VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na přechodech lidé často svádí boj s časem

Praha - Světelná signalizace je na desítkách míst v Praze seřízena tak, že řidiči ohrožují chodce.

20.9.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Na některých přechodech pro chodce v hlavním městě si musejí méně pohybliví senioři vzpomenout na léta mladí a rychle zkusit přidat do kroku. Jinak se jim může stát, že než stihnou přejít na druhou stranu, do cesty jim začnou najíždět auta.

Přechodů, u nichž svítí na semaforu zelená jen pár vteřin, a pak se znovu objeví červený panáček, mohou být desítky.

Zelená jen šest vteřin

Jen namátkou na Sokolovské poblíž Palmovky v Praze 8, u křižovatky ulic Komunardů a Dělnická v Praze 7. Zde někdy svítí zelená jen přes šest vteřin, za tu dobu se někteří lidé zkrátka přes silnici bezpečně nedostanou.

„Mám s tím veliký problém. Svého pětiletého syna učím, že má přecházet na zelenou, jenže v půlce křižovatky nám najednou skočí červená. V tu chvíli přijíždí z vedlejší silnice auto a začíná se tlačit do přechodu, riziková situace je rázem na světě,“ říká Simona Babčáková, herečka, která spolupracuje se sdružením Auto*Mat, jež se zabývá dopravou v Praze.

S podobnou situací se setkává velmi často. Zelená na semaforech je podle ní tak krátkou dobu, že není možné bezpečně přejít. Takovým místem je například i křižovatka na rohu ulic Chodovská-Záběhlická. Přechod směřuje k obchodnímu domu, kam směřuje velké množství seniorů. „Musíme jít přes dvouproudovou silnici a navíc tramvajový pás. Stihnout přejít včas je těžké,“ potvrdila Františka Majerová z Prahy 11 a obdobně si stěžuje i mnoho dalších lidí.

Faktem je, že problém zřejmě není jen v nastavení semaforů, ale ve značné míře v agresivitě řidičů.

„Pravidla na semaforech jsou taková, že zelená je čas, který slouží k tomu, aby lidé na přechod vstoupili, ne aby ho celý přešli. Na červenou pak mohou dojít,“ vysvětlil Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací.

Vyklizovací doba by měla stačit

Každý přechod má takzvanou „vyklizovací“ dobu. „To je doba, po kterou by nemělo přijet žádné auto nebo tramvaj. Je dost dlouhá, aby chodec mohl dokončit přecházení,“ doplnil Mrázek.

Potvrdil však, že když je například na Sokolovské ulici velký nápor aut, mohou být některé světelné signalizace operativně upraveny a zelená na přechodech je zkrácena. „I tak by zde měl být ale dostatek času na přechod vozovky,“ doplnil.

V minulosti už se na některých místech intervaly prodlužovaly, například v Praze 2 či 7. Pokud se někde lidé cítí ohroženi, měli by na to upozornit příslušné instituce, které mohou zjednat nápravu, jsou to dopravní policie, technická správa komunikací a radnice městské části.

Zasahovat do semaforů je však poměrně složité, některé jsou totiž spolu propojené a pak je nutné řešit celou oblast.

Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat vidí možnost řešení v napodobení modelu některých západoevropských zemí. „Zde nejdříve svítí zelená, která po určité době začne blikat, to znamená, nevstupovat do vozovky, ale stále máte čas na to, přejít. Je to hlavně důležitá informace pro řidiče aut, kteří nevidí červenou a stále čekají před přechodem,“ konstatoval.

Agresivita řidičů

Dále pokračoval s tím, že v první řadě je však tento problém, právě problémem agresivních řidičů. „Ti ve voze cítí velkou sílu a pak se podle toho také chovají. Na přechodech by se měly nejdříve správně nastavit vztahy řidičů a chodců,“ doplnil Křivohlávek s tím, že by ale možná stálo za to, provést komplexní analýzu fungování semaforů v Praze a zvážit některé změny.

Autor: Lukáš Marek

20.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
20 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
50 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Rektora ČVUT chtějí senátoři odvolat, ohradil se proti nim

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Jan Konvalinka se ohradil proti nařčením členů Akademického senátu školy, kteří tento týden podali návrh na jeho odvolání. Reaguje v něm na deset bodů, které čtyři senátoři uvedli jako motiv pro jeho odvolání. Převažují v nich důvody týkající se napjatého hospodaření univerzity. Podle Konvalinky nejsou tvrzení pravdivá.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies