VYBERTE SI REGION

Kuře s kruhem vybralo pro děti desítky milionů

Praha - Největší českou nadaci zná podle jména málokdo. Více než Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) je známá její největší kampaň: Pomozte dětem a její symbol: žluté kuře se záchranným kruhem.

11.4.2009 2
SDÍLEJ:

Z peněz získaných z grantu zemí Evropského hospodářského prostoru a Norska financuje Nadace rozvoje občanské společnosti také projekty zaměřené na mládež.Foto: NROS

Loňský ročník sbírky vynesl pro ohrožené a znevýhodněné děti přes 15 milionů a 246 tisíc korun. Na obrazovkách se poprvé objevila na Velikonoční pondělí v roce 1999 lety.

„Sbírka v přímém přenosu České televize, spojená se zábavným programem, u nás do té doby nebyla,“ řekla Deníku Hana Šilhánová, ředitelka nadace. Inspiraci pro úspěšný projekt našla ve Velké Británii, přenos know-how do Česka umožnila i finanční podpora britského velvyslanectví. Za deset let věnovala veřejnost na sbírkové konto 116 milionů korun.

Sbírka Pomozte dětem je pro nadaci nejznámějším, ale zdaleka ne jediným projektem. Nadace se zaměřuje na tři hlavní oblasti: rozvoj neziskového sektoru, lidská práva a děti a mládež.

„Ročně rozdělíme kolem sto padesáti milionů korun na granty neziskovým organizacím. Za patnáct let své činnosti jsme již podpořili asi tři tisíce projektů, suma, kterou jsme rozdělili, už přesáhla jednu miliardu korun,“ dodala ředitelka Šilhánová.

Nadace vznikla v roce 1993, kdy vláda rozhodla, že část programu Evropské unie PHARE určená pro neziskový sektor půjde přes nezávislou instituci. Zatímco v prvních letech byla nadace na evropských penězích stoprocentně závislá, v dalších letech se naučila získávat finance od firem, jednotlivců i zahraničních nadací.

„Peníze z fondů EU a ze zemí EHP/Norska nyní tvoří zhruba tři čtvrtiny celkových zdrojů NROS, ostatní zdroje jsou soukromé, sbírka Pomozte dětem tvoří asi deset procent,“ zmínila ředitelka nadace. NROS je nejštědřejší českou nadací, podle žebříčku největších nadací roku 2008, který sestavuje Fórum dárců, věnovala na projekty nestátních neziskových organizací celkem 167 milionů 649 tisíc korun.

Hana Šilhánová, ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti: Firmy už jen nedávají peníze, zapojují i své zaměstnance

Zmínila jste tři oblasti, na které se zaměřujete, zkuste je více přiblížit.
Podporujeme rozvoj neziskového sektoru jako takového. Snažíme se podporovat zdravé finanční řízení a zvyšování profesionality neziskových organizací. Ale patří tam i to, že se snažíme vytvářet nebo pomoci vytvářet dobré legislativní podmínky pro jejich činnost . Druhou velkou oblastí jsou lidská práva a romská integrace. Což považujeme za jednu z citlivých a málo podporovaných oblastí. A tou třetí je oblast programů pro děti a mladé lidi. Pomozte dětem je jednou z nich, tam reagujeme na skupiny dětí, které jsou nějakým způsobem znevýhodněné. Ale máme například i program „Připoj se“ pro aktivní mladé lidi, kteří se chtějí více účastnit veřejného života, pracovat jako dobrovolníci a vymýšlet svoje vlastní projekty ve prospěch komunity.

Jak se za těch patnáct let vašeho působení změnil přístup firem i jednotlivých dárců?

Pozorujeme celkově velké zlepšení. Jsme dlouholetými členy Fóra dárců, takže známe tuto problematiku nejen od nás, ale i z jiných nadací. Musím říci, že firemní dárcovství u nás zcela jistě stoupá. Někdy si firmy dokonce zakládají svoje nadace, což je dobrý zdroj pro podporu neziskových organizací, necítíme to jako konkurenci. Naopak, jsme rádi, že těch zdrojů je u nás víc. I v rámci sbírky Pomozte dětem pozorujeme, že stoupá individuální i firemní dárcovství, do projektu jsou zapojeny i firemní nadace…

Je rozdíl jenom ve výši peněz na charitu?
Určitě ne. Řada soukromých společností si začíná vybírat spíše dlouhodobé partnerství než nahodilou pomoc a více sledují, jak je jejich podpora efektivní. V tom vidím velký rozdíl. Protože dříve, pokud nějaká firma dala peníze, tak se dívala hlavně na to, jaký to má dopad na prodej jejích výrobků. Kdežto dnes už pro ně marketinkový dopad není tím nejdůležitějším. Firmy se snaží mít trvale dobrou pověst a filantropie k tomu patří. Nedávají už pouze finance, ale sami se účastní různých projektů, snaží se do nich zapojit své zaměstnance. To mi připadá velmi důležité.

Je změna vidět i v tom, jaký typ projektů firmy podporují?
Ano, jdou do oblastí, které už nejsou tak zcela zřetelně marketinkově pozitivní. Například naše spolupráce s Poštovní spořitelnou na předfinancování projektů neziskových organizací, které čekají na peníze z veřejných zdrojů, již není tak všeobecně zajímavé, a marketinkově „prodejné“ téma. Program překlenovací pomoci je zajímavý tím, že soukromý subjekt svým způsobem nahrazuje nedostatky státu. V tom vidím kvalifikovanější a vyšší stupeň společenské odpovědnosti. Na druhou stranu se zdá, že firmy i veřejný sektor stále málo využívají potenciál nadací, které jsou schopné nejen vytipovat společensky důležitá témata, ale i profesionálně a transparentně rozdělovat svěřené finanční prostředky

Autor: Dalibor Dostál

11.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies