Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky končí. Auta dostanou čipy

Praha - Revoluční změny čekají řidiče, až po novém roce vyjedou na dálnice. Současné nalepovací dálniční známky vystřídají speciální krabičky s elektronickým čipem, které budou komunikovat se svým okolím.

31.3.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Nové známky budou na dálku hlásit nejen to, že řidič uvedeného vozidla zaplatil dálniční poplatek. Prostřednictvím centrálního pracoviště, které bude data od všech aut sbírat, se policisté a Ředitelství silnic a dálnic především dozví především kolik vozů je právě na dálnici a kde.

„Budou moci například odklonit dopravu v přípravě hrozící zácpy či jiného nebezpečí,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.

Tato změna se bude týkat jen řidičů osobních aut a vozů do 3,5 tun. Ti zbylí by již od příštího roku měli platit mýto podle počtu ujetých kilometrů.

Novinkou je i to, že nové „známky“ budou přenosné. A lidé si je budou moci půjčovat. Ministerstvo ale tvrdí, že počet platičů mýtného neklesne o více než deset procent. „Bude to spravedlivější pro ty, kdo mají dvě auta. Fyzicky mohou jet jen jedním,“ řekl Řebíček.

V praxi by to mělo vypadat následovně: Řidiči si budou muset koupit krabičku, které bude menší a tenčí než krabička od cigaret. Tu si budou poté dobíjet podle toho, zda bude chtít zaplatit na rok či kratší období.

Výše mýtného, která je nyní tisíc korun na osobní auto, by se přitom neměla příliš měnit. „Pro nás nejsou prioritní vybrané peníze, ale to, že takto budeme moci regulovat dopravu a sníží se počet nehod,“ řekl Řebíček.

Je také otázka, zda řidiči budou platit celou hodnotu zařízení – odhadem by to mělo být méně než pět set korun. „Ve středu přinesu na vládu finanční modely, o kterých budeme jednat,“ řekl Řebíček.

Karty mají být anonymní, ale ministerstvo se nebojí, že by vzrostl počet neplatičů. Policie je totiž bude moci nadále kontrolovat na dálnici. Naopak díky elektronizaci hříšníky bez kupónu snadněji odhalí.

To není jediná velká změna, která řidiče čeká. Ještě dříve, krátce po prázdninách, by měla odstartovat nová reklamní kampaň, která by měla drastickými záběry ukázat dopravní nehody a jejich následky. „Chceme jít až na hranu, aby to na lidi skutečně zapůsobilo a odradilo od riskantní jízdy,“ řekl Řebíček.

Autor: Marek Pokorný

31.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

z filmu Jana Svěráka Po strništi bos
1 9

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Konzervativní Merkelová? Kancléřka mluvila online s youtubery

Křesťansko-demokratickou unii Angely Merkelové vnímají němečtí voliči jako stranu spíš pro konzervativnější a starší Němce. Podle nedávného výzkumu veřejného mínění YouGov by ji volilo jen 14 procent voličů ve věku mezi 18 a 29 lety, za to ve věku nad šedesát by ji volilo 44 procent lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení