VYBERTE SI REGION

Metrostav: Na Blanku potřebujeme letos osm miliard

Praha /ROZHOVOR/ - Na otázky Deníku odpovídá tiskový mluvčí společnosti Metrostav, která staví tunelový komplex Blanka, František Polák.

16.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jiří Koťátko

Událostí měsíce v Praze byla bezesporu, když pomineme odchody lékařů, zpráva o tom, že stavba komplexu Blanka se prodraží až o 10 miliard korun.

O všem musela už s předstihem vědět společnost Metrostav. Podle jejího mluvčího Františka Poláka se tak skutečně dělo. Zprávy o navýšení se tedy pravděpodobně utajovaly přímo na magistrátu za minulého vedení.

Kolem tunelového komplexu je v současné době velký šum. Jak ale situace vypadá z pohledu Metrostavu, který se zatím do diskuzí příliš nazapojoval? Co bude znamenat nedostatek peněz pro samotnou stavbu? Které práce to konkrétně zdrží?
Neřekl bych, že se Metrostav do diskuze nezapojoval, spíše jeho argumenty nebyly vyslyšeny. Celá kauza vznikla tím, že se nové vedení města zeptalo odboru městského investora (OMI), na základní parametry stavby tunelů Blanka a ten jim oznámil, že k datu 31. prosince 2010 si město objednalo a následně odsouhlasilo vícepráce ve stavební části za cca 5 miliard korun, a že finanční prostředky přidělené na stavbu v roce 2011 (cca 4,5 miliardy korun) neumožňují splnění termínu dokončení v prosinci 2012.

Zvýšení nákladů, které vyplynulo jednoznačně z požadavků investora na rozšíření předmětu díla, bylo řádně projednáno v intencích uzavřeného kontraktu, samozřejmě doloženo, jak z hlediska předmětu zvýšení cen, tak z hlediska jejich výše a bylo bez rozporů akceptováno.

OMI zároveň vedení města informoval o předpokládaných nákladech na celou stavbu, u nichž odhaduje celkové zvýšení na zhruba na 37 miliard korun z původních cca 27 miliard. To jsou náklady, které zahrnují všechny předpokládané důvody zvýšení, nejen stavební části, ale i části technologické, náklady na inženýrskou činnost, výkupy pozemků, inflační přirážku, která se samozřejmě zvyšuje s prodlužováním termínu dokončení díla, apod.
Z tohoto popisu je patrné, že nejde jen o práce Metrostavu, ale o práci řady dalších samostatných firem.

V letošním roce má město připraveno v rozpočtu zhruba 4,5 miliardy korun. Kolik by bylo potřeba, aby se práce nezdržely?
Původně plánované finanční prostředky na stavbu v roce 2011 byly zhruba 8 miliard korun, což reprezentovalo objem prací v technologické a stavební části, které zaručovaly uvedení do provozu v roce 2012.

Informoval Metrostav v minulosti město o tom, u kterých prací se zvyšuje cena? První náměstek Březina tvrdí, že se k takovým informacím nedostal. Znamená to, že je tedy tajil odbor městského investora, pokud vy jste o všem informovali?
Metrostav jedná ve smyslu kontraktu s příslušným, odborem magistrátu, tedy s OMI. Každé zvýšení musí být samozřejmě doloženo, v krátkosti je možno konstatovat, že jde o vícepráce, které požadovaly buď orgány státní správy (například Obvodní báňský úřad) , nebo vyplynuly z měnících se požadavků investora (jiný tvar a konstrukce Trojského mostu, úpravy vozovek a chodníků) a konečně třeba jiných požadavků správců inženýrských sítí na rozsah přeložek.

Vícepráce byly prováděny na popud investora, před jejich zahájením byl dohodnut jejich rozsah a cena. Metrostav provedl a fakturoval pouze práce, které si zákazník – město – u něj objednal.

U Malovanky (objízdná trasa kolem Hládkova)si lidé stěžují, že jim kolem domů jezdí těžká nákladní vozidla, a to i přes to, že na to nemají povolení. Kontrolujete to nějakým způsobem a víte, že k těmto přestupkům dochází?
Konkrétní část městského okruhu Malovanka – Myslbekova provádí stavební firma EUROVIA, ale nemám informace, že by doprava probíhala po nepovolených trasách.

Bylo by možné přesunout část financí do staveb, které zasahují obydlené oblasti a naopak pozdržet ty, kde to tolik neovlivní životy lidí?
Právě probíhá přepracování harmonogramů výstavby a jedním ze vstupních zadání bude i prověření možností urychleně dokončit a zprovoznit definitivní úpravy povrchů. Nicméně před tím musí být dokončeny práce pod těmito definitivními úpravami a tím bude snaha zpracovatelů limitována.

Přes zmíněný nedostatek financí, kdy začne stavba Trojského mostu, který se podle původních předpokladů už měl naplno stavět?
Práce na Trojském mostě již začaly. Máme prakticky hotové opěry na obou březích a v řečišti jsou i podpory provizorní. Kolik prací provedeme letos na vlastním mostě, ukáží právě až nové harmonogramy.

Čtěte také: Kontrola stavby Blanky bude přísnější

Autor: Lukáš Marek

16.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Na pražském Smíchově aktivisté prodávali "psí maso"

Praha - Ke koupi "vánočních psů" v sobotu vyzývali aktivisté na pražském Smíchově. Protestovali tak proti tradičnímu vánočnímu prodeji a zabíjení kaprů v ulicích. Akci pořádala organizace 269life, která dlouhodobě upozorňuje na utrpení zvířat v různých odvětvích průmyslu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies