VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro B slaví 23. narozeniny

Praha - Přesně v neděli to je už 23 let, kdy do metra na trase B vkročili první cestující a vyzkoušeli nejrychlejší přepravní prostředek v Praze v nové trase. Za tuto dlouhou dobu se metro ještě mnohokrát změnilo a prodlužovalo a muselo se vyrovnat také s ničivými povodněmi v roce 2002.

2.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Trať B začali projektanti připravovat v roce 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo o devět let později. Trať měla za úkol převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou MHD z Karlína na Smíchov.

„Mimořádně náročná byla stavba přestupní stanice Můstek. Čtyřpodlažní monolitická železobetonová konstrukce vestibulu pod Jungmannovým náměstím si vyžádala stavební jámu, jejíž hloubka byla srovnatelná s výškou okolních domů,“ píše ve své knize 30 let pražského metra Pavel Fojtík. Své místo musela dočasně opustit i socha spisovatele.

Velkou proměnu zaznamenala také oblast křižovatek Anděl a Na Knížecí, kde byly zbořeny celé bloky domů, včetně domu U Zlatého anděla, který dal lokalitě jméno.

Prvních osm stanic v provozu

Zkušební provoz na trase B byl zahájen v září roku 1985 a do pravidelného užívání byl předán 2. listopadu téhož roku. Otevřeno bylo osm stanic ze Smíchovského nádraží do Sokolovské. Stanice Můstek se tehdy stala zároveň nejhlubší na trati B, když je v hloubce více než 40 metrů. V úseku jezdilo 11 pětivozových spojů ve špičce v intervalu 130 vteřin.

Prodlužování metra na sídliště

Při dalším prodlužování metra se stalo prioritou propojení se sídlištním komplexem v jihozápadní části Prahy, tedy ve směru do Jinonic a dále do Zličína. Studie počítaly s rozšířením do těchto míst už v roce 1969. Zajímavostí je, jaké názvy dostávaly stanice metra v době komunismu, byly jasně zabarvené tehdejší ideologií. Nechyběly tak například stanice Únorového vítězství či Moskevská.

V dubnu 1979 byl dokončen projekt zmíněného úseku. Tato etapa výstavby nevyvolala takový rozruch u veřejnosti. Stavělo se totiž v místech, kde to lidi tolik neobtěžovalo. „V tichosti tak zmizely staré Radlice a oblast Nových Butovic byla i tak jedním velkým staveništěm,“ pokračuje v knize Pavel Fojtík.

Pravidelný provoz byl zahájen 26. října 1988, takže tento úsek před několika dny oslavil 20 let existence. Nově v úseku jezdilo 18 souprav, tak aby bylo možné udržet interval 130 vteřin.

Prodlužování po revoluci

Těsně po sametové revoluci v roce 1990 byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská a sít se rozrostla o další 4 stanice. Zde se původně uvažovalo o ukončení na Palmovce, kde je přirozený dopravní uzel. „To byla tehdy veliká sláva, když se metro dostalo až do průmyslové oblasti ve Vysočanech. Na tuto část Prahy se totiž myslím, vždycky tak trochu zapomínalo,“ řekl jeden z pamětníků Jaromír Vyskočil z Prahy 9.

Dalších pět stanic se po mnoha změnách a vývoji staveb na povrchu dostalo v jihozápadní části nakonec do dnešní podoby, ale stanice mohly nést úplně jiné názvy, například Československé armády, Generála Svobody či Branka.

Asi nejzajímavější dominantou stavby je most mezi Lužinami a Hůrkou, který je dlouhý 379 metrů Část metra B do Zličína funguje od konce roku 1994.

Poslední část na Černý Most

Nejmladší částí zůstává úsek ve směru na Černá Most. Zde se v roce 1992 poprvé naplno projevily finanční problémy a uvažovalo se o ukončení tratě už v Hloubětíně. Výstavba se pak asi o dva roky zpozdila a začala fungovat až v roce 1998, stanice Hloubětín ještě o rok později. Stanice Kolbenova pak začala fungovat dokonce až v roce 2001.

Autor: Lukáš Marek

2.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Summit lídrů 27 zemí Evripské unie se v Římě.
AKTUALIZOVÁNO
2 5

Evropa je naší budouností, řekl Tusk. Lídři zemí EU jsou pro jednotu

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

DOTYK.CZ

Show se dá udělat i na téma: Jak jsme to podělali

Vystoupení v Caruso Show, rozjezd životně-stylového časopisu Krausmagazin, Stay Zmrd v Českých Budějovicích… Své největší krachy a průšvihy připomněli ve čtvrtek 23. března na večeru Fuckup Nights Prague v pražské Lucerně například zpěvák Monkey Business Matěj Ruppert, marketér a reklamní odborník Josef Havelka nebo stand up komik Nikola Džokič.

AKTUALIZOVÁNO

Americký konvoj projíždí ČR. Součástí jsou i obrněné vozy Stryker

Hraničním přechodem v Rozvadově dnes postupně projíždí konvoj britských a amerických vojáků. Prvních 18 z celkem 125 vozidel vyrazilo z Rozvadova směrem do vnitrozemí před půl desátou. Zhruba o dvě hodiny později přejely českou hranici čtyři části konvoje z celkových sedmi. Po dálnici D5 pak vojáci zamířili do Ostrova u Stříbra, aby natankovali svou vlastní naftu.

AKTUALIZOVÁNO

Hnutí STAN povede do voleb staronový předseda, pozici lídra uhájil Gazdík

Šéfem hnutí Starostové a nezávislí (STAN) je nadále Petr Gazdík. Na volebním sněmu hnutí ho zvolilo 135 ze 145 hlasů. Získal tak 93 procent hlasů. Podpořilo ho 133 ze 145 delegátů. Jeho prvním místopředsedou je znovu náměstek středočeské hejtmanky Vít Rakušan. Dalšími dvěma místopředsedy byli zvoleni místopředseda Sdružení místních samospráv ČR Radim Sršeň, poslankyně Věra Kovářová a senátor Jan Horník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies