Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na vlak možná budete čekat marně

Praha – Dilema, zda se po Novém roce ještě dostanu z domova do práce, trápí každý rok mnoho lidí. A to převážně na venkově. Ani letošní prosinec není výjimkou. A leckde se lidé bojí oprávněně. Změny je přitom dostihnou již 13. prosince.

4.12.2009 16
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

Například v Moravskoslezském kraji zanikne zhruba 300 autobusových a 34 vlakových spojů. „Zrušeny budou spoje, které dlouhodobě vykazovaly nízké tržby. Pak také ty, vedle kterých mají cestující možnost jiného spojení, byť s přestupem.

Zaplatíte více a o vlaky stejně přijdete

V opodstatněných případech dojde také ke krácení spojů,“ uvedla mluvčí moravskoslezského krajského úřadu Šárka Vlčková. Dotkne se to například autobusu z Krnova do Ostravy či z Ostravy do Staré Vsi nad Ondřejnicí.Trochu jiná situace bude v Královéhradeckém kraji. Ale jenom pokud se týká struktury rušených spojů.

Zatímco autobusové jízdní řády doznají nepatrných korekcí a objem dopravy zde bude spíše navýšen, těžce postižena bude železniční doprava. Vlaků zde pojede méně o 8,5 procenta. Kraj se přitom rozhodl pro plošnou redukci. Omezovat se bude na všech tratích, a to v dopravních sedlech dopoledne, večer a o víkendech. Důvodem omezení je nový vzorec výpočtu přerozdělení příspěvku krajů Českým drahám (ČD), na který Královéhradecký kraj tak trošku doplatí.

Přestože bude spoje omezovat, zaplatí za vlakovou dopravu 324 milionů korun. To je o 24 milionů více než doposud. Podobně jako Královéhradecký kraj na tom má být podle zjištění Deníku s omezením vlakových spojů i kraj Zlínský. „V případě zmíněných krajů je úspora vyvolána tím, že jejich úhrady byly nejmenší, a kraje tak platily ze svých zdrojů nejmenší platby,“ odůvodňuje omezení dopravy na Královéhradecku a Zlínsku mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podobně jsou na tom i ostatní kraje

V Královéhradeckém kraji v minulosti navíc podle něj rostl rozsah dopravy až o 20 procent ročně. „Tento nárůst objednávky však nebyl kryt finanční úhradou,“ říká ke zdražení. Podobně jako ve Zlínském či Královéhradeckém na tom ovšem budou i v mnoha dalších krajích. Třeba v Pardubickém se omezí množství vlakových spojů zhruba o dvě procenta. V Jihočeském kraji přestane jezdit 7,6 procenta vlakových spojů, které byly dlouhodobě nevyužívané. Změny v jízdních řádech se dotknou zhruba šedesáti vlaků. Pocítí je například cestující na trase České Budějovice – Protivín. Bude zde zrušeno čtyři až pět osobních vlaků, které budou nahrazeny rychlíky České Budějovice – Protivín – Strakonice.

#nahled|http://g.denik.cz/1/04/infografika_zeleznice_doprava_adm350.jpg|http://g.denik.cz/1/04/infografika_zeleznice_doprava.jpg|Změny v železniční a autobusové dopravě#

Olomoucký kraj pak oficiálně omezení dopravy nedeklaruje. To však platí pouze v absolutních číslech, když dojde k navýšení vytížených spojů. Ale dvě desítky jich naopak ubudou. Například mezi Olomoucí a Moravským Berounem nebo Olomoucí a Nezamyslicemi.

Některé spoje budou v pracovní dny úplně zrušeny

Podobně například v Ústeckém kraji zruší nebo posunou vlakové spoje v méně vytížených částech dne a zruší nevytížené spoje na několika autobusových linkách. „Na trati Rumburk – Panský – Mikulášovice pak nebudou v provozu v pracovní dny žádné vlaky. Nahradí je autobusová linka s rozšířeným jízdním řádem o intervalu 60 minut ve špičce, jindy 120 minut,“ říká krajská mlučí Magdalena Hanáčková.

Některé spoje se budou rušit také v Jihomoravském kraji. A to konkrétně na Boskovicku, kde dojde ke snížení počtu vlaků směrem na Velké Opatovice, a na Vyškovsku, kde budou zrušeny dva spěšné vlaky do Brna a dva osobáky na Nezamyslice. „K navýšení naopak dojde na Blanensku, Břeclavsku a Veselsku, kde posilujeme především vlaky ve špičkách a páteční posily,“ říká ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín. Autobusová doprava by tu měla být zachována na současné úrovni.

Těšte se, omezení nebudou

Existují samozřejmě i šťastnější kraje, kterých se omezení prakticky nedotknou. To je případ například středních Čech. Vedení kraje sice zvažovalo redukci na osobní dopravy na některých málo využívaných železničních tratích, nakonec ale vlaky budou jezdit beze změn. Hejtman David Rath (ČSSD) přiznal, že k odhlasování zamýšlených změn nezískal dostatečnou podporu při jednáních předcházejících pondělnímu zasedání krajského zastupitelstva. Na odpor se postavili komunisté, kteří jinak kroky menšinové vlády ČSSD ve středních Čechách podporují. Zachovány tak zůstanou i vlaky, které běžně vozí jednoho či dva pasažéry – a dokonce i ty, v nichž při kontrole z kraje necestoval nikdo jiný než personál železnice. Podobně na tom budou v Plzeňském či Karlovarském kraji.

Pavel Cechl, Zpravodajové deníku

4.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aerodrome festival 2017. Zpěvák skupiny Linkin Park Chester Bennignton.
AKTUALIZOVÁNO
1 11

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu, oběsil se

Ilustrační foto
8

Dvě třetiny Čechů grilují. Nezanevřeli ani na špekáčky

Psi žijí v otřesných podmínkách. Až mi je vezmou, pořídím si další, říká majitel

/FOTOGALERIE/ Vstup do domu Na Kozině, jenž patří Václavovi Hrbáčkovi, který vlastní několik psů, je jen na vlastní nebezpečí. Ještě před dveřmi vás přivítá nesnesitelný zápach a hlasité štěkání a kňučení několika desítek psů, kteří tu žijí v naprosto otřesných podmínkách. 

Pohledem Stanislava Šulce: Milionová Světlana

Internet na naše území přitéká již více než 25 let, tedy déle, než existuje samostatné Česko. Přinesl řadu pozitiv a také mnoho úskalí. Připomněl to případ muže ze Zlínska, který naletěl na jeden z nejstarších internetových podvodů.

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

/FOTOGALERIE/ Šestnáct dní byl uvězněn v liščí noře borderteriér Bart. Do skal na Semilsku mu vyrazil na pomoc i jeho zvířecí druh, speciálně vycvičený pes z Olomouce. V doprovodu dobrovolných záchranářů z Rescue Olomouc hledal pro Barta únikovou cestu.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení