„Veřejná doprava v Praze musí být co nejefektivnější. Proto postupně prodloužíme intervaly spojům, kterými v určitý čas moc lidí nejezdí,“ sdělil Deníku Filip Drápal ze společnosti Ropid, která pražskou integrovanou dopravu organizuje. Každé nedělní ráno počínaje už 3. únorem, si lidé počkají na zastávkách déle na tramvaj, než byli doposud zvyklí.
V neděli si rádi pospí
Prakticky všem spojům se mezi 7 a 9.30 prodlouží interval z 15 na 20 minut. „Dělám noční směny a při tak dlouhém čekání na tramvaj vždy promrznu. Nedokáži si představit, že se mi to postávání na peronu prodlouží o dalších pět minut,“ postěžoval si dělník Petr Ponocný.
Podle Drápala jsou tramvaje v neděli ráno prázdné a je tedy zbytečné, aby jezdily čtyřikrát do hodiny. Třikrát prý bude stačit. „Naše přepravní průzkumy ukázaly, že lidé si rádi pospí a začínají jezdit až po deváté hodině. A to neplatí jenom pro Pražany, ale i pro turisty,“ řekl Drápal. Z řady vybočuje nejfrekventovanější tramvajová linka číslo 9, která mezi sedmou a osmou hodinou pojede nově místo čtyřikrát jen třikrát do hodiny, ale mezi 8 a 9.30 se jí interval zkrátí z 15 na 10 minut. Intervaly se v neděli prodlouží i autobusům.
Místo půlhodinové doby pojedou linky 101, 138, 208 a 224 každých 40 minut, některým jiným spojům se prodlouží interval z 15 na 20 minut.
Revoluce na severu
Další velká úprava jízdních řádů bude už v březnu. Ne vždy však dojde k prodloužení intervalů. Například už nyní se ví, že od jara pojede častěji díky připomínkám cestujících autobusová linka číslo 114 z Kačerova přes Kunratice k metru Chodov. Doslova revoluci způsobí v MHD květnové zprovoznění metra do Letňan, kvůli čemuž se změní jízdní řády některých autobusů na severu Prahy. S dalšími rozsáhlými změnami se tradičně počítá na konci školního roku a po prázdninách. Letos se však pravděpodobně v rámci změn „vytratí“ i některé další spoje.
Z konečné na konečnou
Úpravy intervalů se od pátku týkají i metra, ale oproti tramvajím i autobusům je cestující vnímají pozitivně. Skončil totiž pásmový provoz metra na lince B. To znamená, že všechny soupravy jezdí mezi oběma konečnými stanicemi Zličín a Černý Most, což pomohlo desetitisícům Pražanům ze sídlišť na východě a západě města. Až do čtvrtka každé třetí metro jezdilo ve všední dny jenom mezi Smíchovským nádražím a Českomoravskou. „Každý den cestuji metrem z Florence na Zličín. Někdy mámvelký nákup a často se mi stalo, že jsem na Smíchově musela vystoupit a počkat na další přeplněný vlak, takže jsem se zdržela a ani si už nesedla. Jsem ráda, že se to teď změní,“ popsala Deníku Soňa Mlejová.
Díky zrušení pásma tak bude v pracovní den interval vlaků v ranní špičce 2,5 minuty a v odpolední 2,75 minuty. Mezi tím pojede metro každých pět minut.
Na trase A ke zrušení pásma mezi stanicí Skalka a Depo Hostivař nedojde. Podle přepravních průzkumů to zatím není nutné. Na trase C budou i nadále některé vlaky ze směru z centra končit na Kačerově, protože vlaky z této stanice odjíždějí postupně při slábnutí provozu do depa. Intervaly na obou trasách se změní v květnu. V návaznosti na zprovoznění podzemky z Ládví do Letňan dopravní podnik zkrátí jejich intervaly o pět až deset sekund. „Více už to kvůli bezpečnosti nejde, protože nyní metro jezdí prakticky na doraz,“ řekl Ondřej Pečený z dopravního podniku. Pravidlo, že když se někde přidá, tak se jinde ubere, potvrdilo i zlepšení průjezdnosti trasou B.
Každou neděli pojede metro na všech trasách od 6.30 do 8.30 každých deset minut, dosud to bylo 7,5 minut. Navíc na „céčku“ pojede metro v sobotu dopoledne místo pěti jen každých šest minut.