Jak doplnil Bárta na mimořádné tiskové konferenci, k zastavení výstavby vedla skutečnost, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Firmy podle Bárty přišly se slevami v řádu promilí až "titěrných" jednotek procent, což ministra neuspokojilo.

Jaké dopravě dáváte přednost? HLASUJTE V ANKETĚ (vpravo)

Krok podle Bárty souvisí se snahou zefektivnit výstavbu. "Z tohoto hlediska potřebujeme aktivní spolupráci stavebních společností, které, pevně doufám, že budou číst učebnice krizového managementu, kdy každý dodavatel by měl dbát na zájmy svého zákazníka a obzvláště v době krize by měl chápat, že je zapotřebí jít zákazníkům naproti," uvedl Bárta.

"Odmítám nějaké silové řešení. Myslím si, že žijeme v právním státě a státní úředník, byť vysoko postavený, by se měl umět chovat v souladu s právem," uvedl prezident SPS Václav Matyáš. Podle něj se stavby prodražují hlavně vinou státu, jehož zákony a normy často vyžadují "nesmyslné stavební prvky", jako jsou například protihlukové stěny ve volné krajině nebo mosty pro medvědy.

Firmy zatím mlčí

Firmy jsou prý proto ochotné se státem jednat o změnách projektů a řadu prvků po dohodě ze smluv vyškrtnout. "Nějaké změny projektů jsou samozřejmě možné, ale za týden neudělá inventarizaci ani pánbůh, možná pan ministr do měsíce," uvedl Matyáš. Samotné firmy se se situací zatím seznamují a nechtějí se vyjadřovat. "Nebudeme to komentovat," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Bárta také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku "z hlediska věcného, časového a finančního plnění". V souvislosti s tím SŽDC přijala nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který dosud pracoval jako krizový manažer pro společnost ČD-Telematika. Jelikož se firmy odvolávají na uzavřené smlouvy, posílil Bárta i svůj tým právníků.

Šéf SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba 15 staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za které měl stát letos zaplatit okolo deseti miliard korun. Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká, stejně jako oprav a servisních prací pro zajištění bezpečnosti na železnici. "V každém případě platí, že bezpečnost bude zaručena, takže dotáhneme některé etapy, které by teoreticky mohly hrozit určitým stavem, který by nebyl v souladu s bezpečností," uvedl Komárek.

Slevte, jinak se stavby zastaví

Ministr dopravy minulý týden vyzval firmy, které se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. Bez slev se stavby zastaví, pohrozil Bárta. Nabídky slev od stavitelů silnic a dálnic očekává ministr v úterý, podle Matyáše ale žádný seznam na Ředitelství silnic a dálnic nedorazí kvůli časové tísni.

"Ty firmy nemůžou nic doručovat, jsou připraveny s lidmi z ŘSD podívat se do projektu a dohodnout se, že něco nebudeme realizovat. Změna smluvních vztahů, na to samozřejmě slyšíme," uvedl Matyáš. V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na III. a IV. koridoru má SŽDC od letoška do roku 2016 proinvestovat přes 84 miliard korun.

Má se podle vás rozvíjet spíše železinční nebo silniční doprava? Diskutujte pod článkem!