VYBERTE SI REGION

Na devítikilometrovém úseku D47 je rekordních 901 vad

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou reklamuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) celkem 901 vad. Většina, tedy 460, jich připadá na mostní objekty, zbytek na mimoúrovňové křižovatky (98) a samotnou dálnici (343).

22.1.2012 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Oznámila to mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Stavební firma Eurovia CS dnes uvedla, že zmíněný počet reklamací je pro ni překvapením, navíc zhruba polovina uváděných vad je neoprávněných, což chce prokázat v řádném reklamačním řízení.

„Velmi jednoduchým pohledem se dá zjistit, že většina údajných vad v nám doposud známém seznamu vznikla špatnou nebo nedostatečnou údržbou, kterou má provádět Ředitelství silnic dálnic,“ sdělila dnes mluvčí stavební firmy Petra Kučerová. „Vady oprávněné jsou závažné a středně závažné, tvoří 41 procent z celkového výčtu a nijak neohrožují bezpečnost provozu,“ dodala. Společnost dnes mimo jiné zpochybnila účast některých členů v expertní komisi sestavené ministerstvem dopravy.

Ředitelství chce vady uplatnit v rámci záruky. Zda je za ně odpovědná dodavatelská firma nebo ŘSD, mají v nejbližší době odhalit nové kopané sondy. „Uvedený počet reklamací je oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný,“ uvedlo ŘSD. Stát za úsek dlouhý 8,5 kilometru utratil celkem 4,3 miliardy korun. Nedlouho po uvedení úseku dálnice do provozu se povrch vozovky zvlnil, což je prý podle ŘSD důsledek použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu, na stavbu tělesa dálnice.

Eurovia pochybení odmítá

ŘSD v rámci reklamačního řízení požaduje opravu po společnosti Eurovia CS, která převzala dodavatele této komunikace, stavební firmu ODS-Dopravní stavby Ostrava. Eurovia pochybení odmítá, použitý materiál si prý vyžádalo ŘSD.

Společnost Eurovia rovněž odmítla kritiku ŘSD kvůli stavu mostů na D47 u Ostravy. Ředitelství tvrdí, že tři z mostů jsou po pěti letech ve stavu, který odpovídá konci jejich životnosti, a další dva mají menší závady. Firma proti tomu tvrdí, že mosty se propadají kvůli poddolovanému podloží a že byly pro postupné sedání projektovány.

Vedle kopaných sond budou dále prověřovány mosty pomocí takzvaného dynamického vážení. V příštím týdnu bude podle ministra dopravy Pavla Dobeše zřejmé, kdy přesně se budou experti zabývat konkrétními položkami reklamací, známo by mělo být i datum, kdy budou zveřejněny výsledky. Oprava poškozené dálnice podle něj ale v letošním roce pravděpodobně nezačne. Opravují se svinovské mosty, mohl by prý nastat dopravní kolaps, uvedl ministr dnes v České televizi.

Ministr odmítl nízkou odbornost týmu expertů

Podle stavební společnosti nejsou lidé, které nominovalo ministerstvo dopravy do expertní komise, dostatečně kompetentní pro posouzení technického stavu komunikace. „Tam není jediný odborník na stavební práce, jediný člověk, který by byl schopný posoudit technický problém, jak na mostech tak na vlnícím se tělese,“ řekl generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Zato v případě dvou navržených právníků je podle něj obecně známé jejich napojení na bezpečnostní společnost ABL. „Pan právník Duda a pan právník Kopřiva z právního odboru jsou lidé, kteří jsou všude jmenováni jako lidé, kteří jsou spojeni se společností ABL, na všech serverech, stačí si to jednoduše vygooglovat,“ řekl Borovka.

Nízkou odbornost týmu expertů odmítl ministr dopravy Dobeš; členy komise jsou podle něj například ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, vrchní ředitel legislativního odboru Jakub Kopřiva, státní tajemník ministerstva dopravy Daniel Bartek či pracovník Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Miroslav Duda. Navíc prý jde zatím o první fázi budování týmu, do kterého přibudou další.

Problematický úsek je v provozu od prosince 2007. Severomo­ravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Čtěte také: Eurovia: Dálniční mosty v Ostravě jsou v pořádku

Autor: ČTK

22.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies