VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Moderní soupravy metra nám mohou ve světě závidět

Praha - Rozhovor s generálním ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Dvořákem.

1.7.2009 11
SDÍLEJ:

Za účasti radního pro dopravu hlavního města Prahy Radovana Šteinera (vlevo) a ředitele pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka (vpravo) byl 1. července 2009 v depu Kačerov v Praze oficiálně ukončen provoz sovětských souprav metra 81–71.Foto: Deník/Handrejch Jan

Skončila éra starých vozů metra. Na trase A a B už se cestující svezou pouze modernizovanými soupravami 81–71M a na trase C jsou ještě modernější vozidla Siemens. Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je rád, že oba typy vlaků, které v metru jezdí, jsou z dílen českých pracovníků a podobu dali vozům čeští architekti.

Ve středu oficiálně přestala jezdit na trase B stará souprava metra 81–71. Ve čtvrtek mají cestující poslední možnost se s touto soupravou svézt. To vše je v podstatě minulost. Jaká bude ale budoucnost vozů metra?
V průběhu jednoho roku až dvou let by mělo být na trasu C dodáno ještě 5 souprav vozů Siemens, kterých v současnosti jezdí celkem 48. Sovětské soupravy 81–71 jsme z velké části nechali zrekonstruovat a zmodernizovat v plzeňské škodovce a jsou nyní v provozu známé jako 81–71M. (Na trase B jezdí 44 souprav a na trase A 28. – pozn. autora). V posledních letech se do vozového parku investovaly miliardy korun a vozy metra nám mohou ve světě opravdu závidět.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes 100 miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér. Jaká je ale životnost modernizovaných souprav?
Je v podstatě srovnatelná jako u nových vozů. Rekonstruované soupravy, které už jsou v provozu, mají životnost ještě zhruba 15 až 20 let, takže s nimi počítáme například i po prodloužení trasy metra A, kdy bude pouze nutné navýšit jejich počet.

Řekl jste, že oba typy souprav jsou z rukou českých desingerů a také českých zaměstnanců. Jak je to možné, když u modernizovaných souprav se jedná o ruské stroje?
To je pravda, ale jejich modernizaci už navrhoval český architekt František Pelikán a rekonstrukce se také provádějí u nás. Nový vůz Siemens, který se také vyrábí v České republice, pak navrhl architekt Patrik Kotas, o kterém lze říci, že udává tvář pražské MHD. Navrhl totiž také některé stanice metra či nejnovější typ tramvaje pro Prahu ForCity.

O tom, jaké vozy jezdí nebo budou v budoucnu jezdit na trasách A, B a C je tedy jasno. Jak to bude ale na trase metra D, jehož stavba se připravuje a město chce začít s pracemi v horizontu 3 let?
Přípravné práce na tomto obrovském projektu jsou v plném proudu. Opravdu bychom chtěli, aby se podařilo zahájit ražbu metra D za 2 až 3 roky. Určitě zde budou vozy metra odlišné v tom, že je chceme plně automatizované, to znamená bez řidiče. Otázkou ale například zůstává, jaký přesně typ vozů zvolíme, jak to bude s bezpečnostními bariérami ve stanicích metra a podobně.

1.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies