VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na přechodech lidé často svádí boj s časem

Praha - Světelná signalizace je na desítkách míst v Praze seřízena tak, že řidiči ohrožují chodce.

20.9.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Na některých přechodech pro chodce v hlavním městě si musejí méně pohybliví senioři vzpomenout na léta mladí a rychle zkusit přidat do kroku. Jinak se jim může stát, že než stihnou přejít na druhou stranu, do cesty jim začnou najíždět auta.

Přechodů, u nichž svítí na semaforu zelená jen pár vteřin, a pak se znovu objeví červený panáček, mohou být desítky.

Zelená jen šest vteřin

Jen namátkou na Sokolovské poblíž Palmovky v Praze 8, u křižovatky ulic Komunardů a Dělnická v Praze 7. Zde někdy svítí zelená jen přes šest vteřin, za tu dobu se někteří lidé zkrátka přes silnici bezpečně nedostanou.

„Mám s tím veliký problém. Svého pětiletého syna učím, že má přecházet na zelenou, jenže v půlce křižovatky nám najednou skočí červená. V tu chvíli přijíždí z vedlejší silnice auto a začíná se tlačit do přechodu, riziková situace je rázem na světě,“ říká Simona Babčáková, herečka, která spolupracuje se sdružením Auto*Mat, jež se zabývá dopravou v Praze.

S podobnou situací se setkává velmi často. Zelená na semaforech je podle ní tak krátkou dobu, že není možné bezpečně přejít. Takovým místem je například i křižovatka na rohu ulic Chodovská-Záběhlická. Přechod směřuje k obchodnímu domu, kam směřuje velké množství seniorů. „Musíme jít přes dvouproudovou silnici a navíc tramvajový pás. Stihnout přejít včas je těžké,“ potvrdila Františka Majerová z Prahy 11 a obdobně si stěžuje i mnoho dalších lidí.

Faktem je, že problém zřejmě není jen v nastavení semaforů, ale ve značné míře v agresivitě řidičů.

„Pravidla na semaforech jsou taková, že zelená je čas, který slouží k tomu, aby lidé na přechod vstoupili, ne aby ho celý přešli. Na červenou pak mohou dojít,“ vysvětlil Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací.

Vyklizovací doba by měla stačit

Každý přechod má takzvanou „vyklizovací“ dobu. „To je doba, po kterou by nemělo přijet žádné auto nebo tramvaj. Je dost dlouhá, aby chodec mohl dokončit přecházení,“ doplnil Mrázek.

Potvrdil však, že když je například na Sokolovské ulici velký nápor aut, mohou být některé světelné signalizace operativně upraveny a zelená na přechodech je zkrácena. „I tak by zde měl být ale dostatek času na přechod vozovky,“ doplnil.

V minulosti už se na některých místech intervaly prodlužovaly, například v Praze 2 či 7. Pokud se někde lidé cítí ohroženi, měli by na to upozornit příslušné instituce, které mohou zjednat nápravu, jsou to dopravní policie, technická správa komunikací a radnice městské části.

Zasahovat do semaforů je však poměrně složité, některé jsou totiž spolu propojené a pak je nutné řešit celou oblast.

Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat vidí možnost řešení v napodobení modelu některých západoevropských zemí. „Zde nejdříve svítí zelená, která po určité době začne blikat, to znamená, nevstupovat do vozovky, ale stále máte čas na to, přejít. Je to hlavně důležitá informace pro řidiče aut, kteří nevidí červenou a stále čekají před přechodem,“ konstatoval.

Agresivita řidičů

Dále pokračoval s tím, že v první řadě je však tento problém, právě problémem agresivních řidičů. „Ti ve voze cítí velkou sílu a pak se podle toho také chovají. Na přechodech by se měly nejdříve správně nastavit vztahy řidičů a chodců,“ doplnil Křivohlávek s tím, že by ale možná stálo za to, provést komplexní analýzu fungování semaforů v Praze a zvážit některé změny.

Autor: Lukáš Marek

20.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
1 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

/FOTO/ – Jaké spodní prádlo se nosilo před sto lety? V chalupě ve Staré Vsi budete koukat!

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies