VYBERTE SI REGION

Z Moravy na Slovensko lodí? Za pět let

ZLÍNSKÝ KRAJ -Říční cesta po Moravě se možná do pěti let dočká prodloužení. Do dvou let by se totiž mohla začít stavět plavební komora Bělovského jezu. Odstraní se tak překážka, která brání propojení horního toku z Kroměříže s Baťovým kanálem a na Slovensko.

22.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Nováček

„Máme zpracovaný investiční záměr na plavební komoru na pravém břehu řeky Moravy za sto šedesát pět milionů korun. Nevzniknou–li komplikace, příští rok by mohly začít přípravné práce a další rok samotná stavba,“ nastínil ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Miroslav Šefara.

Stavba komory tak spadá do pětiletého plánu. Jeho slova potvrdil i krajský radní odpovědný za kulturu a cestovní ruch Jindřich Ondruš. „Ministerstvo dopravy nám přislíbilo podporu při řešení tohoto problematického úseku,“ sdělil.

Proti výstavbě na řece Moravě není ani správce toku Povodí Moravy. „Náš zájem na zatraktivnění vodní cesty trvá. Rádi bychom vybudování plavební komory v Bělově vyřešili do tří let,“ uvedl ředitel závodu Střední Morava David Fína.

Výstavbu zdymadla by přivítal i provozovatel půjčovny lodí v Kroměříži Zdeněk Butula. „Propojilo by to severní a jižní říční větev. Zatím bohužel z Kroměříže končíme u jezu v Bělově. Lidé ale mají často zájem pokračovat v cestě až do Baťova kanálu a dál. Dalo by se tak dojet až do slovenské Skalice,“ řekl.

Na řece Moravě se plánují i jiné stavební práce. V příštím roce začne v závislosti na financích výstavba tří nových přístavišť.

„Lobbujeme za stavbu přístavišť Napajedla centrum, Kostelany nad Moravou a Uherské Hradiště,“ upřesnil radní Ondruš. Uvedl, že tyto tři jsou nejaktuálnější a hlavně realizovatelné.

„Máme vydané stavební povolení, nyní se snažíme o zisk financí z rozpočtu Státního fondu rozvoje dopravní infrastruktury na příští rok. Jedná se o zhruba osm milionů korun,“ řekl.

Celkem by jich ale mělo vzniknout jedenáct, tři už jsou hotové.

„V plánu je ještě dalších pět, například Napajedla Pahrbek, Uherský Ostroh, Babice,“ doplnil radní.

O rozvoj vodní cesty usiluje i svazek obcí Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě. Spolupracují se Zlínským krajem na přípravě přístavišť.

„Jde o strategická přístaviště velkých měst, v Kostelanech je navíc problém s dlouhým úsekem plavby po Baťově kanále bez možnosti zakotvení,“ uvedl projektový manažer Jiří Durďák. Týká se to totiž hlavně plavby proti proudu.

„Splutí zhruba čtrnáctikilometrového úseku trvá třiaosmdesát minut. Kotviště v Kostelanech jej tedy rozdělí na zhruba deseti– a čtyřkilometrovou část,“ vysvětlil.

22.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies