VYBERTE SI REGION

Ze zámku v Peruci byly ukradeny vzácné obrazy Emila Filly

Lounsko /AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE/ – Na zámku v Peruci na Lounsku zloději ukradli několik obrazů kubistického malíře Emila Filly (1882 až 1953).

18.11.2011 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Zámek v Peruci.

Zámek v Peruci.Foto: Deník / archiv

Škodu kriminalisté odhadují na desítky milionů korun. Hlášení o vniknutí do objektu policisté dostali dnes nad ránem. Řekla mluvčí lounské policie Jaromíra Střelcová.

„Zmizely čtyři obrazy nebo pět výtvarných děl, to se ještě upřesňuje,“ uvedla Střelcová. Kriminalisté zajišťují stopy a potřebnou dokumentaci. „Víc informací zatím k případu nemáme,“ dodala mluvčí.

V jižním křídle peruckého zámku se nachází pamětní síň Emila Filly, vybavená původním mobiliářem s ukázkami z umělcovy tvorby a sbírek. Filla tuto část zámku po roce 1945 obýval, maloval hlavně okolní krajinu Českého středohoří.

Majitelem zámku jsou Britové. „Zámek jsme prodali už před pěti lety i s věcným břemenem, kterým je právě Galerie Emila Filly,“ řekl starosta Peruce Antonín Lanc. Vlastníkem galerie je stejně jako v minulosti Galerie Benedikta Rejta v Lounech.

Galerie je veřejnosti přístupná celý rok. Obrazy významného malíře jsou asi v pěti místnostech. „Docela mě ta krádež překvapila, měli to dobře zabezpečené,“ uvedl Lanc, který si nepamatuje, že by v minulosti z objektu nějaké výtvarné dílo zmizelo. „Ztratil se tu a tam okap ze zámku nebo nějaké železo, ale umění nikdy,“ řekl starosta. Celý objekt nyní střeží policisté.

Fillova díla patří k nejdráže prodávaným obrazům na aukcích v České republice. Nejvyšší ceny z jeho tvorby dosáhlo v roce 2010 Zátiší s lahví Cherry, které bylo vydraženo za 16,25 milionu Kč.

Emil Filla proslul jako ctitel kubistické estetiky

Vizitka Emila Filly, jedné z nejzajímavějších osobností českého moderního umění a kultury

Fillovy životní aktivity byly obdivuhodné, byl malířem, grafikem, sochařem, ale i básníkem, filozofem, teoretikem či dokonce politikem.
Některými z kritiků umění je stále vnímán poněkud rozporuplně. Zabývají se otázkou, zda Filla picassovský kubismus pouze přijímal, či zda do tohoto směru vnášel i něco nového.

Malířovy práce patří na tuzemských aukcích k nejvyhledáva­nějším. Poprvé trhem zamávaly Zlaté rybičky, které se v roce 2000 prodaly za 7,3 milionu korun. V současnosti rekord drží Zátiší s lahví Cherry, které se loni prodalo za 16,3 milionu korun (bez aukční přirážky) a je na pátém místě v žebříčku nejdražších obrazů prodaných v ČR.

Filla se narodil 4. dubna 1882 v Chropyni u Kroměříže. Po studiích na obchodní škole krátce pracoval v pojišťovně, poté byl přijat na pražskou Akademii výtvarných umění. V roce 1906 však studií zanechal, byl nespokojen s konvenčními metodami a náplní výuky.
Zdrojem nových zážitků a nápadů se mu stala bohémská Paříž, v níž se potkal s Pablem Picassem, Markem Chagallem či Guillaumem Apollinairem. Právě pro inspiraci Picassem a norským expresionistou Edvardem Munchem někteří ze současníků Fillu zatracovali a hanlivě ho nazývali „malířem překladatelem“.

Během první světové války malíř pracoval v Holandsku pro československý odboj, po jejím skončení se v zemi stal i velvyslaneckým radou. Aktivně spolupracoval s Tomášem Garriguem Masarykem.

V atmosféře ohrožení Československa hitlerovským Německem Filla vytvořil známý cyklus Boje a zápasy – velká plátna z konce 30. let představují sérii mytologických zápasů antických hrdinů. Cyklus Písní byl zase inspirován Erbenovými baladami.

Jako umělec i teoretik se Filla otevřeně vyjadřoval k politické situaci, příkře odsuzoval svévoli a násilí, což se mu stalo také osudným. Hned 1. září 1939, na samém počátku války, byl zatčen a internován do koncentračního tábora Buchenwald.

Pětileté osudy vězně se odrazily na jeho podlomeném zdraví, avšak ne na zlomené osobnosti. Filla podle svých blízkých o svých zážitcích nikdy nemluvil – jen prostřednictvím obrazů. Vrátil se k nim například dílem Buchenwald, na němž se muž tahá o ohlodanou kost se psem.
Malíř se v této době ocitl v paradoxní roli nechtěného národního klasika. Byl jmenován profesorem vysoké školy, dočkal se reprezentativních výstav i vydání svých teoretických studií.

Jeho moderní výtvarný projev však začal být brzy po roce 1948 nepřijatelný. Filla začal trávit stále více času v jednom z křídel rokokového zámku v Peruci, které měl v pronájmu. Těšil se zde svou sbírkou čínských svitků a starého umění a maloval hlavně okolní krajinu (cyklus Krajina Českého středohoří).

Nevyhnula se mu závist a zášť. Do historie vešel například jakýsi „soud“ členů Svazu výtvarných umělců s Fillou z roku 1951, jehož výsledkem byl zákaz vystavování „nedostatečně národního“ díla.

V roce 1913 se malíř oženil s dcerou profesora filozofie na pražské univerzitě Hanou Krejčí, která mu byla ideální partnerkou a nerozlučnou družkou.
Filla zemřel 7. října 1953. Bývalý prezident Václav Havel jej v roce 1998 vyznamenal Řádem Tomáše Garrigua Masaryka in memoriam.

Autor: ČTK

18.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Pošta vypsala tendr na vedoucího inspekce, hlásí se prý i Laube

Praha - Česká pošta vypsala výběrové řízení na funkci vedoucího odboru inspekce. Odbor inspekce má na starosti záležitosti spojené s ochranou České pošty před trestnou činností. Potvrdil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle Lidových novin se na místo, které v září opustil Jiří Brázda, přihlásilo pět uchyzečů, mezi nimi i bývalý náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, uvedl server lidovky.cz.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies