Podle něho hlavní problém při zavedení duálního vzdělávání, které by mělo absolventy lépe připravit na praxi, spočívá v roli Hospodářské komory ČR. „V zemích, kde duální vzdělávání funguje, je povinné členství v hospodářské komoře. Bez něj to může být jen systém s prvky duálního vzdělávání," řekl ministr.
Zatímco velké podniky jsou na tento systém připraveny a byly by podle Mládka schopné akceptovat i to, že nebudou připravovat jen pracovníky pro vlastní potřebu, u malých a středních podniků to podle něj „zoufale nefunguje".
Duální vzdělávání by mělo být jedním ze způsobů, jak zvýšit úroveň a atraktivitu technických oborů. O potřebě jeho obnovení v minulosti hovořil i ministr školství Marcel Chládek (ČSSD), dnes tuto myšlenku podpořil také vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).
Podpora technických oborů může ČR prospět
Ten připomněl, že podpora strojírenství a dalších technických oborů může České republice prospět. Nedávnou ekonomickou krizi totiž podle něj lépe zvládly státy, které se průmyslu nevzdaly, například Německo. Naopak ekonomiky orientované na služby a bankovnictví měly větší problémy.
Podle Bělobrádka by se měl vztah dětí k technickým vědám podporovat už na základní škole. Nepovažuje za šťastné zrušení pracovního vyučování v dílnách na základních školách. „Do základních škol by se alespoň v nějaké formě měla praktická výuka vrátit," řekl. Děti, které si ve školkách rády hrají se stavebnicemi a různě montují, totiž nyní podle něj během základní školy tyto dovednosti ztrácejí.
Bělobrádek poukázal na malý zájem o střední a vysoké školy technického typu. O tomto problému se zástupci zaměstnavatelů, kteří technicky vzdělané absolventy postrádají, letos jednal také ministr školství Chládek. Ve spolupráci s jeho úřadem bude Svaz průmyslu a dopravy v příštím roce realizovat akce spojené s Rokem průmyslu a technického vzdělávání.