VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drážní inspekce: Srážka s jiným vlakem hrozí kdykoliv

Praha - Tisíce cestujících, kteří denně jezdí po kolejích v Česku, nejspíše nejsou v takovém bezpečí, jak by měly být. Může se totiž stát, že jejich vlak „zmizí“ z obrazovky výpravčího a může dojít ke srážce s jiným vlakem.

2.10.2008 1
SDÍLEJ:

Drážní inspekce ve čtvrtek oznámila, že taková srážka vlaků jako v Moravanech, kde zahynul strojvůdce, hrozí kdykoliv a kdekolivFoto: Karel Dvořák

Potvrzují to alespoň ve čtvrtek zveřejněné výsledky šetření květnové nehody v Moravanech na Pardubicku, kde zahynul strojvůdce lokomotivy. Za tmy a v hustém dešti tehdy narazil do stojícího vlaku.

Proč? Zabezpečovací zařízení strojvedoucímu neukázalo, že na stejné koleji před ním stojí ve stanici stojí jiný vlak. Ten předtím použil pískování a přejel přes zabezpečovací zařízení – kvůli tomu, že se „kola“ vlaku obalila pískem, zařízení vlak „nevidělo“ a na stejnou kolej pustilo další lokomotivu. Ta zezadu narazila do vlaku.

Z vyšetřování kauzy Moravany vyplývá, že se podobná situace se může zopakovat kdekoliv a kdykoliv. „Tato situace se může zopakovat, příčinou může nejenom písek, ale jakýkoliv substrát přepravovaný na železnici. Třeba hlína nebo i napadané listí,“ uvedl ve čtvrtek Stanislav Hand, hlavní vyšetřovatel tragédie v Moravanech.

Drážní inspekce (DI) proto nařídila několik nápravných opatření: provozovatelé drah (u nás nově Správa železniční dopravní cesty) musí upravit všechna zabezpečovací zařízení (zvláště typ ESA 11 od společnosti AŽD) a musí dopravní cesty dovybavit dálkovým „vypínačem“ pro všechny vlaky.

Provozovatelé lokomotiv pak musí upravit a kontrolovat trubice, které před vlak sypou písek. Ten bude napříště hladší, protože jednou z příčin Moravanské tragédie byl i použitý hrubší písek.

„Tlačili na nás shora“

Celý případ však má kromě technické stránky i temnější dohru. Inspektoři DI totiž ve čtvrtek nahlas přiznali, že byli v průběhu vyšetřování, které je ze zákona zcela nezávislé, vystaveni obrovskému tlaku „shora“ – od společnosti AŽD, která získává stamilionové zakázky na rekonstrukci železnice, a také ze strany samotného ministerstva.

„Konkrétně se jedná o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka,“ prohlásil ve čtvrtek šéf DI Roman Šigut. Jak dodal, do pěti dnů kvůli tomu hodlá podat trestní oznámení.

Podle ministra dopravy, je to ale zveličená záležitost. Inspektoři DI podle něj došli ke stejnému závěru, jako jím zřízená komise. O odvolání náměstka Kocourka proto neuvažuje. „Pokud jde o slova o ovlivňování, přijde mi to jako velmi zbytečné a nepochopitelné,“ řekl ve čtvrtek Deníku ministr.

Renomovaná pražská firma AŽD, výrobce strojvůdci proklínaného zabezpečovacího zařízení ESA 11, jakoukoliv vinu odmítá. A už vůbec se odmítá bavit o jakémoliv nátlaku, kterým se podle Drážní inspekce měla pokoušet ovlivnit vyšetřování moravanské nehody.

„Rád bych věděl, kterou evropskou či českou normu naše zařízení porušilo. Ať nám to Drážní inspekce řekne, zatím tak ale neučinila. Místo toho pár dní po nehodě rozhlásila do světa, že za havárii může naše zabezpečovací zařízení, což nás velmi poškodilo,“ zlobí se ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „My se nebráníme upravit software zařízení, ale nejdřív se musí změnit normy a předpisy.“

Ovšem slova o nátlaku ho rozčílila nejvíc. „Drážní inspekci jsme pouze přes advokátní kancelář poslali asi dva dopisy, ve kterých jsme ji žádali o vysvětlení, proč šíří informace o poruše zařízení před došetřením havárie. Byly to oficiální, podepsané dopisy, žádný nátlak,“ dodal.

Odmítl rovněž jakékoliv vazby s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, kterého Drážní inspekce včera jmenovala jako dalšího, kdo se snažila vyšetřování ovlivnit. „Česko je malá země a pana náměstka znám, to je pravda. Z toho ale nevyplývá, proč by měl za nás lobovat,“ uvedl Chrdle.

Náměstek Kocourek nebyl k zastižení, jeho postoj k tvrzením o nátlaku na Drážní inspekci ale tlumočil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „To pan náměstek zásadně odmítá.“

Jan Klička, Kamil Dubský

2.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Žižkovský vysílač v Praze
22

Nové televizní vysílání startuje od března

Sedmiramenný svícen, symbol židovství
DOTYK.CZ
7

Izraelci spočítali židy v okolí Trumpa. Na výročí šoa

Silný vítr povalil skleněnou stěnu na dálnici u Bezděčína

Silný vítr v noci na pátek zasáhl také Mladoboleslavsko. Podle Jaroslava Gabriela, mluvčího středočeských hasičů, vyjížděly jednotky k celkem dvanácti mimořádným událostem. Vše se obešlo bez zranění lidí.

AKTUALIZUJEME

Poslední exploze se ozvala večer, do Poličky přijela obrněná technika z Vrbětic

V Poličce po včerejších expolozích trinitrotoluenu v nedalekých strojírnách stále není bezpečno. Na místo přiletěl policejní vrtuklník s termovizí, který bude monitorovat místo výbuchů. Pokud vyhodnocená data ukáží, že další detonace již nehorzí, vyrazí na místo pyrotechnici.

Plastové tašky už nebudou v obchodech zdarma. Sněmovna schválila novelu

Lidé zřejmě nebudou moci od příštího roku získat v obchodech zadarmo žádné plastové tašky, v nichž by si mohli odnést zboží. Bezplatné by mohly zůstat jen tenké sáčky, například na pečivo či masné výrobky. Sněmovna to dnes schválila v rámci novely o obalech, která má v návaznosti na předpisy EU omezit objem plastového odpadu.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies