VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poslanci rozhodnou o mýtném i kamionech

Praha -V poslanecké sněmovně dnes odstartuje bitva, která by mohla rozhodnout o bytí či nebytí mnoha malých soukromých autodopravců.

17.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Zákonodárci totiž rozhodnou o rozšíření mýtného na lehčí nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny. Při projednávání v hospodářském výboru před několika týdny poslanci na žádost ministra dopravy Petra Bendla navrhli odložili tento návrh až na leden 2011. Ministr to obhajuje tím, že by šlo jen o další zatížení podnikatelů v době krize.

Podle ekonomů je to však právě naopak. V krizi pomáhá právě odstranění paušálních plateb jako je dálniční kupón. Mýtné totiž umožní podnikatelům platit za dálnice jen tehdy, pokud ji skutečně využívají. Mohou tak regulovat své náklady podle dané situace což u roční paušální časové platby není možné. Navíc většina autodopravců u těžkých kamionů přeúčtovává částku za mýtné stejně svým zákazníkům. Umožňuje jim to zákon.

Lepší než kupóny

Slova ekonomů potvrzují i další propočty, které mají k dispozici experti z ČVUT. Stávající roční dálniční známka pro malé náklaďáky přijde dopravce na osm tisíc korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, mohl by najezdit po dálnicích každý den až 30 kilometrů. Přitom při regionální dopravě a zásobování malá nákladní auta využívají dálnice jen málo. „Podle našeho orientačního průzkumu by se změna dálničních známek na mýtné až tří čtvrtin dopravců víceméně nedotkla. Víc by zaplatily hlavně tranzitující vozy,“ potvrzuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Rychlé rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily vítají i sami autodopravci. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní,“ uvedl Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA.

Kromě dalších peněz na infastrukturu by mýtné pro malé kamiony odstranilo i podvody s padělanými dálničními kupóny, které znamenají zbytečné úniky finančních prostředků. Mýto pro malé náklaďáčky by také narovnalo pokřivený stav, který v tuzemsku panuje u železniční přepravy zboží. Veškerá doprava po kolejích je totiž zatížena poplatky za každý ujetý kilometr, zatímco silniční přeprava se nyní platí podle ujetých kilometrů pouze u kamionů na dálnici. Všechny ostatní komunikace jsou pro dopravce zdarma.

V České republice je mýtné pro kamiony s hmotností od 12 tun v provozu na tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních silnic od roku 2007 a za tu dobu se na něm vybralo 13 miliard korun. Mýtné pro silniční nákladní dopravu už od 3,5 tuny hmotnosti platí ve většině evropských zemí, kde mýto vybírají. Například od roku 2004 v Rakousku, od příštího roku na Slovensku.

Bitva o zákaz pokračuje

Poslanci by v úterý měli rozhodnout také o zavedení pátečního zákazu jízd kamionů. Lidovci a zelení budou podporovat stávající vládní návrh, aby kamiony nesměly na silnice celoročně v pátek od 15 do 18 hodin. Proti němu se ale zřejmě postaví nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS), který zavedení pátečního zákazu v době ekonomické krize považuje za jeden z likvidačních faktorů. Se svým návrhem na zákaz kamionů přijde i vyloučená poslankyně zelených Věra Jakubková. Její návrh počítá se zákazem kamionů prakticky ve všechny exponované víkendové časy.

Autor: Jan Klička

17.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Z návykových látek Češi občas tolerují léky, alkohol a tabák, ukázal průzkum

Andrej Babiš
69 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

VIDEO: Polská divadelní hra Kletba pod palbou, údajně podněcuje k vraždě

Polská prokuratura začala vyšetřovat producenty kontroverzní divadelní hry Klątwa. Příčinou je obvinění ze strany katolické církve, že představení prý diváky nabádá k vraždění.

DOTYK.CZ

ReSite - Ťok má pro Prahu vizi některých ulic jen pro cyklisty, bez aut

Ministerstvo dopravy rozhodlo ve čtvrtek 22. června o tom, že věnuje větší prostředky na budování oddělených cyklostezek a nabídne městům v tomto směru granty. Na mezinárodní konferenci o urbanistice reSite to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nominovaný za Hnutí Ano).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies