VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na potítku excelovali žáci z PORG. Kdo dál?

Praha /INFOGRAFIKA/ – Stupínky ve sportu jsou nezpochybnitelné. Kdo běží nejrychleji, má zlatou. 
V populární hudbě už to zdaleka neplatí, klíčová je momentální obliba u posluchačů, kteří navíc posílají hlasy do různých anket. Pořadí v nich 
o skutečné kvalitě nevypovídá. Ještě ošidnější jsou školní žebříčky. Proto se jim ministerstvo školství i Cermat, organizace, která připravuje státní maturity, brání.

30.7.2014 2
SDÍLEJ:

Maturita. Ilustrační foto.Foto: Deník/Václav Pancer

Výsledky jsou pochopitelně objektivní, odrážejí percentil úspěšnosti, tedy umístění žáků dané školy vzhledem 
k ostatním maturantům. Co se ale za nimi skrývá, na první pohled viditelné není. „Rozhodující je, o jaký typ studia jde, zda o všeobecné, či odborné. Rozdíl je také mezi školou, kde maturuje dvacet lidí, a tou, v níž jsou čtyři třídy. Jinak vypadá hodnocení výsledků matematiky v ročníku, kde si ji vybrali dva excelentní žáci, jinak tam, kde tak učinilo patnáct průměrných matikářů. Odlišnost je mezi zkouškami, které se skládají ze tří částí,
a matematikou, kde se boduje jen didaktický test," vysvětlil ošidnost srovnávání Deníku Jiří Zíka, ředitel Cermatu. Ten letos podruhé zveřejnil grafické a statistické údaje, které plasticky přibližují výsledky státních maturit.

Když se budeme držet prostých fakt, pak nejlepší střední školou v Česku zůstává pražský PORG. Jde o soukromé osmileté gymnázium, kde maturovalo 19 žáků. Zajímavý je pohled Petra Cháry, zástupce ředitele jiné proslulé střední školy, Open Gate manželů Kellnerových. Připomíná, že toto gymnázium podporuje nadané děti bez ohledu na jejich sociální status. Loni získalo stipendium 119 žáků školy. „Open Gate již absolvovalo devět žáků z dětských domovů a osm z nich nastoupilo na vysokoškolská studia," sdělil Petr Chára. Kellnerova škola letos zabodovala v angličtině, v níž skončila druhá. Není divu, studenti Open Gate skládají kromě české zkoušky i mezinárodní maturitu International Baccalaureate z šesti předmětů.

Matematika povinně?

Pozoruhodný je Chárův pohled na nejdiskutovanější součást státní maturity. „Matematika je specifický předmět a speciálně pro studenty odborných škol je náročná, jako povinnou bychom ji nedoporučovali." Tento názor je v přímém rozporu s požadavkem odborů a zaměstnavatelů, který zazněl po pondělním zasedání tripartity. Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, vyzval ministra školství Marcela Chládka (ČSSD), aby se zavedením povinné matematiky neotálel a zavedl ji dříve než za plánovaných šest let. Šéf resortu ovšem momentálně neřeší budoucnost, nýbrž současnost. Matematika se opět stala propadákem zkoušky dospělosti, neuspěla v ní necelá čtvrtina žáků.

„Může to být tím, že se matematický test snaží o originalitu, otázky bývají dost netypické a odlišné od příkladů běžně řešených ve výuce," míní Dagmar Dluhošová, ředitelka PORG. To potvrzují slova čerstvého maturanta Filipa z Gymnázia Jaroslava Vrchlického Klatovy: „Ačkoli jsme testy z matematiky velmi často procvičovali, zdálo se mi, že příklady v ostrém testu byly těžší, než jsem očekával."

Chybí dril

Ředitel Gymnázia Přírodní škola v Praze 7 František Tichý doplňuje: „S matematikou začíná být problém 
též u mladších dětí, a to na většině typů škol. Chybí návyk pravidelného procvičování, trochu i onen pověstný dril. Děti, které přicházejí na gymnázia, jsou chytré, ale mají problém s pamětním počítáním a počítáním v časově omezeném intervalu. A na to se pak vše nabaluje."

Matematickou gramotnost zkrátka nespasí rozhodnutí 
o jejím zařazení mezi povinné maturitní předměty. „Varuji před jednoduchými řešeními, která nefungují. K reformám musíme přistupovat promyšleně," uvedl včera ministr Chládek. Zdůraznil, že žáci musejí před vstupem na střední školu vědět, z čeho budou maturovat. „Předně je nutné změnit vzdělávání učitelů matematiky a začít ji učit jinak už od první třídy ZŠ," zopakoval Marcel Chládek.

Maturitní žebříčky jsou poučné čtivo, ale je dobré mít na mysli, že o kvalitě škol spíš vypovídá profilová než státní část zkoušky. Proto také vysoké školy zatím k jejím výsledkům naprosto nepřihlížejí. A sám Jiří Zíka připomíná: „Společná část maturity do značné míry garantuje, že požadavky zkoušek společné části jsou pro všechny maturanty stejné nebo srovnatelné. Profilové zkoušky ověřují míru zvládnutí vědomostí 
a dovedností odpovídajících odbornému zaměření té které školy. Současný model tak umožňuje státu efektivně zasáhnout do procesu získávání kvalifikace a zároveň poskytuje školám možnost profilovat své absolventy."

Maturity

Autor: Kateřina Perknerová

30.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies