VYBERTE SI REGION

Bárta: Přes práh mého ministerstva kmotři nesmějí

Praha /ROZHOVOR/ – Sedmatřicetiletý ministr Vít Bárta je úplně jiný typ politika, než na jaké jsme zvyklí. Při každé větě či gestu z něj čiší sebevědomí úspěšného podnikatele, který nemá žádné zábrany škrtat ve výdajích nebo propouštět lidi.

27.11.2010 36
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Když je třeba šetřit a zvýšit výkonnost organismu, tak to prostě dělá. A je mu jedno, že už nešéfuje bezpečnostní agentuře, ale ministerstvu dopravy. Zároveň se řídí japonským modelem firemního postupu. Manažer má tři roky na, aby něco dokázal, vyrostl a přinesl výsledky. Rok má odpočívat a pak odejít na jinou pozici. Zopakovat si daný cyklus ve stejné funkci prý mohou jen mimořádní jedinci, jejichž přínos pro společnost je nezpochybnitelný. Uvidíme, kde po příštích volbách skončí Vít Bárta.

Věci veřejné utrpěly v senátních a komunálních volbách debakl. Podle posledních průzkumů se pohybují na pětiprocentní hranici volitelnosti. Co s tím chcete dělat?
Především pracovat. Musíme věci, které jsme lidem slíbili, důsledně a rychle prosadit. My oslovujeme středové voliče, kteří jsou velmi racionální a žádají po státu jistotu, že když oni se k němu chovají slušně, tak on se bude k nim chovat stejně.

Až na to, že sedíte ve vládě, která se právě k střední vrstvě, tedy lékařům, zdravotním sestrám, učitelům, záchranářům chová neslušně. Hlavní tíhu úsporných opatření odnesou právě oni.
Naprosto souhlasím, že střední vrstva vždy na svých bedrech odnesla většinu reforem. Věci veřejné šly do voleb s hesly jako V mládí zodpovědnost, ve stáří jistota, Garantovaný zdravotní standard. Bojovali jsme za to, aby se tyto principy objevily v koaliční smlouvě, což se většinově povedlo. Pak jsme ale nastoupili na tobogán jménem ministerstva a místo průběžného rozpracování zásad VV jsme se nechali plně zahltit akutní politikou v našich resortech. Tam jsme museli hasit spoustu restů předchozí vlády, dělali jsme krizová protischodková opatření.

Ministři za ODS a TOP 09 nehasili? Nebo jsou jen šikovnější než vaši zástupci, když měli ještě čas na stranickou politiku?
Je určitou naivitou ministrů za Věci veřejné, že byli státotvorní a všechny síly vrhli na zametení před vlastním prahem. A ačkoli jsme začali škrtat, tak naši ministři vnitra a školství zabránili, aby se nekrátili mzdy policistů, hasičů a učitelů pro tento rok. Nebylo to snadné, protože všem je jasné, že musíme odpracovat minulá léta, kdy jsme žili nad poměry.

Umělecký dojem vašich výkonů byl ale mizerný. Jedním slovem chaos. Konkrétně ve vašem resortu: Silnice se stavět nebudou, možná budou některé, budou všechny.
My se musíme učit a platíme daň za to, že jsme jedinou skutečně novou parlamentní stranou a nikdo z nás nikdy nebyl ministrem, politikem, manažerem ve veřejné správě. Pravda ale je, že někdy se za nekoncepčnost vydává to, že média z logických po sobě jdoucích kroků zaznamenají jen první a poslední, aniž by si všimla stejně důležitého mezikroku.

KDYŽ UŠETŘÍM, BUDOU SILNICE I ŽELEZNICE

To mluvíte o slavném mostě v Bohumíně, který stál místo ředitele silnic a dálnic Alfréda Brunclíka?
Mluvím o tom, že když jsem nejdřív ohlásil zastavení všech staveb, zachoval jsem se zodpovědně. Co jiného jsem měl dělat, když jsem zjistil, že pět miliard mi prostě chybí? To vnímali všichni. Druhý krok, kdy jsem řekl, že uvolním stavby, kde se najdou úspory, už tolik pozornosti nevzbudil. A když jsem uspořil pět procent úspor na železnici a tři procenta na silnici, mohl jsem ohlásit po čtrnácti dnech krizového managementu, že z původně ohlášených 51 staveb zastavuji deset, z toho jen čtyři ve vyšším stupni rozestavěnosti.

Abyste na závěr zjistil, že jejich konzervace by stála víc než dostavba, takže kývnete i na ně.
Ne, ne, ne. Jediná nesystémovost byla slavná mina Ředitelství silnic a dálnic, kdy se mezi zastavené stavby, tedy obchvat České Lípy, spojnici Ostravy s Opavou a dva sjezdy z dálnice v Moravskoslezském kraji, dostal most a kulaťák uprostřed Bohumína. To byla chyba, za niž jsem se omluvil. A díky úsporám jsem našel prostředky na základní sanaci rozestavěnosti.

No moment, bude v Bohumíně ten most, nebo ne?
Samozřejmě bude, ale v úsporné variantě bez navazujících cest.

Jak to bude na železnici?
I to se možná bude jevit chaoticky, ale poslední zpráva je, že stavíme všechny železnice. Šlo to díky postoji stavebních společností. Ty kromě pětiprocentních úspor nabídly splátkové kalendáře, které umožní stavět i na železnici.

Nechlubíte se tak trochu cizím peřím? Neumožnil vám tyhle výboje hlavně ministr životního prostředí Drobil, který vám přenechal pět miliard ze svého rozpočtu?
Pan ministr Drobil nám nedal ani korunu, i když je pravda, že spolu na toto téma hovoříme. Pravdu má šéf stavebních svazů Matyáš, když říká, že na silnicích neušetříme při samotné výstavbě, ale umravněním projektů, snížením jejich velkorysého a často nesmyslného pojetí. Já nechci vystupovat jako brouk Pytlík a říkat, co kde se má či nemá stavět, a proto do diskuse o prioritách zapojuji kraje, ekology, veřejnost. Jsem například rád, že i díky této debatě se pracuje na tom, aby obchvat Českých Budějovic nestál dvanáct, ale osm miliard.

Zapůsobilo na české stavební firmy jako varování i to, že jste připustil spolupráci na dálniční výstavbě s Čínou?
Zahájil jsem pouze velmi dlouhý proces tím, že jsem pozval Čínu, aby s námi diskutovala o výstavbě dopravní infrastruktury v ČR. Zatím jsme se tedy jen dohodli, že se budeme dohadovat. Navíc připomínám, že my nemáme peníze, takže ani v příštím roce nebudeme vypisovat nějaké tendry. Já ale nechci nikoho strašit nebo varovat. My se prostě musíme bavit, jak ušetřit v každé oblasti. Zvláště politik Věcí veřejných musí ukázat, že když už investuje peníze daňových poplatníků, udělal maximum a nemohl navíc ušetřit už ani korunu. Proto je mojí povinností vyzkoušet i čínskou cestu. Jako dobrý hospodář prostě musím změnit nedobrou pověst ministerstva dopravy a toto je jeden z možných kroků. Já si přeji, abych byl hodnocen jen podle čísel, tedy kolik se ušetří, kolik se postaví, kolik to bude stát.

Jenže politika není prostá aritmetika.
Na ministerstvu dopravy naštěstí ano. To je investiční resort.

Leda byste mluvil o investicích do vlastní kapsy. Nebo jste zapomněl na to jak firma vašeho předchůdce Řebíčka Viamont zázračně zbohatla díky zakázkám resortu, jemuž šéfoval?
Každý den ve svém úřadu činím všechno pro to, abych zlevnil dopravní infrastrukturu v ČR. Právě VV jsou zásadními zastánci transparentních veřejných zakázek a jejich ministři také konají. Ministr školství Dobeš zlevnil státní maturity o deset procent, Radek John ušetřil 200 milionů korun na tendru pro dodávku elektřiny pro resort vnitra, já uskutečnil e-tendr na nákup soli a zlevnil ho o deset procent.

Neptám se na to, jestli sůl nakoupíte o něco levněji, ale kdo ji bude dodávat. Jinými slovy, zda zamezíte ochodům se spřátelenými firmami a proměníte vzletné fráze o boji s korupcí v praktické kroky.
Práh mého ministerstva kmotři nesmějí překročit.

Vy máte jejich jmenný seznam?
Není tajemstvím, že svým podřízeným jsem zakázal kontakt s problémovými jmény, která byla v minulosti s tímto resortem spojena. Hlavní nástroj proti nemravnostem je ale plná transparentnost a snižování nákladů. Tím se prostor pro šedou zónu dramaticky snižuje.


KDYBY MI PODŘÍZENÍ NEDALI SEZNAM ZAMĚSTNANCŮ, LETĚLI BY NA HODINU


Na vnitru jde ale o zakázky jiných. Co to je za signál, když odchází náměstek Čech, který měl pod sebou klíčové protikorupční útvary?
Vím o tom jen to, co mi řekl Radek dneska (rozhovor se uskutečnil ve čtvrtek večer – pozn. red), a to, že se s panem Čechem sejde a chce znát důvody jeho výpovědi.

Vám nepřipadá divné, že Čech práskl dveřmi zrovna ve chvíli, kdy se naplno rozjela kauza Barták?
Z tohoto hlediska jsem velmi šťastný, že nejsem v roli Radka Johna. Já řídím investiční ministerstvo a jsem relativně svobodný v tom, že pokud mám pochybnost o jakémkoli podřízeném, tak ji nemusím vysvětlovat a odvolám ho.

Asi proto jste ve svém resortu nenechal kámen na kameni.
Děkuji, děkuji. Jiná věc je ale u ministra vnitra, který jakoukoli personální změnu nemůže vysvětlovat svou pochybností, protože by to mohlo být vnímáno jako vměšování do nezávislosti policie.

To nezní moc povzbudivě, při vší úctě k samostatnosti policie.
Řeknu příklad. Když já podepíšu audit a kdokoli z mých podřízených by mi odmítl poskytnout osobní data lidí, kteří dělali výběrová řízení, tak letí na hodinu. Radek tím auditem totiž chtěl zjistit, zda náhodou výhodné zakázky nedostávají příbuzní lidí, kteří tendry, třeba na dodávky benzinu, vypisují.

Aha. Když tedy policejní prezident Martinů a šéf hasičů Štěpán odmítli dát ministru Johnovi a jí vybrané auditorské firmě jména 2500 civilních zaměstnanců, tak měli dostat okamžitého padáka?
Bohužel Radek John není v situaci, kdy by jen tato věc mohla vést k razantním personálním krokům.

Proč ne, když u vás by to šlo?
Policie ČR je zcela nezávislá a jakákoli personální změna je otázkou stability státu a demokracie. Proto se na vnitru dělá personální politika jinak než na dopravě, kde třeba Ředitelství silnic a dálnic hospodaří se státními penězi, ale má nulovou nezávislost, takže nikoho nevzrušuje, jak ministr naloží s jeho vedením. Já ale nechci mluvit za ministra vnitra a jsem rád, že s tím nemám vůbec nic společného.

Jak to že ne? Copak vás to nepálí jako vrcholného politika VV?
Jsem například rád, že K9 ve středu schválila Radkovi balíček protikorupčních opatření včetně trestní odpovědnosti firem.

Není to trochu pozdě po půl roce od voleb?
Ledy se hnuly. Možná o něco později, než jsme si přáli, ale my jsme těžko mohli do toho jít dříve než je dodiskutováno velmi senzitivní téma nejvyšší státní zástupkyně.

Copak paní Vesecká k 1. lednu nekončí?
Znovu opakuji: Proč jsme nemohli protikorupční balíček prodiskutovat dříve? A odpovídám: Nemohli, protože nelze hrotit mnoho věcí najednou a nadřazeným tématem bylo odvolání paní Vesecké. Teď následují další.

Třeba odvolání policejního prezidenta. Proč by nemohl ministr vnitra navrhnout jeho odvolání, pokud má seznam argumentů a důvodných pochybností?
Promiňte, ale já to nechci komentovat. To jsou témata výsostně v kompetenci Radka Johna.

RADKA JOHNA PLNĚ PODPORUJI

Vidíte, přitom se říká, že skutečným šéfem na vnitru jste vy.
Kategoricky to odmítám.

Nemluvte tedy o vnitru, ale o předsedovi VV Johnovi. Místopředseda strany a ministr školství Dobeš si myslí, že by v čele VV neměl stát žádný ministr, ale člověk zvenčí, který se bude moci straně věnovat na sto procent. Co vy?
Protikorupční politika je tak zásadní téma, a to pro celou koalici, že je správné, aby mandát ministra vnitra byl zesílen mandátem předsedy politické strany. Je to ovšem velmi časově i věcně náročný úkol. Proto je jen na Radku Johnovi, jak se rozhodne.

Na ideové konferenci VV tedy budete pro, aby se John příští rok znovu ucházel o post předsedy?
Ideová konference, ale ani žádný sjezd delegátů VV nemá kompetenci volit předsedu.

Všichni víme, že máte odklikaného šéfa, ale copak se nezamýšlíte nad tím, kdo by jím měl být?
Já stojím za Radkem Johnem. Potřebuje jen čas, aby veřejnosti dokázal, že to, co říkal před volbami, se skutečně stane.

Co se stane?
Preference Věcí veřejných půjdou nahoru, když do důchodové reformy prosadíme naše principy. Když lidem dokážeme, že v této zemi bude výhodné pracovat a mít děti. Pro nás je nepřijatelné, aby se důchodová reforma zaplatila jen zvýšením dolní sazby daně z přidané hodnoty na 19 procent. Nechceme, aby se celkové množství peněz na důchody zmenšovalo. Nesmí se zkracovat doba, po kterou lidé v průměru pobírají důchod. Chceme, aby stát umožnil lidem dávat část peněz na důchod do rizikovějších fondů. Nesmí se ale za tím schovat snížení odvodu firem na důchodové spoření. My musíme co nejrychleji veřejnost uklidnit a jasně jim říct, v kolika letech půjdou do důchodu a s jakou penzí.

A to bude kdy?
Reformy budou spuštěny k 1. lednu 2012. Vnitrokoaliční debata o detailech se spustí hned po Novém roce. Věci veřejné se nestavějí do role lídra důchodové reforem, tím je ministr práce a sociálních věcí Drábek. My ale neseme odpovědnost za její celkové principy a sociální citlivost.

Za dva týdny Česko čeká velká odborářská stávka. John řekl, že stávkovat se má v dobách prosperity, ne když je krize. A já myslela, že do ulic se chodí lidé, kteří mají hluboko do kapsy.
Když má stát z čeho brát, chápu, že se vyplatí tlačit na zvýšení platů. Pokud ale všichni víme, že státní kasa je prázdná, jde jen o populismus.

Autor: Kateřina Perknerová

27.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 36
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies