VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé museli umírat, aby se věci konečně rozhýbaly

Ostrava, Praha - Páteční srážka dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě se třemi mrtvými ukázala na letitý problém: I když se tuší problém a rizikové místo, protože se dosud nic nestalo, přesto se nic neřeší.

15.4.2008 6
SDÍLEJ:

Křižovatka Na Horecku je místem častých nehod.Foto: Martin Třískala

Podle Jany Neusarové z Českého sdružení obětí dopravních nehod jsou podobných nebezpečných míst na tuzemských silnicích desítky.
„Když na to upozorňujeme, tak slýcháme: Nejsou peníze,“ říká.

Znáte ve svém okolí místo, jež denně ohrožuje zdraví a životy lidí a odpovědní s tím nic nedělají? Napište na webeditori@denik.cz a diskutujte pod článkem.


Její manžel je shodou okolností mluvčím drážní inspekce a zjišťoval na drážním úřadu, jak dosud postupoval. „Řekli, že od roku 1947 to tam funguje bez problémů, a tak tam žádná bezpečnostní opatření nedělali, a nechali to na lidech,“ dodává Neusarová.

„Problém je, že se něco stane a až poté se to začne řešit,“ říká Lukáš Tesař z poradenského centra Regionservis. Upozorňuje v této souvislosti na nedávnou hromadnou nehodu na D1. „V situaci, kdy se chlubí ministerstvo dopravy, že investuje 40 miliard do dálnice, je absurdní tvrdit, že není pár set tisíc korun na informační cedule na mýtných branách,“ říká Tesař.

Příkladů spousta

Důkazů jsou desítky. Třeba až smrt čtyř mladých lidí (pátý je stále v kómatu v nemocnici) na křižovatce v Samotiškách u Olomouce v lednu 2004 definitivně rozhodla o stavbě obchvatu, který byl zkolaudován o dva roky později.

Podobným typickým příkladem je tramvajová trať na pražském Barrandově. Zde před třemi lety vběhla jedenáctiletá dívka pod jedoucí soupravu. Neštěstí se stalo v nepřehledném místě, kde na sebe řidiči a chodci kvůli betonové zdi podjezdu do poslední chvíle neviděli.

Federace řidičů tramvají přitom už dva roky před tragédií navrhovala vybudovat před přechodem zábradlí tak, aby pěší před vstupem na trať šli čelem k přijíždějící tramvaji.

Magistrát odpověděl, že přechod bezpečnost provozu neohrožuje, protože chodec musí dát tramvaji přednost.
„Brzy po tragédii došlo k takové úpravě místa, jak jsme původně navrhovali,“ podotkl tehdejší šéf tramvajových odborů Antonín Dub.

Ukázkou může být i silnice u Panenského Týnce u Loun na hlavním tahu z Prahy na Chomutov. Zde v únoru v malé dodávce, kterou smetl nákladní vůz, zahynulo osm lidí.

I toto místo je dlouhodobě označováno za rizikové, ale policie žádné omezení neučinila.

Až poté, co se zde stala tento pátek další vážná nehoda tří aut, začal se problém řešit.

„Zaslali jsme už návrh na Ředitelství silnic a dálnic, aby byl v tom úseku zákaz předjíždění,“ řekl ředitel lounské dopravky Rudolf Náhlovský.

Nikdo za nic nemůže

Ředitelství silnic a dálnic se brání. „Pokud nás třeba policie upozorní a žádá označení, tak to řešíme v řádu dnů. Ale když je třeba změnit křižovatku, je to na roky. Musíte řešit výkupy pozemků a vyprojektovat to,“ uvedla pro Deník mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Úřad má podle ní i vzorec, podle něhož nebezpečnost místa a prioritu opravy stanoví.

Problém ovšem je při situaci jako v Ostravě: když někdo tvrdí, že nějaké místo je nebezpečné a přitom se tam vážná nehoda dosud nestala.

Poradce v oblasti dopravy a bývalý ředitel společnosti Besip Robert Šťastný soudí, že by pomohlo, kdyby se více vyvozovala konkrétní odpovědnost za neštěstí.

„Jakmile policie zjistí, že počet nehod způsobuje špatná infrastruktura, a ne to, že tam řidiči jezdí třeba přes 160 kilometrů v hodině, měla by být odpovědnost na vlastníkovi komunikace. A když se něco stane opakovaně, tak má nést následky. A v rámci podnikové odpovědnosti by to mohl chtít podnik po konkrétním pracovníku,“ míní.

Hašení problémů až dodatečnou změnou není ovšem jen specifikem dopravních nehod. Třeba až po opakovaných problémech s únosy dětí do ciziny přišlo ministerstvo práce a sociálních věcí se změnou zákona a změnilo i pravidla pro práci Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí.

15.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka oznámil 2. května v Praze rozhodnutí podat demisi své vlády.
4 9

Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Britové vypustili největší vzducholoď světa. Je delší než Airbus A380

/FOTOGALERIE/- Britský Airlander 10 je se svými 92 metry delší než největší Airbus A380. A samozřejmě je také největší vzducholodí dneška. Nyní je po loňské havárii opět zpátky ve hře o komerční nasazení. Absolvoval totiž bez potíží svůj v pořadí třetí zkušební let.

Policie z Manchesteru: útočník nejednal sám, jde o síť, kterou rozplétáme

Britští vyšetřovatelé se snaží zmapovat poslední pohyb sebevražedného atentátníka Salmana Abediho. Podle nich byl součástí širší teroristické sítě.

AKTUALIZOVÁNO

Bělobrádek zavítá na sjezd landsmanšaftu. Jako nejvýše postavený český politik

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sjezdu sudetoněmeckého sdružení v Augšpurku. Půjde tak zatím o nejvýše postaveného českého politika, který se sjezdu zúčastní. Loni se sjezdu zúčastnil ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).

Trump chce snížit příspěvek OSN, ta varuje, že nedokáže pokračovat v práci

Pokud americký prezident Donald Trump skutečně sníží finanční prostředky, které Spojené státy poskytují Organizaci spojených národů, nebude tato organizace schopna pokračovat v práci. Uvedl to její mluvčí. OSN chce s Washingtonem jednat o možné finanční reformě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies