VYBERTE SI REGION

Ministr dopravy Bárta přišel o řidičák

Nymburk – Zaplatit pět tisíc a šest měsíců zůstat bez řidičáku. Takové jsou tresty, které bez falešných ohledů vyměřil Městský úřad v Nymburce ministru dopravy Vítu Bártovi za porušení pravidel silničního provozu.

9.11.2010 12
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Výrazná postava Věcí veřejných Bárta, jenž se tehdy na nástup do ministerské funkce teprve chystal, se prohřešku dopustil 10. července, když se při rádoby utajeném obřadu ženil na zámku Mcely se s místopředsedkyní Poslanecké sněmovny Kateřinou Klasnovou.

Bez řádného označení

Při jeho odjezdu číhající novináři zaznamenali, že řídí svůj luxusní vůz s nevyhovujícím označením – namísto řádné registrační značky mělo jeho maserati vpředu pouze číslo v podobě samolepky nalepené na kapotě (mezi příznivci automobilového tuningu není takové náhražka běžného čísla neznámá; přes internet ji lze objednat za pár stokorun s dodací lhůtou tří dnů). Auto sice bylo možné identifikovat, z pohledu práva jde ale o jasné provinění: o jízdu bez platné registrační značky.

Podobný prohřešek není nijak výjimečný. Samolepku místo registrační značky bývalo na kapotě luxusních vozů vidět častěji. Obyčejně se ale stává, že řidiči, kteří mají s přední značkou problém, vyrazí do silničního provozu úplně bez čísla. Zpravidla se to přihodí šoférům, kteří přední značku mají pouze zacvaknutou do plastového rámečku (chybí jim tedy předepsané šrouby upevňující číslo auta k podkladu) – a při parkování v řadě vozidel jim na značku nacouvá jiný řidič s autem vybaveným „koulí“ tažného zařízení.

Precedens nulové tolerance

Po takovém nárazu sice auta nebývají poškozena, ale častokrát se stane, že se registrační značka deformuje: zůstane prohnutí a z rámečku vypadne. Ovšem – odjet bývá potřeba, i když značka chybí, případně se přestěhovala za čelní sklo. Pokud byl řidič za takové situace přistižen, zpravidla se takové situace dala vysvětlit. Sankce udělená ministrovi by nicméně mohla znamenat precedens nulové tolerance i pro podobné případy, které se mohou přihodit i zcela obyčejným řidičům naprosto tuctových aut. Stále ale platí: vždycky hodně záleží na tom, na jak rozumného policistu narazíte…

Ministr Bárta, který dostal trest přesně v polovině sazby – v úvahu přicházely až desetitisícová pokuta a celý rok bez papírů – se v létě hájil tím, že původní řádně umístěnou značku ulomil při jízdě na polní cestě, a proto použil náhradu v podobě samolepky. Nyní se k udělenému trestu postavil čelem: sankci přijímá. „Odvolávat se nebudu,“ řekl televizi Nova. Po pravdě: nic jiného mu ani nezbývalo, pokud nechtěl zdiskreditovat sebe i svůj úřad a degradovat na frašku udělování testů provinilým řidičům. V praxi to znamená, že během několika dnů musí řidičské oprávnění odevzdat.

Odvolání?

Případné odvolání proti stanovenému trestu by nicméně nemuselo být předem odsouzeno k neúspěchu. Existuje totiž soudní rozhodnutí, které stanoví, že řidič nemusí vždy použít originál registrační značky. Týkalo se pře motoristy, jenž si místo ztracené plechové tabulky namontoval na auto věrnou kopii původního čísla, avšak vyrobenou z plastu.

Autor: Milan Holakovský

9.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies