VYBERTE SI REGION

Ministr školství Marcel Chládek: Ušetřím. Maturitní témata vyhlásím v rozhlase

Praha – O jménu ministra školství po loňských předčasných volbách nebylo pochyb. Šéf ČSSD Bohuslav Sobotka opakovaně říkal, že oblast vzdělávání patří k prioritám jeho strany a bude trvat na obsazení resortu člověkem, který se mu dlouhá léta věnuje. 
A tak to bude senátor a ministr školství Marcel Chládek, kdo do značné míry ovlivní, jakým směrem se vydají naše školy, zda se zvýší prestiž učitelského povolání i jeho platové ohodnocení. Potřebuje 
k tomu peníze a čas. Věří, že dostane obojí, v druhém případě dokonce osm let.

15.2.2014 111
SDÍLEJ:

Ministr školství a tělovýchovy Marcel Chládek.Foto: Deník/Martin Divíšek

Poslanci zamítli novelu vysokoškolského zákona, kterou připravil váš předchůdce Dalibor Štys. Co teď bude dál?
Pokud jde o aktuální jmenování 85 profesorů, problém je na straně bývalého ministra školství, nikoliv na straně pana prezidenta. Dalibor Štys profesury vůbec nepředložil, dopis s jejich návrhem odešel na Hrad až 22. ledna.

Ten problém by vůbec nevznikl, kdyby Miloš Zeman plnil své zákonné povinnosti a profesory jmenoval. Připomínám jen, že 
v tomto směru jste se na vládě dostal do sporu i s šéfem legislativní rady Jiřím Dienstbierem, který tvrdil, že kvůli prezidentově rozmaru nelze zbůhdarma měnit zákony. Evidentně si totéž myslí akademická obec, a dokonce i poslanci.
Nejsem si tak jist. Se zástupci akademické obce jsem jednal a oni skutečně preferují variantu jmenování profesorů prezidentem, ale zároveň říkají, že pokud by se současný stav měl prodlužovat, přijali by i jinou variantu. Například rektoři pražských vysokých škol, Univerzity Karlovy či ČVUT, připouštějí přechod této pravomoci na předsedu Senátu.

To ale neřeší momentální situaci 85 docentů-čekatelů.
Proto půjdu za panem prezidentem a požádám ho, aby jejich jmenovací dekrety podepsal. Já bych jim je pak předal.

S definitivní úpravou počkáte až na komplexní novelu vysokoškolského zákona?
Ano, mělo by to být její součástí, přičemž ve hře jsou varianty jmenování prezidentem, předsedou Senátu, ministrem nebo vysokou školou. Žádná z nich nemá stoprocentní podporu.

Ministr školství a tělovýchovy Marcel Chládek.

Nebude se na tu novelu čekat několik let?
Důvodem, proč jsem nestáhl Štysův návrh, byla právě snaha o co nejrychlejší vyřešení vzniklého problému. Připomínky vysokých škol se mohly vypořádat ve druhém čtení. Když to neprošlo, navážeme na práci exministra Petra Fialy a jeho týmu, který už na komplexní novele zapracoval. S rektory jsme se dohodli, že je tam několik bodů, jež je nutné ještě prodiskutovat.

Obavy předsedy Rady vysokých škol Jakuba Fischera, že veškerá práce minulých měsíců skončí v koši, jsou tedy liché?
Za mého působení nic pod stůl nespadne. I proto, že nechci říkat něco jiného jako stínový a něco jiného jako reálný ministr. Možná si pamatujete na mého finského hosta v Senátu, který se vás zeptal, proč jste se stala novinářkou. Vy jste odpověděla: Protože jsem chtěla změnit svět. On vám na to řekl, že ve Finsku je to jinak – kdo chce měnit svět, jde učit. A pak dodal, že když se podívá z okna, vidí katedrálu, a ten, kdo položil její základní kámen, učinil tak s vědomím, že ji nedostaví celou. Ve školství je to obdobné. Kdo začne reformu, ve své funkci pravděpodobně nedohlédne na její výsledky. Chci tedy navázat nejen na práci Petra Fialy při přípravě vysokoškolské novely, ale také kariérního řádu a změny financování regionálního školství. Už nesmí platit, co nový ministr, to nová koncepce, a proto navrhnu začlenit do zákona Národní radu vzdělávání, složenou z nezávislých odborníků, která bude komplexně řešit strategii českého školství.

Jednoznačnou podporu máte
v kladení důrazu na mateřské školy, kde se musí se systematickým vzděláním začít. Odkdy mohou učitelé počítat s tím, že do prvních tříd přijdou všechny děti sociálně zralé a vybavené potřebnými vědomostmi?
Máme připravené dva fondy. Ten evropský, v němž by jedna prioritní osa byla vyčleněna právě na podporu mateřských a základních škol, bude zapracován do nového plánovacího období. Pro rok 2015 pak v rozpočtu počítáme s jednou až dvěma miliardami na vznik národního fondu, do něhož se budou moci hlásit obce a žádat o padesát procent prostředků na potřebné kapacity MŠ.

Souvisí to se záměrem zavést povinný poslední rok mateřské školy?
Ano. Nejprve ale musíme vytvořit podmínky. Dnes je 60 tisíc neumístěných dětí a já doufám, že na konci našeho čtyřletého volebního období nebude ani jedno. Nezůstane jen u toho, protože po dohodě s premiérem chceme stáhnout jesle, které byly v minulosti pod zdravotnictvím a dnes jsou vedeny pouze jako živnost, pod resort školství. Tím vznikne žádoucí kontinuita. Jedním z největších problémů českého školství je, že se důležité věci řešily zprostředka nebo od konce, začít se má ale na začátku, tedy v mateřských školách.

Ministr školství a tělovýchovy Marcel Chládek.

Budou muset povinný předškolní rok děti strávit jen ve školce?
Buď ve školce, v rámci domácího vzdělávání, nebo
v přípravných ročnících 
na ZŠ, které otevřeme pro všechny děti, nejen pro ty 
z vyloučených lokalit.

Děti s odkladem by tedy už neopakovaly poslední ročník školky, ale postoupily by do přípravky?
Budou mít obě možnosti
a rozhodne se podle kapacit 
v dané obci či městě.

Jistě jsme zajedno, že učitel by měl především učit, ne vyplňovat papíry, dělat dozor na chodbách nebo suplovat výchovného poradce. Ve zmiňovaném finském školství má pedagog k ruce dva až tři lidi. Cílíte podobným směrem?
To je dlouhodobý úkol, nedá se vyřešit během jednoho volebního období, ale vzhledem k tomu, že počítám s osmi lety pro ČSSD, tak si to lze dobře rozplánovat. Podmínkou je vznik kvalitního kariérního řádu. Druhý nutný krok je změna financování regionálního školství. Jestli chceme úroveň našeho školství opravdu posunout výš, nesmějí se nůžky mezi jednotlivými školami dál rozevírat. Ve Finsku stát garantuje vysokou kvalitu základního školství a rodič ví, že když dá dítě do nejbližší školy, získá stejně dobré vzdělání jako kdekoliv jinde. Tím by se vyřešil i problém víceletých gymnázií, protože když se zvedne úroveň základních škol, nebudou mít rodiče potřebu masově hlásit děti na osmiletá gymnázia.

Ono ale nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Když se nastavení kariérního řádu nepovede, je z toho víc škody než užitku. V Anglii třeba od něj nyní odstupují. Vy už víte, jak na to?
Budeme pokračovat v diskusi nad existujícími návrhy. Jednal jsem s řediteli gymnázií, středních odborných škol i zástupci základních škol. Nebráním se představě, že by atestaci dělaly pedagogické fakulty. Nutnou podmínkou jsou samozřejmě peníze, proto chci do příštího rozpočtu 1,5 miliardy navíc na platy učitelů.

Až by se postupně dostali na 32 tisíc měsíčně?
Na 28 až 32 tisíc hrubého. Nikoliv ovšem skokově, nýbrž kontinuálně, abychom mohli rozlišit kvalitní a nekvalitní učitele. Takže rozhodně by to nebylo tak, že po složení atestace by plat automaticky stoupl třeba o pět tisíc.

Na kolik by si mohl přijít nejvýše atestovaný pedagog?
Špička by se podle mé představy měla pohybovat mezi 35 a 38 tisíci. Inspektor ve smyslu metodik a pomocník by mohl být platově na úrovni ředitele školy.

Ministr školství a tělovýchovy Marcel Chládek.

Kde na to vezmete, když vám ministr financí Andrej Babiš vzkázal, že nevydá ani korunu navíc?
Nejsem podřízený ministra financí, tady půjde o rozhodnutí celé vlády. Pan premiér mi řekl, že školství musí mít klíčovou podporu. Ale rozumně k tomu přistupuje 
i ministr Babiš, když tvrdí, že nejdříve se musíme podívat na úspory uvnitř resortů.

Vy už jste se díval?
Udělal jsem akci velký úklid. Byl jsem překvapen, jakou vatu jsme tu našli. Na zahraniční cesty úředníků se například vynaložilo 18 milionů korun, ze zpracované tabulky jasně vyplývá, že v některých případech šlo o klasické výlety. Na stole ležela
i rozpracovaná nabídka na let ministra na otočku do Chicaga a Sao Paula. To jsem okamžitě zastavil. Zkrátka našlo se tady dost volných prostředků, řádově mezi 100 až 150 miliony. Rozhodl jsem, že 22 milionů půjde do jazykového vzdělání na ZŠ a zbytek přesunu na platy učitelů 
a nepedagogických pracovníků ještě v tomto roce.

To na vás vypadly miliony ze skříní v kancelářích úřednictva?
Říká se, že z nich vypadávají kostlivci, ale tady to bylo celé pohřebiště. My totiž máme ve školství nejenom málo peněz, ale ještě s nimi plýtváme. Zrušil jsem například mediální trénink ministra
a vybraných náměstků. Dávám si osobní slib, že se mediálně připravím sám. Tím nechci říct, že u některých to v minulosti nebylo třeba.

A že některým to vůbec nepomohlo…
Právě proto, že jim to nepomohlo, to zruším. A ušetřené peníze dáme na platy do školství. Úspory jsme našli
i při nákupech elektřiny, tepla a plynu na samotném úřadu. V rámci revize státní maturitní zkoušky jsem přehodnotil rozšiřování pilotáže 
a testových úloh za několik milionů. Buď to pánové 
z Cermatu budou umět připravit sami, nebo to bude dělat někdo jiný a potom k tomu Cermat nepotřebujeme.

Současná podoba zadávání maturitních úloh končí letos. Přejde se na elektronickou formu?
Moje představa je, že testy se nebudou vozit v krabicích, ale zadají se v elektronické podobě. Nejsem sice přesvědčený, že by se měly jednotně srovnávat gymnázia, odborné školy a učiliště, ale budiž. Ústní zkoušku u cizích jazyků ponecháme v současné podobě. U slohu z českého jazyka navrhuji levnou variantu, kdy ministr v příslušný den zajde do televize či rozhlasu, v přímém přenosu rozlepí obálku, přečte otázky a popřeje studentům hodně zdaru. Nestálo by to nic a ještě tím zpopularizujeme školství, protože ten den by se
o tématech diskutovalo, lidé by si je zkoušeli napsat, rodiče by byli v obraze. Eseje by se pochopitelně hodnotily na školách.

Ministr školství a tělovýchovy Marcel Chládek.

Máte kompletní tým, s nímž se do toho všeho pustíte?
Jsem rád, že jako prvního náměstka jsem získal jednoho z největších expertů na státní rozpočet Jana Zikla. Nalezené desetimilionové úspory jsou výsledkem jeho práce a já očekávám, že přinese dalších 150 milionů. Druhý naléhavý úkol je čerpání evropských prostředků, protože není možné, aby se tady nevyčerpalo 7,5 miliardy korun. Předpokládám, že na tuto oblast mi doporučí vhodného člověka hnutí ANO.

Vysoké školy vám již kandidáta na post náměstka navrhly?
Přišly s několika jmény, která bych nerad konkretizoval, protože jedno z nich patří uchazeči o rektorský post na Vysoké škole ekonomické.

Jde o profesora Jaromíra Vebera?
Ano. Dále je v užším výběru jedna paní profesorka z Karlovy univerzity a zhruba další tři osobnosti. Chci, aby vysoké školy udělaly totéž co sportovci, kteří mi řekli, že chtějí konkrétního člověka, ručí za něj a budou mi garantovat jeho kvalitní výkon.

Autor: Kateřina Perknerová

15.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 111
SDÍLEJ:

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Na pražském Smíchově aktivisté prodávali "psí maso"

Praha - Ke koupi "vánočních psů" v sobotu vyzývali aktivisté na pražském Smíchově. Protestovali tak proti tradičnímu vánočnímu prodeji a zabíjení kaprů v ulicích. Akci pořádala organizace 269life, která dlouhodobě upozorňuje na utrpení zvířat v různých odvětvích průmyslu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies