VYBERTE SI REGION

Drážní inspekce: Srážka s jiným vlakem hrozí kdykoliv

Praha - Tisíce cestujících, kteří denně jezdí po kolejích v Česku, nejspíše nejsou v takovém bezpečí, jak by měly být. Může se totiž stát, že jejich vlak „zmizí“ z obrazovky výpravčího a může dojít ke srážce s jiným vlakem.

2.10.2008 1
SDÍLEJ:

Drážní inspekce ve čtvrtek oznámila, že taková srážka vlaků jako v Moravanech, kde zahynul strojvůdce, hrozí kdykoliv a kdekolivFoto: Karel Dvořák

Potvrzují to alespoň ve čtvrtek zveřejněné výsledky šetření květnové nehody v Moravanech na Pardubicku, kde zahynul strojvůdce lokomotivy. Za tmy a v hustém dešti tehdy narazil do stojícího vlaku.

Proč? Zabezpečovací zařízení strojvedoucímu neukázalo, že na stejné koleji před ním stojí ve stanici stojí jiný vlak. Ten předtím použil pískování a přejel přes zabezpečovací zařízení – kvůli tomu, že se „kola“ vlaku obalila pískem, zařízení vlak „nevidělo“ a na stejnou kolej pustilo další lokomotivu. Ta zezadu narazila do vlaku.

Z vyšetřování kauzy Moravany vyplývá, že se podobná situace se může zopakovat kdekoliv a kdykoliv. „Tato situace se může zopakovat, příčinou může nejenom písek, ale jakýkoliv substrát přepravovaný na železnici. Třeba hlína nebo i napadané listí,“ uvedl ve čtvrtek Stanislav Hand, hlavní vyšetřovatel tragédie v Moravanech.

Drážní inspekce (DI) proto nařídila několik nápravných opatření: provozovatelé drah (u nás nově Správa železniční dopravní cesty) musí upravit všechna zabezpečovací zařízení (zvláště typ ESA 11 od společnosti AŽD) a musí dopravní cesty dovybavit dálkovým „vypínačem“ pro všechny vlaky.

Provozovatelé lokomotiv pak musí upravit a kontrolovat trubice, které před vlak sypou písek. Ten bude napříště hladší, protože jednou z příčin Moravanské tragédie byl i použitý hrubší písek.

„Tlačili na nás shora“

Celý případ však má kromě technické stránky i temnější dohru. Inspektoři DI totiž ve čtvrtek nahlas přiznali, že byli v průběhu vyšetřování, které je ze zákona zcela nezávislé, vystaveni obrovskému tlaku „shora“ – od společnosti AŽD, která získává stamilionové zakázky na rekonstrukci železnice, a také ze strany samotného ministerstva.

„Konkrétně se jedná o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka,“ prohlásil ve čtvrtek šéf DI Roman Šigut. Jak dodal, do pěti dnů kvůli tomu hodlá podat trestní oznámení.

Podle ministra dopravy, je to ale zveličená záležitost. Inspektoři DI podle něj došli ke stejnému závěru, jako jím zřízená komise. O odvolání náměstka Kocourka proto neuvažuje. „Pokud jde o slova o ovlivňování, přijde mi to jako velmi zbytečné a nepochopitelné,“ řekl ve čtvrtek Deníku ministr.

Renomovaná pražská firma AŽD, výrobce strojvůdci proklínaného zabezpečovacího zařízení ESA 11, jakoukoliv vinu odmítá. A už vůbec se odmítá bavit o jakémoliv nátlaku, kterým se podle Drážní inspekce měla pokoušet ovlivnit vyšetřování moravanské nehody.

„Rád bych věděl, kterou evropskou či českou normu naše zařízení porušilo. Ať nám to Drážní inspekce řekne, zatím tak ale neučinila. Místo toho pár dní po nehodě rozhlásila do světa, že za havárii může naše zabezpečovací zařízení, což nás velmi poškodilo,“ zlobí se ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „My se nebráníme upravit software zařízení, ale nejdřív se musí změnit normy a předpisy.“

Ovšem slova o nátlaku ho rozčílila nejvíc. „Drážní inspekci jsme pouze přes advokátní kancelář poslali asi dva dopisy, ve kterých jsme ji žádali o vysvětlení, proč šíří informace o poruše zařízení před došetřením havárie. Byly to oficiální, podepsané dopisy, žádný nátlak,“ dodal.

Odmítl rovněž jakékoliv vazby s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, kterého Drážní inspekce včera jmenovala jako dalšího, kdo se snažila vyšetřování ovlivnit. „Česko je malá země a pana náměstka znám, to je pravda. Z toho ale nevyplývá, proč by měl za nás lobovat,“ uvedl Chrdle.

Náměstek Kocourek nebyl k zastižení, jeho postoj k tvrzením o nátlaku na Drážní inspekci ale tlumočil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „To pan náměstek zásadně odmítá.“

Jan Klička, Kamil Dubský

2.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies