VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministr Bárta zastavil všechny stavby na železnici

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) s okamžitou platností rozhodl o zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty. Sdělil to Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva. Stavbaři jsou podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) z jednání ministerstva v šoku, situace prý může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu.

9.8.2010 14
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Jak doplnil Bárta na mimořádné tiskové konferenci, k zastavení výstavby vedla skutečnost, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Firmy podle Bárty přišly se slevami v řádu promilí až "titěrných" jednotek procent, což ministra neuspokojilo.

Jaké dopravě dáváte přednost? HLASUJTE V ANKETĚ (vpravo)

Krok podle Bárty souvisí se snahou zefektivnit výstavbu. "Z tohoto hlediska potřebujeme aktivní spolupráci stavebních společností, které, pevně doufám, že budou číst učebnice krizového managementu, kdy každý dodavatel by měl dbát na zájmy svého zákazníka a obzvláště v době krize by měl chápat, že je zapotřebí jít zákazníkům naproti," uvedl Bárta.

"Odmítám nějaké silové řešení. Myslím si, že žijeme v právním státě a státní úředník, byť vysoko postavený, by se měl umět chovat v souladu s právem," uvedl prezident SPS Václav Matyáš. Podle něj se stavby prodražují hlavně vinou státu, jehož zákony a normy často vyžadují "nesmyslné stavební prvky", jako jsou například protihlukové stěny ve volné krajině nebo mosty pro medvědy.

Firmy zatím mlčí

Firmy jsou prý proto ochotné se státem jednat o změnách projektů a řadu prvků po dohodě ze smluv vyškrtnout. "Nějaké změny projektů jsou samozřejmě možné, ale za týden neudělá inventarizaci ani pánbůh, možná pan ministr do měsíce," uvedl Matyáš. Samotné firmy se se situací zatím seznamují a nechtějí se vyjadřovat. "Nebudeme to komentovat," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Bárta také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku "z hlediska věcného, časového a finančního plnění". V souvislosti s tím SŽDC přijala nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který dosud pracoval jako krizový manažer pro společnost ČD-Telematika. Jelikož se firmy odvolávají na uzavřené smlouvy, posílil Bárta i svůj tým právníků.

Šéf SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba 15 staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za které měl stát letos zaplatit okolo deseti miliard korun. Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká, stejně jako oprav a servisních prací pro zajištění bezpečnosti na železnici. "V každém případě platí, že bezpečnost bude zaručena, takže dotáhneme některé etapy, které by teoreticky mohly hrozit určitým stavem, který by nebyl v souladu s bezpečností," uvedl Komárek.

Slevte, jinak se stavby zastaví

Ministr dopravy minulý týden vyzval firmy, které se podílejí na stavbách dopravní infrastruktury, aby státu navrhly výrazné slevy kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu. Bez slev se stavby zastaví, pohrozil Bárta. Nabídky slev od stavitelů silnic a dálnic očekává ministr v úterý, podle Matyáše ale žádný seznam na Ředitelství silnic a dálnic nedorazí kvůli časové tísni.

"Ty firmy nemůžou nic doručovat, jsou připraveny s lidmi z ŘSD podívat se do projektu a dohodnout se, že něco nebudeme realizovat. Změna smluvních vztahů, na to samozřejmě slyšíme," uvedl Matyáš. V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na III. a IV. koridoru má SŽDC od letoška do roku 2016 proinvestovat přes 84 miliard korun.

Má se podle vás rozvíjet spíše železinční nebo silniční doprava? Diskutujte pod článkem!

Autor: ČTK

Jaké dopravě dáváte přednost?

Železniční

39 %

Silniční

31 %

Jezdím na kole

22 %

Chodím pěšky

8 %

Hlasovalo: 261

Anketa byla ukončena

9.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hasiči na brnířovské návsi čerpají vodu pro boj s ohněm.
AKTUALIZUJEME
14

Požár na Domažlicku zasáhl asi tři hektary lesa

Ilustrační foto.
29

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

DOTYK.CZ

Zbloudilé kulky v Riu: Násilí v brazilských ulicích má čím dál více obětí

Jedné letní noci šla brazilská rodina do restaurace v Iraja, v severní části Ria de Janeira. Pár nechal svoji dvouletou dceru Sofii hrát si na venkovním hřišti. Prostor byl chráněn od ulice bránou, takže se zdál ve městě s šokující mírou kriminality ještě relativně bezpečný. Bezpečí je v Riu stále jedním z hlavních témat. Iraja, kde bydlí hlavně příslušníci střední třídy, je obklopena nejvíce násilnými oblastmi a zločinci jsou tam poměrně aktivní.

Sexuální asistentky poskytly postiženým zatím 250 asistencí

Pětice sexuálních asistentek, jejichž služby využívají lidé s postižením či senioři, poskytla za téměř rok a půl svého působení na 250 asistencí. Na speciálně vyškolené pracovnice se obracejí nejen přímo klienti, ale také jejich příbuzní i zařízení pro handicapované. Společnost počítá do budoucna s vyškolením dalších asistentek, ale také asistentů.

Útočník z Londýna neměl vazby na IS

Britská policie nenašla žádné důkazy svědčící o tom, že by útočník z Londýna Khalid Masood měl vazby na radikály z takzvaného Islámského státu (IS) nebo Al-Káidy. Muž, který minulou středu u britského parlamentu zabil čtyři lidi a dalších 50 zranil, se ale zajímal o džihád, uvedla policie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies