Mýtné budou řidiči v centru Prahy platit už od přelomu roku 2010 a 2011, tak na takový termín už mohou všichni zapomenout. Původní plány a sliby hlavního města totiž vzaly rychle za své.

Jaký je váš názor na mýtné v Praze? Diskutujte!

Přípravné práce na projektu se v současné době zastavily a nejméně jeden a půl roku se bude čekat na změnu legislativy, která by mýtné v Praze alespoň povolila. Další přípravy potrvají zhruba stejně dlouhou dobu, takže pokud půjde vše dobře, mýtné se do metropole může dostat nejdříve v roce 2013.

Přitom v rozpočtu letošního roku je na přípravy celkem 100 milionů korun, vše ale nasvědčuje tomu, že nebudou potřeba.

Spokojení řidiči

Zpoždění tak nahrává nejvíce řidičům, kteří jsou v drtivé většině odpůrci mýtného systému. „Čím déle bude zavedení trvat, tím lépe. Určitě se mi nechce platit peníze za projíždění centrem. A hlavně, platit se má za nějaký komfort, určitě bych protestoval proti tomu, abych dával peníze za to, že někde stojím v koloně,“ řekl řidič z povolání Vladislav Havel.

Mýtné by mělo být na přibližně 8,5 kilometrech čtverečních v samotném jádru města. Lokalita zhruba kopíruje pražskou památkovou rezervaci, tedy oblasti Hradčan, Malé Strany, Starého Města, Nového Města a Vyšehradu.

Nic se neděje

Na tom, že je projekt v současné době takzvaně u ledu, se shodli i dva zastupitelé hlavního města a rovněž členové dopravního výboru Karel Březina (ČSSD) a Petra Kolínská (SZ), které Deník oslovil.

„Jsou zde jasné objektivní příčiny tohoto stavu. Podle současné platné legislativy není možné mýtné v Praze zavést. A podle mého osobního názoru začíná vedení města od celého projektu couvat. Faktem je, že o mýtném by se mělo dále diskutovat a ve chvíli, kdy budou splněny všechny požadavky, nevidím důvod, proč systém neuvést do provozu,“ konstatoval Březina. Podle jeho slov je také velmi nutné dokončit Městský okruh, aby měli řidiči možnost zvolit jinou trasu, než zpoplatněné centrum města.

Snížit počet aut v centru, to je i v podstatě největší úkol mýtného. Jenže řidiči musejí mít nejdříve jinou možnost cesty.

#nahled|https://g.denik.cz/63/4a/1604_mytne_cb_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/63/4a/1604_mytne_cb.jpg|Mýtné v centru Prahy#

„My určitě zavedení mýtného podporujeme, ale je pravdou, že podle oficiálního zápisu z jednání dopravního výboru vyplývá, že jsou přípravy pozastaveny. Určitě budu požadovat, aby se na toto téma co nejdříve začalo znovu jednat. Je potřeba dohodnout, jak bude celý projekt fungovat,“ řekla Deníku Petra Kolínská.

Projekt má trhliny

Zhruba do dvou týdnů by se mělo mýtné dostat na jednání rady hlavního města. „Předložíme návrh na legislativní změny. Pokud ho rada podpoří, celý proces změn bude trvat zhruba 1,5 roku,“ potvrdil Ladislav Tobiáš z odboru informatiky magistrátu. Za tuto dobu by se mělo město dohodnout na tom, jak by vše mělo fungovat. Tedy pokud se bude věcí znovu zabývat a celý projekt nezavrhne. Následovat by mělo vyhlášení výběrového řízení na dodavatele a poté realizace.

V současné době je známá například přibližná cena a časové rozmezí, ve kterém bude při vjezdu do centra města průjezd zpoplatněn. Řidiči mají platit 120 korun v pracovních dnech od 7 do 19 hodin. Bez poplatku mají být víkendy a státní svátky. „Nejdůležitější důvody k zavedení mýtného jsou zlepšení životního prostředí a ochrany kulturního dědictví, dále pak zlepšení dopravní situace v centru města. Ani u jednoho bodu nejsem zcela přesvědčen, že se po zavedení systému zásadně zlepší,“ řekl už dříve Karel Březina.

Bude jednou Praha jako Londýn či Oslo, kde mýtné funguje?

Zavedení mýtného systému má v centru Prahy podle dosavadních propočtů snížit počet průjezdů vozidel o 20 procent. Například ve Stockholmu či Londýně, kde už mýtné několik let funguje, se podařilo snížit počet aut v centru dokonce o 30 procent, což jednoznačně dokazuje, že se jedná o úspěšný projekt. Pokud je tedy dobře připraven.

Nesmyslné dlouhodobé mýtné

Mýtné v Praze má být zavedeno na ploše veliké 8,5 kilometru čtverečních a v podstatě kopíruje pražskou památkovou rezervaci. Platit by se mělo asi 120 korun ve všední den v době od 7 do 19 hodin. O víkendu a svátcích má být průjezd zdarma. Kromě zaplacení denního poplatku, bude podle dosavadních plánů možné také platit týdenní mýtné (5 po sobě jdoucích dnů), měsíční (20) a roční (252).

„Samozřejmě připravujeme různé úlevy. Platit by neměla vozidla s modrým majákem, městská hromadná doprava či majitelé karet ZTP a ZTP/P. Slevy pak budou moci nárokovat rezidenti, tedy lidé žijící v oblasti, kde bude mýtné zavedeno,“ vysvětlil člen společnosti Deloitte, která systém připravuje.

Právě možnosti dlouhodobého zaplacení mýtného se ale zdálo nesmyslné například člence dopravního výboru hlavního města Petře Kolínské (SZ). „Pokud se tohle zavede, bude mýtné jako takové ztrácet smysl. Řidič, který bude mít na rok zaplaceno, přece ztratí motivaci k tomu, aby do centra nejezdil,“ upozornila s tím, že právě zklidnění dopravy v centru je jeden z hlavních úkolů mýtného.

Zavedením mýtného v Praze se zabývala také dopravní fakulta ČVUT. Jejich průzkumy upozorňují, že mýtné je zavedeno v několika evropských městech, například v Londýně, Trondheimu nebo Oslu.

Motivací pro toto opatření byla buď nutnost omezit individuální automobilovou dopravu, nebo zvýšení příjmů městské pokladny, ze které je poté financována potřebná infrastruktura.

Londýn je vzor

Obecně nejznámější je bezpochyby Londýn, kde bylo mýtné zavedeno v únoru 2003. Zde systém pracuje na bázi technologie automatického rozeznávání registračních značek bez nutnosti instalace palubní jednotky ve vozidle. Za dva roky, kdy je systém v provozu, došlo podle studií organizace Transport for London k omezení intenzity automobilové dopravy v centru města, což mělo za následek značné zlepšení kritické situace v dané oblasti.

Pozitivní je rovněž zvýšení příjmů města. Vybrané finanční prostředky byly investovány do londýnského dopravního systému, konkrétně do oblasti městské hromadné dopravy.