VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Moderní soupravy metra nám mohou ve světě závidět

Praha - Rozhovor s generálním ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Dvořákem.

1.7.2009 11
SDÍLEJ:

Za účasti radního pro dopravu hlavního města Prahy Radovana Šteinera (vlevo) a ředitele pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka (vpravo) byl 1. července 2009 v depu Kačerov v Praze oficiálně ukončen provoz sovětských souprav metra 81–71.Foto: Deník/Handrejch Jan

Skončila éra starých vozů metra. Na trase A a B už se cestující svezou pouze modernizovanými soupravami 81–71M a na trase C jsou ještě modernější vozidla Siemens. Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je rád, že oba typy vlaků, které v metru jezdí, jsou z dílen českých pracovníků a podobu dali vozům čeští architekti.

Ve středu oficiálně přestala jezdit na trase B stará souprava metra 81–71. Ve čtvrtek mají cestující poslední možnost se s touto soupravou svézt. To vše je v podstatě minulost. Jaká bude ale budoucnost vozů metra?
V průběhu jednoho roku až dvou let by mělo být na trasu C dodáno ještě 5 souprav vozů Siemens, kterých v současnosti jezdí celkem 48. Sovětské soupravy 81–71 jsme z velké části nechali zrekonstruovat a zmodernizovat v plzeňské škodovce a jsou nyní v provozu známé jako 81–71M. (Na trase B jezdí 44 souprav a na trase A 28. – pozn. autora). V posledních letech se do vozového parku investovaly miliardy korun a vozy metra nám mohou ve světě opravdu závidět.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes 100 miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér. Jaká je ale životnost modernizovaných souprav?
Je v podstatě srovnatelná jako u nových vozů. Rekonstruované soupravy, které už jsou v provozu, mají životnost ještě zhruba 15 až 20 let, takže s nimi počítáme například i po prodloužení trasy metra A, kdy bude pouze nutné navýšit jejich počet.

Řekl jste, že oba typy souprav jsou z rukou českých desingerů a také českých zaměstnanců. Jak je to možné, když u modernizovaných souprav se jedná o ruské stroje?
To je pravda, ale jejich modernizaci už navrhoval český architekt František Pelikán a rekonstrukce se také provádějí u nás. Nový vůz Siemens, který se také vyrábí v České republice, pak navrhl architekt Patrik Kotas, o kterém lze říci, že udává tvář pražské MHD. Navrhl totiž také některé stanice metra či nejnovější typ tramvaje pro Prahu ForCity.

O tom, jaké vozy jezdí nebo budou v budoucnu jezdit na trasách A, B a C je tedy jasno. Jak to bude ale na trase metra D, jehož stavba se připravuje a město chce začít s pracemi v horizontu 3 let?
Přípravné práce na tomto obrovském projektu jsou v plném proudu. Opravdu bychom chtěli, aby se podařilo zahájit ražbu metra D za 2 až 3 roky. Určitě zde budou vozy metra odlišné v tom, že je chceme plně automatizované, to znamená bez řidiče. Otázkou ale například zůstává, jaký přesně typ vozů zvolíme, jak to bude s bezpečnostními bariérami ve stanicích metra a podobně.

1.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies