VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tříproudová dálnice D1? Asi tak za 40 let

Praha – Kdy se řidiči dočkají tříproudové dálnice D1 z Prahy do Brna? Asi až za čtyřicet let. Právě chystaná modernizace páteřní tepny umožní podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka někdy kolem roku 2050 rozšířit komunikaci na tři jízdní pruhy v obou směrech.

20.6.2012 12
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

První práce se měly na dálnici rozjet už do poloviny roku, ale silničáři nyní počítají s podpisem prvních smluv s firmami, které se mají modernizace zhostit, až na začátku října. Ministr Pavel Dobeš (LIDEM) ovšem upozornil, že termín se může ještě posunout kvůli možným odvoláním neúspěšných uchazečů ve výběrovém řízení.

Rozšíření dálnice na tři pruhy v roce 2050 považuje dopravní expert Robert Šťastný za poměrně dlouhý časový horizont. „Frekventované úseky by mohly být tříproudové už nyní. Bude záležet, zda bude nakonec postavena alternativní komunikace R35 z Hradce do Olomouce, která by dálnici D1 odlehčila," uvedl expert.

Nynější stav hlavní české komunikace podle něho provoz zvládá, pokud se na ní nepřihodí nějaká nehoda. „Kritické to je v případě uzavírky. To by se třetí pruh hodil. Z hlediska bezpečnosti je však stávající podoba dálnice problematická. Vytváří se tam množství kolizních situací," doplnil Robert Šťastný.

Začínáme v březnu

Letos by měla začít příprava modernizace prvních pěti úseků, přičemž na tři už získali silničáři stavební povolení. Řidiči přitom musejí být připraveni na to, že na každém z těchto úseků se bude pracovat průměrně jedenáct měsíců. Hlavní stavební práce přitom začnou příští rok v březnu.

Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT uvedl, že během příštích let přinese modernizace mnoho potíží pro dopravu na celé české dálniční síti právě proto, že není dokončena alternativní rychlostní silnice R35.
„Pozitivní je, že zde bude tlak na veřejnost, aby využila železniční dopravu nebo aby se rozjelo plánování dostavby R35 a veřejnost se naučila na dálniční síti podstatně ukázněnějšímu chování," dodal.

Na konci modernizace bude dálnice D1 na každé straně rozšířena o 0,75 metru, dostane nový povrch a silničáři upraví i středový pruh. Modernizace jednoho kilometru má přijít asi na 150 milionů korun, přičemž celkové náklady byly spočítány na zhruba 24 miliard korun.

Autor: Vilém Janouš

20.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ
78 13

Andrej Babiš: Sobotka chce dovládnout bez nás

AKTUALIZUJEME

V Bruselu se o postupu EU při brexitu hlasovalo jen minutu. Všichni byli pro

V hlavním městě Belgie a EU se dnes sešlo k jednání 27 členských států Evropské unie. Důvodem byla dohoda o taktice, jak bude dvouleté období odchodu Velké Británie z unie vypadat. Hlasování, které proběhlo krátce po obědě, trvalo jen jednu minutu. Plán k brexitu byl schválen jednomyslně. 

Počátek května bude chladný. Od poloviny měsíce začnou teploty stoupat

Počátek května bude ve znamení deště. Ve zbytku měsíce se bude postupně oteplovat a srážky by se měly dostat do průměru. Vyplývá to ze čtyřtýdenního výhledu počasí, který dnes na svém webu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).  

Mrazy jsou na ústupu. Škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Nepříjemný pohled na zmrzlá očka révy vinné čekal vinaře Jiřího Maděřiče z Moravského Žižkova na Břeclavsku, když kontroloval po nedávné mrazivé noci vinohrad. „U některých odrůd, především u Chardonnay či Muškátu moravského, zmrzlo třicet až čtyřicet procent," vypočítával Maděřič. Neradostné sčítání mají za sebou i další pěstitelé.

Čápata v Dubném nezvládla mrazivé počasí, všechna čtyři zahynula

Prokřehlá čápata nevydržela chlad a mokro a v pátek večer postupně uhynula. Protože lidé dubenskou čapí rodinu díky webkameře sledují, všimli si uhynutí prvních dvou a zorganizovali záchranou akci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies