VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Moderní soupravy metra nám mohou ve světě závidět

Praha - Rozhovor s generálním ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Dvořákem.

1.7.2009 11
SDÍLEJ:

Za účasti radního pro dopravu hlavního města Prahy Radovana Šteinera (vlevo) a ředitele pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka (vpravo) byl 1. července 2009 v depu Kačerov v Praze oficiálně ukončen provoz sovětských souprav metra 81–71.Foto: Deník/Handrejch Jan

Skončila éra starých vozů metra. Na trase A a B už se cestující svezou pouze modernizovanými soupravami 81–71M a na trase C jsou ještě modernější vozidla Siemens. Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je rád, že oba typy vlaků, které v metru jezdí, jsou z dílen českých pracovníků a podobu dali vozům čeští architekti.

Ve středu oficiálně přestala jezdit na trase B stará souprava metra 81–71. Ve čtvrtek mají cestující poslední možnost se s touto soupravou svézt. To vše je v podstatě minulost. Jaká bude ale budoucnost vozů metra?
V průběhu jednoho roku až dvou let by mělo být na trasu C dodáno ještě 5 souprav vozů Siemens, kterých v současnosti jezdí celkem 48. Sovětské soupravy 81–71 jsme z velké části nechali zrekonstruovat a zmodernizovat v plzeňské škodovce a jsou nyní v provozu známé jako 81–71M. (Na trase B jezdí 44 souprav a na trase A 28. – pozn. autora). V posledních letech se do vozového parku investovaly miliardy korun a vozy metra nám mohou ve světě opravdu závidět.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes 100 miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér. Jaká je ale životnost modernizovaných souprav?
Je v podstatě srovnatelná jako u nových vozů. Rekonstruované soupravy, které už jsou v provozu, mají životnost ještě zhruba 15 až 20 let, takže s nimi počítáme například i po prodloužení trasy metra A, kdy bude pouze nutné navýšit jejich počet.

Řekl jste, že oba typy souprav jsou z rukou českých desingerů a také českých zaměstnanců. Jak je to možné, když u modernizovaných souprav se jedná o ruské stroje?
To je pravda, ale jejich modernizaci už navrhoval český architekt František Pelikán a rekonstrukce se také provádějí u nás. Nový vůz Siemens, který se také vyrábí v České republice, pak navrhl architekt Patrik Kotas, o kterém lze říci, že udává tvář pražské MHD. Navrhl totiž také některé stanice metra či nejnovější typ tramvaje pro Prahu ForCity.

O tom, jaké vozy jezdí nebo budou v budoucnu jezdit na trasách A, B a C je tedy jasno. Jak to bude ale na trase metra D, jehož stavba se připravuje a město chce začít s pracemi v horizontu 3 let?
Přípravné práce na tomto obrovském projektu jsou v plném proudu. Opravdu bychom chtěli, aby se podařilo zahájit ražbu metra D za 2 až 3 roky. Určitě zde budou vozy metra odlišné v tom, že je chceme plně automatizované, to znamená bez řidiče. Otázkou ale například zůstává, jaký přesně typ vozů zvolíme, jak to bude s bezpečnostními bariérami ve stanicích metra a podobně.

1.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Jižní Moravou prochází významné migrační trasy zvěře. Přes dálnici se ale po takzvaných zelených mostech nedostanou. Žádné tam nejsou. Jeden přechod možná vznikne u Podolí na Brněnsku.
2 5

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Martina Sáblíková
2 7

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

Mírný pád Miloše Zemana. Poslední průzkum ukázal pokles jeho preferencí

Postoj prezidenta Miloše Zemana ve vládní krizi mu sebral část voličů. Naopak přibylo potenciálních voličů bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše. I přesto by teď nejvíc Čechů v prezidentských volbách hlasovalo pro Zemana. Vyplývá to z průzkumuspolečnosti Median pro Český rozhlas.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

AKTUALIZOVÁNO

Tuplovaná zlatá radost. Čeští veslaři slaví doma v Račích dva evropské tituly

/ROZHOVOR/- Hvězdný skifař Ondřej Synek vybojoval v Račicích titul mistra Evropy. Na životní úspěch dosáhla zlatá děčínská rodačka Lenka Antošová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies