Své o tom vědí například v Pohořelicích u Brna, kde na zimní údržbu mají zhruba 300 tisíc korun. Minimálně polovinu z toho už utratili.

V mnoha dalších obcích na tom nejsou lépe. Například v Pardubicích už jsou s rozpočtem na údržbu chodníků dva miliony v minusu. Těžké otřesy prodělává také účet jindřichohradecké firmy MIHOS, kterou vlastní město a která má za náplň své činnosti údržbu místních chodníků. Hospodaří s 16 miliony korun ročně. „Faktura nám přijde v polovině měsíce, ale obávám se toho. Jen za prosinec, kdy tolik nesněžilo, jsme zaplatili tři miliony korun,“ řekl minulý týden její šéf Ondřej Prokopec ČTK.

Obdobně docházejí peníze na zimní údržbu i mnoha městům na Vysočině, v Ústeckém kraji, Olomouckém a Pardubickém kraji.

Počasí se nezlepší

A to zima ani zdaleka neskončila. Podle služby Meteopress má totiž sněžit i nadále. Navíc bude i silně mrznout. Jenom tento týden totiž hrozí mrazy dosahující až minus 25 stupňů Celsia.

Pokud se přitom nepodaří obcím udržet rozpočet v mezích, budou muset hledat peníze na údržbu jinde. „Určitě bychom uklízet nepřestali,“ řekl Deníku místostarosta Jindřichova Hradce Pavel Vejvar. Odkud by však konkrétně peníze brali, však zatím nemá představu. Podobně jako v Olomouci. „V případě, že by se peněz nedostávalo, můžeme sáhnout do části rozpočtu, kde jsou připraveny peníze na listopad a prosinec tohoto roku, tedy na příští sezonu, a v průběhu roku dojednat s městem, jak to potom vyřešit,“ říká ředitel olomouckých technických služeb Miroslav Petřík.

Jasno majé v Pohořelicích u Brna „Mezeru v rozpočtu, kterou náročnější zimní údržba vyvolá, budeme řešit v březnu zkrácením investic a výdajů na provoz,“ řekli Deníku zdejší zastupitelé

Riziko pro podvozky

Problémy však zdaleka nemají pouze obce, ale i kraje starající se o silnice druhé a třetí třídy. Například Moravskoslezský kraj utratil v lednu za údržbu vozovek o 40 procent více než loni.

„V rámci úspor nám kraj omezil výdaje na opravy silnic, takže budeme jenom spravovat výtluky a projekty průběžných oprav výrazně omezíme. Ještě nemáme spočítáno, kolik peněz šlo na údržbu silnic letos, ale zatímco loni jsme za ni v únoru dali 44 miliony korun, za letošní leden to vidím na 60 až 70 milionů,“ porovnává Jan Zouhar ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.Podle průzkumu Deníku se zdá, že když řidiči a jejich auta s úspěchem přežijí zimní sněžení i námrazy, čekají je další „příjemné“ zážitky v létě. Jestli kraje překročí rozpočet, budou v létě šetřit opět na silnicích. „Jestliže by peníze došly, budou se čerpat z rozpočtu z odboru dopravy,“ říká René Zeithaml z krajského úřadu v Plzni.

„Pokud by nastalo mimořádné sněžení, a to by se opakovalo, mohlo by se to projevit v letní údržbě,“ přizvukuje mu středočeský krajský radní Robin Povšík. Výmoly a díry na silnicích by tak podvozkům a pérování aut mohly dát letos zabrat více než v jiných letech.

Kolik zatím města utratila za zimní údržbu

Pavel Cechl a zpravodajové Deníku

Úrazů je stejně jako v jiných zimách, lidé musí přizpůsobit chůzi podmínkám

Teplice – Senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera si svoji novelu pochvaluje. Dostal prý tolik pochvalných dopisů, že by je mohl vydat knižně.

Nelitujete v průběhu letošní sněhové a ledové zimy, že jste prosadil tzv. chodníkovou novelu?
Absolutně ne. Já opravdu sníh neumím a neodpovídám za to, kolik ho kdy napadne. Například náklady na údržbu silnic, které se novela vůbec netýká, pochopitelně letos prudce vzrostly. Zkrátka přišla normální zima a my jsme z toho všichni celí překvapení. Kupodivu nejnebezpečnější jsou uklizené chodníky s jednotlivými zmrazky.

Takže váš recept je neuklízet vůbec?
Nejlepší je sníh jen jemně uhrabat a pokud ho napadne do deseti centimetrů, tak ho nechat ležet a prošlapat nebo ujezdit.

Kdo uklízí v Teplicích, kde jste primátorem?
Uklízí technická služba, ale jen zlomek z 240 kilometrů námi spravovaných komunikací. Vyjíždějí hlavně na zavolání lidí z novostaveb, kde mají nějaký problém a babičky se nemohou dostat do obchodu. Napluhované sněhové kupky na okrajích samozřejmě nikdo neodklízí.

Jak se chovají majitelé domů nebo bytů, které novela odpovědnosti za stav chodníků zbavila?
Je zajímavé, že tam, kde bydlí hodně lidí, neuklízí nikdo a tam, kde je jeden majitel, je čisto.

Vy odhrabujete?
Už dvacet let a nevidím důvod, proč bych to nedělal dál. Zákon tohle přece vůbec neřeší. Mimochodem pořád se mluví o počtu úrazů, který kvůli novele vzrostl, ale to je nesmysl. V létě je úrazů víc a těch zimních je zhruba stejně jako kteroukoli jinou zimu.

Kraje a města hlásí enormní zvýšení nákladů na údržbu komunikací. Asi se bojí, že by platily?
Ano, ale jen kvůli počasí. A také se musí rozlišovat mezi chodníky a ulicemi. Většina těch nákladů jde na údržbu silnic. Praha třeba říkala, že ji úklid chodníků bude stát tři miliardy, což je samozřejmě nesmysl. Stejně jako předpověď Svazu měst a obcí, který také mluvil o miliardách.

V Teplicích jste tedy nevynaložili proti stavu před novelou ani korunu navíc?
Ano, ale jen proto, že jsme zvýšili kilometry uklízených chodníků.

Proč obce při úklidu víc nevyužívají služeb nezaměstnaných?
Protože máme socialistický zákoník práce. Veřejně prospěšné práce obnášejí neuvěřitelnou byrokratickou buzeraci. Kdyby lidé evidovaní na úřadu práce mohli ráno přijít, vzít lopaty a házet, byla by to bomba, ale tak to samozřejmě není. Musejí se udělat smlouvy, vypisovat výkazy atd.

Za chodníkovou novelou si tedy dál stojíte?
Samozřejmě. Doporučoval bych všem, aby si ji nejdřív přečetli, než budou nadávat. Hned v prvním odstavci se například říká, že chodec musí přizpůsobit chůzi a chování podmínkám. Přece i řidič, který po smyku narazí do kandelábru, dostane pokutu a odečtou se mu body.

Kateřina Perknerová

Náklady pokryjeme zvýšením daní z nemovitostí, Kuberova novela nebyla šťastné řešení

Pardubice – Východní Čechy letos na tuhou zimu doplatily nejvíc. Pardubice si dokonce museli z Vrchlabí půjčit sněhovou frézu. Primátor Jaroslav Deml se na Kuberovu novelu zlobí.

Město vydalo na zimní údržbu už téměř deset milionů korun. Přitom na celý rok máte na tento účel v rozpočtu jen milionů osm. Je to kvůli novele, nebo výjimečnému sněhovému přídělu?
Primátoři statutárních měst se shodli, že chodníkový zákon není šťastný. Pardubicím pomohla sounáležitost majitelů domů se spoluobčany a tradice, že každý si má uklidit před svým prahem.

Takže v Pardubicích je vše při starém?
Novela o faktické údržbě neříká nic. On jen říká, že odpovědnost za stav chodníku nese jeho vlastník. My jsme proto pojištěni pro případ úrazu na neuklizené komunikaci. Jasné ale je, že by nám pomohlo, kdyby zákon obsahoval možnost závazné dohody mezi městem a majitelem domu.

Budete takové smlouvy uzavírat?
Momentálně se soustředíme na letošní situaci. Je minus patnáct stupňů, někde silnice už zamrzají, je to náročné. Pak chceme s chladnými hlavami všechno vyhodnotit, protože emoce byly velmi silné. Vždyť na město dopadlo během krátké doby 60 centimetrů sněhu. Každý, kdo se potýkal se zimní údržbou, odvedl velký kus práce.Výrazně se na něm podílely i soukromé firmy, městské části, pomáhali jejich úředníci. Počet udržovaných chodníků se zvýšil asi o 80 procent.

Jaké problémy řešíte v těchto hodinách?
Teď se potýkáme se sněhem na střechách, kdy zatížení překročilo normu. Hrozí vážné úrazy, jeden vážný s následky jsme bohužel už měli. Zasedal krizový štáb, využili jsme i služeb hasičů.

Kde budete příští rok na úklid brát?
Náklady chceme financovat ze zvýšené daně z nemovitosti. V tomto ohledu by jistě pomohlo, kdybychom se s majiteli domů dohodli na výpomoci, přičemž jim můžeme poskytnout nástroje a posypový materiál.

(kp)