VYBERTE SI REGION

Ministr dopravy Antonín Prachař: Lidé, kteří kontrolují miliardy, berou 18 tisíc

Praha – Sehnat kandidáta na ministra dopravy patří mezi složitější úkoly při sestavování vlády. Není totiž o co stát. Na silnicích i železnicích se objevují problémy prakticky denně. Antonín Prachař usedl do horkého křesla v lednu a věcí, které musí řešit, je čím dál víc. Stát téměř přestal stavět nové silnice, na dálnici D1 stojí kolony, dráhy trápí miliardové dluhy a po čtyřech měsících ve funkci mu utekl klíčový člověk, od kterého si hodně sliboval – šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš. Tvrdý střet s realitou státní správy popisuje ministr Antonín Prachař v rozhovoru pro regionální Deník.

16.8.2014 46
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Antonín PrachařFoto: Deník/Martin Divíšek

Jak často jezdí ministr dopravy po dálnici D1?
Minimálně dvakrát týdně.

Se zapnutým majáčkem, či bez něj?
Podle situace. Před nedávnem mě vyfotili, jak jedu 
s majáčkem v zácpě v odstavném pruhu. Samozřejmě se hned začalo spekulovat, že určitě uháním domů za manželkou, což nebyla pravda. Používám ho jenom v případě, pokud jedu na neodkladné jednání. Nikdy ho řidič nezapíná, pokud jedu za rodinou. V tomto medializovaném případu jsem jel na jednání s Asociací krajů ČR do Brna a měl jsem dvě hodiny zpoždění. Jinak maják používám v případě, že jedu v pondělí na vládu a zjistím, že se situace komplikuje a my bychom to nestihli. Přijet pozdě na jednání kabinetu by nebylo slušné.

Jako spolujezdec na zadním sedadle máte možnost sledovat probíhající opravy D1. Jsou ty uzavírky a sjíždění do dvou zúžených pruhů dobře označeny 
a naplánovány?
Vždycky můžete uzavírku řešit jinak. Já si myslím, že některé bychom mohli označit lépe, aby šlo používat pravidlo zipu ještě před místem zúžení, kde dochází ke kolizím. Ovšem základní věc, kterou je dodržování maximální rychlosti 80 km/h v místě uzávěrky, musí dodržovat řidiči. Když slyšíte o tom, že dálnice je uzavřená, není to kvůli 2 + 2 zúženým pruhům, ale protože se tam něco stalo. Není to věc stavitelů, ale řidičů.

Přijde vám, že se na uzavřených úsecích pohybuje dost lidí 
a techniky? Osobně vídám na devíti kilometrech tak dva bagry 
a pár lidí.
To nechci posuzovat. Pro nás jsou důležité termíny, které stavební firmy dostanou. Zhotovitel si to musí uspořádat tak, aby je dodržel. Největší průšvih jsme měli, 
a pořád ještě úplně neskončil, na úseku Lhotka – Velká Bíteš. Když jsem přišel do úřadu, byla doba zpoždění 220 dní, a po dvou rozhovorech se španělským velvyslancem a zástupcem španělského vedení stavební firmy OHL jsme dneska na 80 dnech zpoždění. Prodleva na tomto úseku bude, to už se nedožene, ale aspoň jsme ji zkrátili.

Takže ministr teď bude muset obcházet velvyslance, aby minimálně u zahraničních zhotovitelů vyjednal kratší lhůty pro rekonstrukci silnic. To nemůže fungovat jednodušeji? Investorem není ministr, ale ŘSD. Proč tam nejdou oni?
Nový management už s tuzemským vedením španělské firmy jednal, ale k žádnému výsledku se nedobrali, proto logicky informovali mě. Z titulu svého postavení jsem požádal pana velvyslance 
o schůzku a o jednání s vrcholovým managementem stavební firmy. Výsledkem je, že jsme najednou dokončili dělicí pás, který předtím trval čtyři měsíce, za tři týdny. Udělali jsme dodatek ke smlouvě, stanovil se jasný harmonogram prací a zvýšily se i sankce za nedodržení termínu. Když jsem kolem Bíteše jel minulý týden ve čtvrt na jedenáct večer, tak tam svítila světla 
a jezdily bagry. Krásná práce.

Ministr dopravy Antonín Prachař

To je možná krásná práce, ale ty sankce se nemají zvyšovat teď. Ty mají být v zadávací dokumentaci od začátku.
Na to se jděte zeptat pana bývalého ministra dopravy Žáka, tehdejších šéfů ŘSD pana Kočici, před ním Čermáka a možná i pana exministra Stanjury z ODS, protože ty smlouvy jsou dlouhodobé. My jsme je neuzavírali. Teď se snažíme jen sanovat a jednat 
s firmami o již uzavřených kontraktech.

Mimochodem, když zmiňujete exministra Žáka, který dnes radí prezidentovi, předseda ANO Andrej Babiš zmiňoval, že se na ministerstvu a ŘSD v době Žákova působení kradlo. Je to pravda?
Já jsem tu nic nenašel, takže nevím. A protože mě kdysi obviňovala i paní Pošvářová (jeho bývalá externí poradkyně, pozn. red.), že jsem o ní údajně řekl, že ona kradla, což jsem tedy nikdy neudělal, musel bych na to mít důkazy. 
A kdybych je měl, předal bych je policii. To neřeší ministr.

Zpět k dálnici D1. Oprava nabírá zpoždění, což není jen věc úseku u Bíteše. Jaký je nyní termín dokončení rekonstrukce celé autostrády z Prahy do Brna?
Aktuálně máme zpoždění na úseku u Jihlavy, kde jsme se rozhodli odložit rekonstrukci druhého pásu, což znamená zpoždění asi půl roku. Firma nám v harmonogramu sice předložila, že by druhý pás dokončila do 30. listopadu, ale zrovna v případě Vysočiny nám to přijde jako málo reálný termín. Pokud by uhodila zima a my měli dopravu svedenu jen do jednoho směru, přineslo by to možné komplikace i dodatečné náklady, například bychom museli kupovat jiné radlice pro udržování zmenšených pruhů. Pokud by v takto zúžených pruzích přišla třeba sněhová kalamita, byla by to velmi nepříjemná situace. Kvůli bezpečnosti tedy raději opravu dalšího pásu odložíme na jaro.

A konečný termín pro celou dálnici?
Předpokládaný konec oprav zůstává stejný, tedy rok 2017. V jeho rámci musíme jednat 
s jednotlivými stavebními firmami, aby tomu uzpůsobily svůj harmonogram. Další komplikací je to, že nám organizace Děti země napadla stavební povolení na dva ze tří úseků D1, které plánujeme opravit. Jde o Hvězdonice–
Ostředek a Měřín – Velké Meziříčí. Proč to udělali u těchto úseků, tomu nerozumím, ale musel jsem dát ministerskou výjimku, aby ŘSD mohlo vyhlásit soutěž na opravu bez stavebního povolení. Celkově nám stavbu silnic brzdí zákon o veřejných zakázkách. Víte, jak funguje?

Vím, špatně.
Ano, podle současného zákona nevysoutěžíte nic, pokud vám to dodavatel nedovolí. Ani propisovačku, kterou teď držím v ruce. V jakékoliv fázi výběrového řízení je možné ho napadnout pro takzvanou netransparentnost. Typickým příkladem je oprava tunelů 
v Brně-Pisárkách, před dvěma roky se tam spravovala ventilace a v zadávací dokumentaci ji někdo zapomněl zapojit na centrální řídicí pult. Když tedy dojde k požáru, v ústředním dozoru se nerozsvítí červené světlo a nezačne se okamžitě hasit. Proto jsme se 
s hasiči dohodli, že nám tento havarijní provoz povolí do konce srpna a v té době vypíšeme výběrové řízení na dodavatele chybějícího systému.

Ministr dopravy Antonín Prachař

V čem je problém?
V březnu jsme řízení vypsali a jeden z uchazečů nám zakázku napadl. Důvod? V zadávací dokumentaci je napsáno, že písemné nabídky doručí uchazeči osobně nebo poštou na adresu zadavatele. Napadnuto bylo to, že tam nebyla zahrnuta možnost doručení kurýrní službou, prý to může být diskriminace. Kam chceme tímto způsobem dojít? To tam příště máme napsat svaz holubářů, protože i holub může přepravit zásilku? To pak můžeme vypsat i zakázku na stavbu holubníků, aby nám tu mohli přistávat.

Jen na špatný zákon bych ale všechno nesváděl. Problém je 
i v zadavateli, tedy v Ředitelství silnic a dálnic. Pět šéfů za jediný rok a ten poslední, pan Kubiš, vydržel ve funkci čtyři měsíce. Pak to vzdal s tím, že nedokáže splnit všechny zadané úkoly. To se dál opět nepohneme.
Vy si myslíte, že taková organizace stojí a padá na jednom člověku? To se domnívali předchůdci, kteří vytáhli králíka z klobouku v podobě nového šéfa ŘSD a pak ho nechali veřejně popravit. Systém uvnitř ŘSD byl napaden rakovinou, nefungoval a každý si tam dělal, co chtěl. 
Byla to jen organizace, která podepisovala a proplácela faktury. Dneska je situace jiná. Nevyměnil jsem generálního ředitele, posadil jsem tam tým lidí na různé úrovně řízení. Se mnou tam přišlo šest lidí, odešel jeden, pan Kubiš. Ta organizace ovšem není paralyzovaná a funguje dál.

Jenže zrovna případ pana Kubiše vypadá velmi podivně. Vy jste ho chválil, že vše splnil, a on naopak tvrdí, že do budoucna nemohl plnit to, co jste žádal.
Úkoly se dávají na kvartál 
a pan Kubiš nastoupil 1. dubna. Měl udělat analýzu pohledávek a závazků, navrhnout nové organizační uspořádání ŘSD směrem dolů a dále měl připravit úpravu mezd, protože stavební dozor, který kontroluje státu miliardy, pracuje za 18 tisíc korun. To je hodně smutné. Všechny úkoly splnil.

Tím spíš je divné, že odešel, ne?
Pak jsme se ale bavili o budoucích opatřeních, třeba 
o tom, aby se nevypisovaly zakázky na souvislých osm kilometrů dálnice, ale jen na některé položky, jako jsou mosty či objekty, zvlášť. Tak se do hry dostane více stavitelů než jen jeden. To znamená, že jsem po něm chtěl zcela změnit pravidla a zavést systém design-build neboli vyprojektuj-postav. To jsem po něm žádal do konce roku plus další opatření v ŘSD. Dnes tam máme 13 závodů a 13 ředitelů, stačilo by nám jich osm, tak to ostatně už bylo. Tohle fakt není jednoduché a u ŘSD, které nefunguje, obzvláště. Pan Kubiš řekl, ať se nezlobím, ale že uvažuje o rezignaci. Rozumím, že člověk jako on, který přijde do podniku ve stavu, jako je ŘSD, musí být zděšen.

Zas tak špatné to nebude, když říkáte, že staví i bez toho, že by ŘSD mělo řádného ředitele. Firmu teď dočasně vede bývalá mluvčí Andreje Babiše Soňa Křítková.
Funguje to až od nástupu pana Kubiše. Osm let tady nikdo nebyl schopen zahájit dostavbu D11, stejně tak třeba obchvatu Třince. Máme memorandum se 13 starosty 
o převedení dopravy kolem Prahy, máme hotovou studii na propojení D8 a R7. Co chcete za čtyři měsíce více?

Ministr dopravy Antonín Prachař

Já bych třeba chtěl jihočeskou dálnici D3 směrem na Rakousko. Víme, jak to dopadlo. Stavební úřad zjistil, že ŘSD nemá vypořádány všechny pozemky, a dostavba dvou úseků D3 je aktuálně zastavena. Takže někdo udělal chybu, stejně jako v případě tunelů v Brně.
Já to nepopírám. Já jen říkám, že ty chyby nenastaly po 1. dubnu. Zdědili jsme nějaký stav a snažíme se ho řešit. Proč třeba město České Budějovice trvá na čtyřech sjezdech z dálnice D3, když jim stačí dva? Asi proto, že je tam patrně nějaký lokální zájem. Dneska podle stavebního zákona nejste schopni postavit nic, protože máte územní 
a stavební řízení a jakákoliv organizace, člověk a sdružení vám může napadnout proces 
v kterékoliv fázi. Dokud nebudeme mít, stejně jako třeba v Rakousku jednotný povolovací systém s jedním odvoláním a jedním soudním přezkumem, tak nám pořád bude trvat stavební povolení v průměru 12,5 roku. Je to věc změny systému, nikoliv ŘSD.

ŘSD je ale pořád investorem 
a hodně toho zmůže.
Ano, ŘSD může zabránit takovým věcem, jako je proplácení víceprací. Stávalo se, že zhotovitel svojí chybou překopl kabel a stát to zaplatil jako vícepráce. Nikdo to po něm nechtěl zpátky. My jsme letos vůbec poprvé odmítli převzít stavu od zhotovitele. Fungovalo to tak, že se vždycky převzala stavba a teprve následně se řešily reklamace. Odmítli jsme převzít most Koberný na dálnici D3 kvůli průsakům vody. U stavebních firem bylo samozřejmě zděšení, protože stát se tak nikdy nechoval.

Jak se bude vyvíjet rozpočet pro stavbu silnic a železnic?
Ambice jsou velké. V příštím roce čerpáme ještě zbytek peněz z Operačního programu Doprava 1 (OPD1), kde je stále asi 13 miliard korun, a můžeme z OPD2, kde je od roku 2014 do 2020 k dispozici 4,7 miliardy eur (v dnešním kurzu skoro 129 miliard korun – pozn. red.) a k tomu asi 30 miliard korun na přeshraniční projekty. Příští rok chceme na ŘSD vypsat výběrová řízení na stavby za 54 miliard korun. Za to by se měly postavit tři obchvaty měst a tři úseky dálnice D1, například Říkovice–Přerov. Jde o část Balticko-jaderského koridoru, který po nás žádá i Evropská komise. Polsko už má svoji dálnici D1 dokončenu, Rakousko a Slovinsko má dálnici a z EK se ptají, kdy bude dálnice i v Česku. Odpovídám, že uděláme, co je v našich silách.

Tématem příštích měsíců budou České dráhy, které masivně investovaly do obnovy vozidel. Logicky ale prohloubily ztrátu, loni skoro dvě miliardy korun. Nemáte jako vlastníci drah obavy, že ty dluhy bude čím dál těžší splatit?
Převzali jsme České dráhy po éře pana Žaludy a následně pana Zeleného v dosti nelichotivém stavu. Někdejší bankéř pan Žaluda se choval jako feldkurát Katz ve Švejkovi – to se nám to žije, Švejku, když nám všichni půjčujou. Napáchali tam desítky miliard dluhů, nezbavovali se transparentně majetku, který dráhy nepotřebují, spíš mysleli na developerské projekty nazývané tu Masaryk Station, tu Žižkov Station a já nevím, jak jinak. A vedle toho stát nebyl za tři roky schopen vyřešit převod infrastruktury na Správu železniční dopravní cesty a vznikl nám paskvil, kdy koleje a nádraží vlastní někdo jiný. V březnu přišla ratingová agentura Moody's, která snížila rating drahám proto, že nejsme schopni vypořádat majetek.

Ministr dopravy Antonín Prachař

To víme, co ale udělá nový ředitel drah pro to, aby ty dluhy nakonec dopravce nepotopily?
Do září musíme předložit vládě plán na převod majetku z drah na SŽDC. Jednáme 
i s Evropskou komisí, aby bylo jasné, zda to není nepovolená veřejná podpora. Z prodeje nádraží vzniknou finance 
a dozorčí rada rozhodne, kam ty peníze půjdou. Podle mě to primárně bude snížení dluhové služby drah. Jednáme také s Evropskou komisí o tom, abychom mohli použít peníze z Operačního programu Doprava na modernizaci vozového parku. Slovensko si dohodlo možnost použít až 80 procent peněz na vozový park, my jenom 40 procent. Byli vůbec moji předchůdci v Bruselu? Nevím. Jsme ale na dobré cestě, abychom i my mohli nakonec čerpat až 80 procent na obnovu vozového parku. Vedle toho musí nové vedení ČD vypořádat developerské projekty z předchozího vedení.

To postačí?
Je toho více. Musíme se zbavit vagonů, které už nejezdí, a nechat je sešrotovat. Totálně se musí změnit i opravárenství, omezit najímání externích opraváren a začít naplno využívat vlastní depa. Ale tohle všechno bude úkol nového managementu, který by to měl předložit dozorčí radě.

Říkáte, že dluhy drah se musí vyřešit i prodejem majetku včetně nádraží. Pokud ale od státních drah koupí nádraží státní SŽDC, není to jen přendávání peněz z jedné kapsy do druhé? Ve finále to bude stát, kdo dluh zaplatí.
Není. SŽDC má na starosti infrastrukturu, kterou nevyužívají jenom České dráhy, ale 
i soukromí nákladní a osobní dopravci. ČD jsou jedni z uživatelů kolejí, je to akciovka ve vlastnictví státu. SŽDC je státním podnikem, který má jediný úkol: zabezpečit maximální propustnost kolejí 
a přidělovat kapacitu na dráze všem, kteří o to požádají.

Chápu, ale i SŽDC ty miliardy na odkup nádraží od ČD bude muset sehnat. Kde?
To bude předmětem plánu, který ČD a SŽDC předloží na vládu. Mají to udělat do září. Vláda pak rozhodne o nejvhodnějším způsobu.

A když za vámi SŽDC přijde 
s nataženou rukou a řekne – vládo, dej mi miliardy?
Já bych takové spekulace nevytvářel. SŽDC má své zdroje a plán předloží.

Půjčil byste si na odkup nádraží, nebo šel zaklepat na dveře ministra s prosbou, ať dá peníze?
U nás na ministerstvu můžete klepat, jak chcete. Máme jasný rozpočet, který není určen na sanování podniků řízených v resortu. Organizace to vědí a už sem ani nechodí. Se mnou, co se týká peněz, je těžké pořízení, protože se chci vždy dívat dovnitř těch organizací a chci vidět, jestli mohou generovat nějaké peníze, abyste se mohli spolupodílet na investicích. Musíme se podívat, jestli tam nejsou nějaké možné úspory. Teprve pak můžeme řešit, zda na žádost 
o peníze může zareagovat půjčkou stát, běžná komerční banka, nebo třeba Evropská investiční banka.

Antonín Prachař

* Narodil se 14. prosince 1962 v Uherském Hradišti.
* Vystudoval stavební údržbu 
a rekonstrukce tratí na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině.
* V roce 1991 založil firmu Omega servis spol. s r. o. se zaměřením na mezinárodní dopravu a zasilatelství.
* Opakovaně působil ve Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.
* V letech 2002 až 2004 byl poradcem podvýboru pro dopravu PSP ČR.
* Od roku 2012 je členem hnutí ANO, za nějž se letos v lednu stal ministrem dopravy.
* Je ženatý a má dva syny.

Autor: Jan Klička

16.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 46
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies