Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drážní inspekce: Srážka s jiným vlakem hrozí kdykoliv

Praha - Tisíce cestujících, kteří denně jezdí po kolejích v Česku, nejspíše nejsou v takovém bezpečí, jak by měly být. Může se totiž stát, že jejich vlak „zmizí“ z obrazovky výpravčího a může dojít ke srážce s jiným vlakem.

2.10.2008 1
SDÍLEJ:

Drážní inspekce ve čtvrtek oznámila, že taková srážka vlaků jako v Moravanech, kde zahynul strojvůdce, hrozí kdykoliv a kdekolivFoto: Karel Dvořák

Potvrzují to alespoň ve čtvrtek zveřejněné výsledky šetření květnové nehody v Moravanech na Pardubicku, kde zahynul strojvůdce lokomotivy. Za tmy a v hustém dešti tehdy narazil do stojícího vlaku.

Proč? Zabezpečovací zařízení strojvedoucímu neukázalo, že na stejné koleji před ním stojí ve stanici stojí jiný vlak. Ten předtím použil pískování a přejel přes zabezpečovací zařízení – kvůli tomu, že se „kola“ vlaku obalila pískem, zařízení vlak „nevidělo“ a na stejnou kolej pustilo další lokomotivu. Ta zezadu narazila do vlaku.

Z vyšetřování kauzy Moravany vyplývá, že se podobná situace se může zopakovat kdekoliv a kdykoliv. „Tato situace se může zopakovat, příčinou může nejenom písek, ale jakýkoliv substrát přepravovaný na železnici. Třeba hlína nebo i napadané listí,“ uvedl ve čtvrtek Stanislav Hand, hlavní vyšetřovatel tragédie v Moravanech.

Drážní inspekce (DI) proto nařídila několik nápravných opatření: provozovatelé drah (u nás nově Správa železniční dopravní cesty) musí upravit všechna zabezpečovací zařízení (zvláště typ ESA 11 od společnosti AŽD) a musí dopravní cesty dovybavit dálkovým „vypínačem“ pro všechny vlaky.

Provozovatelé lokomotiv pak musí upravit a kontrolovat trubice, které před vlak sypou písek. Ten bude napříště hladší, protože jednou z příčin Moravanské tragédie byl i použitý hrubší písek.

„Tlačili na nás shora“

Celý případ však má kromě technické stránky i temnější dohru. Inspektoři DI totiž ve čtvrtek nahlas přiznali, že byli v průběhu vyšetřování, které je ze zákona zcela nezávislé, vystaveni obrovskému tlaku „shora“ – od společnosti AŽD, která získává stamilionové zakázky na rekonstrukci železnice, a také ze strany samotného ministerstva.

„Konkrétně se jedná o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka,“ prohlásil ve čtvrtek šéf DI Roman Šigut. Jak dodal, do pěti dnů kvůli tomu hodlá podat trestní oznámení.

Podle ministra dopravy, je to ale zveličená záležitost. Inspektoři DI podle něj došli ke stejnému závěru, jako jím zřízená komise. O odvolání náměstka Kocourka proto neuvažuje. „Pokud jde o slova o ovlivňování, přijde mi to jako velmi zbytečné a nepochopitelné,“ řekl ve čtvrtek Deníku ministr.

Renomovaná pražská firma AŽD, výrobce strojvůdci proklínaného zabezpečovacího zařízení ESA 11, jakoukoliv vinu odmítá. A už vůbec se odmítá bavit o jakémoliv nátlaku, kterým se podle Drážní inspekce měla pokoušet ovlivnit vyšetřování moravanské nehody.

„Rád bych věděl, kterou evropskou či českou normu naše zařízení porušilo. Ať nám to Drážní inspekce řekne, zatím tak ale neučinila. Místo toho pár dní po nehodě rozhlásila do světa, že za havárii může naše zabezpečovací zařízení, což nás velmi poškodilo,“ zlobí se ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „My se nebráníme upravit software zařízení, ale nejdřív se musí změnit normy a předpisy.“

Ovšem slova o nátlaku ho rozčílila nejvíc. „Drážní inspekci jsme pouze přes advokátní kancelář poslali asi dva dopisy, ve kterých jsme ji žádali o vysvětlení, proč šíří informace o poruše zařízení před došetřením havárie. Byly to oficiální, podepsané dopisy, žádný nátlak,“ dodal.

Odmítl rovněž jakékoliv vazby s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, kterého Drážní inspekce včera jmenovala jako dalšího, kdo se snažila vyšetřování ovlivnit. „Česko je malá země a pana náměstka znám, to je pravda. Z toho ale nevyplývá, proč by měl za nás lobovat,“ uvedl Chrdle.

Náměstek Kocourek nebyl k zastižení, jeho postoj k tvrzením o nátlaku na Drážní inspekci ale tlumočil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „To pan náměstek zásadně odmítá.“

Jan Klička, Kamil Dubský

2.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
POLICIE - ilustrační foto.
2

Scéna jako z amerického filmu! Zběsile ujíždějící řidič zranil dva policisty

Za nezávislost Katalánska demonstrují v ulicích tisíce lidí
8

Napětí ve Španělsku stoupá. Do Katalánska míří policejní posily

Kontroverzní reforma práce má ve Francii zelenou. I přes protesty tisíců lidí

Francouzský prezident Emmanuel Macron podepsal kontroverzní reformu zákoníku práce, proti níž v zemi protestovaly tisíce lidí. Prezident tyto reformy sliboval od svého zvolení a podle něj jsou nezbytné pro hospodářství a společnost. Upozornil, že představují dobré řešení zejména pro nejmenší podniky, které vytvářejí nejvíce pracovních příležitostí.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

AKTUALIZOVÁNO

Laver Cup začal: Evropa válí. Berdych s Nadalem však padli

/FOTOGALERIE/ Tenisté týmu Evropy vedou po prvních dvou zápasech Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Byly to ale pořádné bitvy, bojovalo se o každý míček. Nejprve Chorvat Marin Čilič porazil dvakrát 7:6 mladého Američana Francese Tiafoeho, pak si Rakušan Dominic Thiem poradil 6:7, 7:6 a 10:7 v rozhodujícím super tie-breaku s dalším americkým hráčem Johnem Isnerem. Alexander Zverev pak zdolal Denise Shapovalova. Jediní, kdo za Evropany podlehli, byli Tomáš Berdych s Rafaelem Nadalem ve čtyřhře.

Německo: Merkelová v neděli nejspíš vyhraje, další vývoj je ale otevřený

Německá kancléřka Angela Merkelová, šéfka konzervativní unie CDU/CSU, ukončí v pátek svou volební kampaň v Mnichově, její protikandidát, lídr německých sociálních demokratů (SPD) Martin Schulz v Berlíně. K volebním urnám zamíří Němci v neděli. Nejpravděpodobnější variantou je, že potvrdí Merkelovou i pro její čtvrté funkční období.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení