náměstím si vyžádala stavební jámu, jejíž hloubka byla srovnatelná s výškou okolních domů,“ píše ve své knize 30 let pražského metra Pavel Fojtík. Své místo musela dočasně opustit i socha spisovatele.

Velkou proměnu zaznamenala také oblast křižovatek Anděl a Na Knížecí, kde byly zbořeny celé bloky domů, včetně domu U Zlatého anděla, který dal lokalitě jméno.

Prvních osm stanic v provozu

Zkušební provoz na trase B byl zahájen v září roku 1985 a do pravidelného užívání byl předán 2. listopadu téhož roku. Otevřeno bylo osm stanic ze Smíchovského nádraží do Sokolovské. Stanice Můstek se tehdy stala zároveň nejhlubší na trati B, když je v hloubce více než 40 metrů. V úseku jezdilo 11 pětivozových spojů ve špičce v intervalu 130 vteřin.

Prodlužování metra na sídliště

Při dalším prodlužování metra se stalo prioritou propojení se sídlištním komplexem v jihozápadní části Prahy, tedy ve směru do Jinonic a dále do Zličína. Studie počítaly s rozšířením do těchto míst už v roce 1969. Zajímavostí je, jaké názvy dostávaly stanice metra v době komunismu, byly jasně zabarvené tehdejší ideologií. Nechyběly tak například stanice Únorového vítězství či Moskevská.

V dubnu 1979 byl dokončen projekt zmíněného úseku. Tato etapa výstavby nevyvolala takový rozruch u veřejnosti. Stavělo se totiž v místech, kde to lidi tolik neobtěžovalo. „V tichosti tak zmizely staré Radlice a oblast Nových Butovic byla i tak jedním velkým staveništěm,“ pokračuje v knize Pavel Fojtík.

Pravidelný provoz byl zahájen 26. října 1988, takže tento úsek před několika dny oslavil 20 let existence. Nově v úseku jezdilo 18 souprav, tak aby bylo možné udržet interval 130 vteřin.

Prodlužování po revoluci

Těsně po sametové revoluci v roce 1990 byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská a sít se rozrostla o další 4 stanice. Zde se původně uvažovalo o ukončení na Palmovce, kde je přirozený dopravní uzel. „To byla tehdy veliká sláva, když se metro dostalo až do průmyslové oblasti ve Vysočanech. Na tuto část Prahy se totiž myslím, vždycky tak trochu zapomínalo,“ řekl jeden z pamětníků Jaromír Vyskočil z Prahy 9.

Dalších pět stanic se po mnoha změnách a vývoji staveb na povrchu dostalo v jihozápadní části nakonec do dnešní podoby, ale stanice mohly nést úplně jiné názvy, například Československé armády, Generála Svobody či Branka.

Asi nejzajímavější dominantou stavby je most mezi Lužinami a Hůrkou, který je dlouhý 379 metrů Část metra B do Zličína funguje od konce roku 1994.

Poslední část na Černý Most

Nejmladší částí zůstává úsek ve směru na Černá Most. Zde se v roce 1992 poprvé naplno projevily finanční problémy a uvažovalo se o ukončení tratě už v Hloubětíně. Výstavba se pak asi o dva roky zpozdila a začala fungovat až v roce 1998, stanice Hloubětín ještě o rok později. Stanice Kolbenova pak začala fungovat dokonce až v roce 2001.

Autor: Lukáš Marek

2.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies