Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kuře s kruhem vybralo pro děti desítky milionů

Praha - Největší českou nadaci zná podle jména málokdo. Více než Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) je známá její největší kampaň: Pomozte dětem a její symbol: žluté kuře se záchranným kruhem.

11.4.2009
SDÍLEJ:

Z peněz získaných z grantu zemí Evropského hospodářského prostoru a Norska financuje Nadace rozvoje občanské společnosti také projekty zaměřené na mládež.Foto: NROS

Loňský ročník sbírky vynesl pro ohrožené a znevýhodněné děti přes 15 milionů a 246 tisíc korun. Na obrazovkách se poprvé objevila na Velikonoční pondělí v roce 1999 lety.

„Sbírka v přímém přenosu České televize, spojená se zábavným programem, u nás do té doby nebyla,“ řekla Deníku Hana Šilhánová, ředitelka nadace. Inspiraci pro úspěšný projekt našla ve Velké Británii, přenos know-how do Česka umožnila i finanční podpora britského velvyslanectví. Za deset let věnovala veřejnost na sbírkové konto 116 milionů korun.

Sbírka Pomozte dětem je pro nadaci nejznámějším, ale zdaleka ne jediným projektem. Nadace se zaměřuje na tři hlavní oblasti: rozvoj neziskového sektoru, lidská práva a děti a mládež.

„Ročně rozdělíme kolem sto padesáti milionů korun na granty neziskovým organizacím. Za patnáct let své činnosti jsme již podpořili asi tři tisíce projektů, suma, kterou jsme rozdělili, už přesáhla jednu miliardu korun,“ dodala ředitelka Šilhánová.

Nadace vznikla v roce 1993, kdy vláda rozhodla, že část programu Evropské unie PHARE určená pro neziskový sektor půjde přes nezávislou instituci. Zatímco v prvních letech byla nadace na evropských penězích stoprocentně závislá, v dalších letech se naučila získávat finance od firem, jednotlivců i zahraničních nadací.

„Peníze z fondů EU a ze zemí EHP/Norska nyní tvoří zhruba tři čtvrtiny celkových zdrojů NROS, ostatní zdroje jsou soukromé, sbírka Pomozte dětem tvoří asi deset procent,“ zmínila ředitelka nadace. NROS je nejštědřejší českou nadací, podle žebříčku největších nadací roku 2008, který sestavuje Fórum dárců, věnovala na projekty nestátních neziskových organizací celkem 167 milionů 649 tisíc korun.

Hana Šilhánová, ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti: Firmy už jen nedávají peníze, zapojují i své zaměstnance

Zmínila jste tři oblasti, na které se zaměřujete, zkuste je více přiblížit.
Podporujeme rozvoj neziskového sektoru jako takového. Snažíme se podporovat zdravé finanční řízení a zvyšování profesionality neziskových organizací. Ale patří tam i to, že se snažíme vytvářet nebo pomoci vytvářet dobré legislativní podmínky pro jejich činnost . Druhou velkou oblastí jsou lidská práva a romská integrace. Což považujeme za jednu z citlivých a málo podporovaných oblastí. A tou třetí je oblast programů pro děti a mladé lidi. Pomozte dětem je jednou z nich, tam reagujeme na skupiny dětí, které jsou nějakým způsobem znevýhodněné. Ale máme například i program „Připoj se“ pro aktivní mladé lidi, kteří se chtějí více účastnit veřejného života, pracovat jako dobrovolníci a vymýšlet svoje vlastní projekty ve prospěch komunity.

Jak se za těch patnáct let vašeho působení změnil přístup firem i jednotlivých dárců?

Pozorujeme celkově velké zlepšení. Jsme dlouholetými členy Fóra dárců, takže známe tuto problematiku nejen od nás, ale i z jiných nadací. Musím říci, že firemní dárcovství u nás zcela jistě stoupá. Někdy si firmy dokonce zakládají svoje nadace, což je dobrý zdroj pro podporu neziskových organizací, necítíme to jako konkurenci. Naopak, jsme rádi, že těch zdrojů je u nás víc. I v rámci sbírky Pomozte dětem pozorujeme, že stoupá individuální i firemní dárcovství, do projektu jsou zapojeny i firemní nadace…

Je rozdíl jenom ve výši peněz na charitu?
Určitě ne. Řada soukromých společností si začíná vybírat spíše dlouhodobé partnerství než nahodilou pomoc a více sledují, jak je jejich podpora efektivní. V tom vidím velký rozdíl. Protože dříve, pokud nějaká firma dala peníze, tak se dívala hlavně na to, jaký to má dopad na prodej jejích výrobků. Kdežto dnes už pro ně marketinkový dopad není tím nejdůležitějším. Firmy se snaží mít trvale dobrou pověst a filantropie k tomu patří. Nedávají už pouze finance, ale sami se účastní různých projektů, snaží se do nich zapojit své zaměstnance. To mi připadá velmi důležité.

Je změna vidět i v tom, jaký typ projektů firmy podporují?
Ano, jdou do oblastí, které už nejsou tak zcela zřetelně marketinkově pozitivní. Například naše spolupráce s Poštovní spořitelnou na předfinancování projektů neziskových organizací, které čekají na peníze z veřejných zdrojů, již není tak všeobecně zajímavé, a marketinkově „prodejné“ téma. Program překlenovací pomoci je zajímavý tím, že soukromý subjekt svým způsobem nahrazuje nedostatky státu. V tom vidím kvalifikovanější a vyšší stupeň společenské odpovědnosti. Na druhou stranu se zdá, že firmy i veřejný sektor stále málo využívají potenciál nadací, které jsou schopné nejen vytipovat společensky důležitá témata, ale i profesionálně a transparentně rozdělovat svěřené finanční prostředky

Autor: Dalibor Dostál

11.4.2009
SDÍLEJ:
Donald Trump, silueta
3 22

Transsexuály v armádě nechci, nařizuje Trump

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Vlastní nahé tělo je noční můrou pro většinu žen, ukázal průzkum

/ANKETA/ Za své tělo se stydí celkem 68 procent žen, přičemž nadpoloviční většina pak trpí komplexy. Naopak muži jsou se sebou vcelku spokojeni. Pocit studu trápí pouze 37 procent z nich a komplexy trpí pak necelá čtvrtina. Otevřené rozhovory ohledně nahoty však většinou ani jednomu pohlaví problém nedělají.

Škoda začala vyrábět nový Karoq. První zákazníci se vozů dočkají v říjnu

V kvasinském závodě české automobilky Škoda dnes z výrobní linky sjel první produkční exemplář nového modelu Karoq. Zákazníkům budou první kusy kompaktního SUV dodány v říjnu.

AKTUALIZOVÁNO

Varšava dostala měsíc na úpravu justiční reformy. Jinak hrozí sankce

Polská vláda má měsíc na to, aby sladila svou justiční reformu s právem EU. Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans dnes uvedl, že jinak zemi hrozí zahájení procedury, jež může vést k odejmutí hlasovacích práv Varšavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení