VYBERTE SI REGION

Ministr Žák žádá obnovení oprav dálnice, jinak vypoví firmě smlouvu

Praha - Ministr dopravy Zdeněk Žák vyzval firmu OHL ŽS k okamžitému a bezpodmínečnému obnovení přerušené modernizace dálnice D1 na Vysočině. Jinak hrozí ministerstvo vypovězením smluv, vyklizením místa stavby a obnovením provozu v krizovém stavu.

20.7.2013 21
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Zdeněk Žák.Foto: ČTK/Kateřina Šulová

Žákovi vadí, že firma ultimativně požaduje od státu zvýšení ceny. Práce na D1 se před nedávnem zastavily mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku, podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli tomu, že stav krajnic je horší, než se předpokládalo.

Žák prohlásil, že stavaři používají řidiče jako rukojmí v boji o navyšování cen staveb. „Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb takzvanými vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíráním," sdělil ministr úřednické vlády.

Zároveň podle mluvčího úřadu vyzval Žák ředitele ŘSD Davida Čermáka k přípravě všech možných variant řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem a obnovení provozu na dálnici.

Šéf ŘSD ve středu uvedl, že se ve zmíněném úseku D1 po odstranění betonových desek z krajnice vozovky ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než s jakým počítal projekt oprav. „Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," řekl.

Pravděpodobně se tak podle něj nepodaří položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu ještě letos. OHL ŽS, která D1 u Velké Bíteše opravuje, proto zastavila stavbu.

Podle Žáka ministerstvo nezpochybňuje, že se mohly objevit problémy se stavem krajnice D1. „Mně vadí, že stejný problém se vyskytl na několika úsecích, ale zatímco ostatní dodavatelé pokračují v pracích a při tom řeší technický problém, jakých se při takové stavbě vyskytne mnoho, tak jeden z nich to řeší zastavením prací a vysláním ultimativního požadavku směrem ke státu o navýšení ceny," řekl ministr.

„Pokud by se ukázalo, že se tam opravdu musí postavit něco nákladnějšího, než je v projektu, je stanovený postup, jak toho dosáhnout. Rozhodně to není důvod, aby někdo dělal taková silácká gesta, jako je zastavování dopravy," dodal.

České televizi Žák řekl, že chápe tragickou situaci ve stavebnictví. „Firmy podrážejí ceny až na hranici nákladů, a potom při samotné výstavbě je jakákoli maličkost ekonomicky ohrožuje," uvedl. I přesto chce ale přitvrdit přístup státu k navyšování nákladů na stavby.

Sdělil, že na pondělí odpoledne svolal schůzku šéfů státních investorských organizací. Plánuje jim dát za úkol, aby postupovali mnohem přísněji při schvalování víceprací. „To bude přímo svázáno s personální zodpovědností samotných ředitelů," oznámil.

V současnosti je v daném úseku dálnice doprava ve směru na Prahu vedena ve dvou jízdních pruzích zúžených směrem ke středovému dělícímu pásu. Pravý jízdní pruh má šířku 3,25 metru, levý měří tři metry. V úseku je omezena rychlost na 80 kilometrů v hodině.

„Zastavení prací na opravě dálnice v úseku Lhotka - Velká Bíteš se nijak neodrazilo v režimu dopravy," řekla v sobotu krajská policejní mluvčí na Vysočině Dana Čírtková. Kolony se zde podle ní netvoří.

Modernizace dálnice D1 začala letos v květnu

Výběr údajů o modernizaci dálnice D1:

Dálnice D1 je nejvytíženější silnicí v Česku, její podstatná část je již několik let za svojí životností. K modernizaci určené úseky byly otevřeny v letech 1975 až 1980.

Modernizace se týká 160 km dlouhého úseku mezi Mirošovicemi u Prahy (21. km) a Kývalkou u Brna (182. km), celkem tedy 320 km vozovky. Nejvytíženější část dálnice u Prahy byla modernizována a rozšířena na šest pruhů v letech 1996 až 1999, D1 u Brna by měla být rozšířena v dalších letech.

O potřebě modernizovat, případně rozšířit D1 mezi Prahou a Brnem se hovoří již řadu let, dálnice je po téměř 40 letech provozu v naprosto nevyhovujícím technickém stavu. Velmi špatný je stav většiny mostů. Definitivně o modernizaci rozhodlo ministerstvo dopravy v červnu 2011 poté, co praskla jedna z betonových desek a vytvořil se deseticentime­trový schod.

Dálnice bude i po modernizaci čtyřpruhová, bude však rozšířena z 26,5 metru na 28 metrů o 0,75 m zpevněné krajnice (odstavného pruhu) na každé straně, což umožní provoz dvěma pruhy v každém směru i při uzavírce jednoho jízdního pásu.

Modernizace zahrnuje opravu konstrukce vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky, výměnu svodidel v celém úseku, opravu a modernizaci systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení, výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělicím pásu a doplnění protihlukových opatření.

Celá modernizace mezi 21. a 182. km by podle odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie. Podle ŘSD při průměrné opravě jednoho kilometru dálnice zahrnujícího obě poloviny komunikace jsou předpokládané náklady 150 milionů korun na kilometr, tedy 24 miliard korun.

Stavba je rozdělena na 21 úseků mezi sjezdy v délce od tří do 14,7 km, samostatným úsekem je most přes potok Šmejkalka u Senohrab.

Modernizace úseku dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112 kilometr) a v úseku od Lhotky po Velkou Bíteš (153. až 162. kilometr) začala letos 9. května. Přestavbu úseku Větrný Jeníkov - Jihlava provádí konsorcium Colas CZ a Porr za cenu 649 milionů korun. Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší dálnici opravuje sdružení firem OHL ŽS s Alpine Bau, které ve výběrovém řízení zvítězilo s cenou 597 milionů korun. Od letošního 10. června běží rovněž modernizace úseku dálnice D1 mezi Loktem a Hořicemi (66. až 76. kilometr), kterou provádí konsorcium firem Colas CZ a Porr, jež zvítězilo v soutěži s cenou 625 milionů korun. Začíná se také pracovat na úseku mezi Šternovem a Psářemi (41. až 49. kilometr), který má za 523 milionů korun bez DPH zmodernizovat firma Eurovia CS.

V posledním z balíku loni vyhlášených tendrů je úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, kde se proti výsledkům výběrového řízení odvolala společnost Eurovia CS k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten výběrové řízení prostřednictvím předběžného opatření pozastavil.

Modernizace úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší již několik týdnů fakticky stojí. Sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau tvrdí, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požaduje úhradu vícepráce. Ministr dopravy Zdeněk Žák dnes vyzval firmu OHL ŽS k okamžitému obnovení prací, jinak ministerstvo hrozí vypovězením smluv, vyklizením místa stavby a obnovením provozu v krizovém stavu.

Autor: ČTK

20.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Dům U zlatého orla na náměstí Svobody. Majitelé chráněných památek v Brně volí jejich odstranění ze seznamu památek. Usnadňuje jim to úpravy domů. Památkářům se takový postup ale nelíbí.
22 7

Brno přišlo o 23 památek. Kvůli administrativní chybě

Hodný doktor, ale kritický komunální politik Jiří Biolek zpochybnil pověst Aleny Dernerové jako senátorky a kandidátky. „Velmi mě zklamal,“ řekla Dernerová.
6

"Ona selhala!" - "On manipuluje!" Biolek zaútočil na Dernerovou jako Trump

Co by měly děti jíst, aby byly zdravé

Praha - Nutriční specialistka Jana Spáčilová radí, jak děti učit správným stravovacím návykům.

Aby smrt nebyla tabu. Vyšla kniha "o posledních věcech člověka"

Ondřej Nezbeda, bývalý uznávaný novinář Respektu, se rozhodl radikálně změnit svoji profesi. Stal se pečovatelem domácího hospice Cesta domů. Své zkušenosti z péče o nevyléčitelně nemocné sepsal do knihy Průvodce smrtelníka: o posledních věcech člověka. Nedávno ji spolu s kolegy z hospice představil na besedě v Knihovně Václava Havla. 

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Královéhradecko /FOTOGALERIE/- Kurníky u sousedů osiřely. Náchodští jsou ve střehu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies