VYBERTE SI REGION

Na některých silnicích asi vzroste maximální rychlost na 110 km/h

Praha - Na několika stech kilometrů silnic první třídy by se mohlo v příštím roce nově jezdit rychlostí 110 km/h místo dosavadních 90 km/h. Mělo by jít o směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy a s mimoúrovňovými křižovatkami. Počítá s tím materiál Nové pojetí dálniční sítě, se kterým dnes ministerstvo dopravy seznámilo vládu. Plán si vyžádá legislativní změny, například novelu zákona o pozemních komunikacích.

30.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

„Chceme to udělat tak, aby legislativní změny proběhly v průběhu letošního roku," uvedl na tiskové konferenci premiér Petr Nečas. Rychlost by se pak podle něj mohla zvýšit přibližně na začátku příštího roku.

Další fáze

Ministerstvo již vybralo zhruba 24 úseků silnic první třídy, kde by zvýšení rychlosti přicházelo v úvahu. Jsou to například silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, úsek Karlovy Vary – Ostrov, Liberec – Bílý kostel, Ostrava – Šenov a Most – Bílina. V další fázi by se rychlost mohla zvýšit i na komunikacích se třemi či dvěma pruhy, které nemají křižovatky a odbočky.

Všechny úseky ponesou označení jako silnice pro motorová vozidla. Většina současných rychlostních silnic označených touto značkou by se pak po dílčích úpravách přeměnila na dálnice. Tím by se rozsah dálniční sítě zvýšil asi o 300 kilometrů. Nezbytné náklady na přeznačení vybraných rychlostních silnic na dálnice Ředitelství silnic a dálnic odhadlo na 3,5 milionu Kč.

„Víceméně s tím problém není. Vycházíme z toho, že se to bude týkat výhradně komunikací, které splňují parametry dálničních nebo rychlostních komunikací," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil. Podle něho silnice, u nichž se počítá se zvýšením rychlosti, musí splňovat podmínky pro bezpečné připojování aut i jejich sjezd, mimoúrovňová křížení či směrově dělené vozovky.

Rozlišování je matoucí

Rychlostní silnice jsou dnes podle ministerstva laickou veřejností vnímány jako dálnice. „Platí zde stejná nejvyšší dovolená rychlost, jsou rovněž zeleně značené, zpoplatnění je shodné, komunikace vypadá na první pohled totožně. Rozlišování dálnic a rychlostních silnic je tak do jisté míry matoucí. Jeví se tedy jako žádoucí toto faktické rozdělení na dálnice první a druhé třídy legalizovat a rozdílnost pojmů využít i pro rozdílné vnímání a chování na těchto komunikacích," uvedli zástupci ministerstva v materiálu.

Ministerstvo si od změny slibuje úsporu peněz na výstavbu, protože stavba rychlostních silnic s dálničními parametry se podle současného pojetí nejeví jako ekonomicky efektivní. Počítá proto se zmírněním parametrů pro budování rychlostních silnic, což si ale vyžádá snížení rychlosti na 110 km/h.

Rychlostní silnice v novém pojetí budou více kopírovat terén, zaberou méně prostoru, a tím se výrazně sníží jejich investiční náročnost. Plánované dálnice pak bude možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy.

Autor: ČTK

30.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies