VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naděje na rekonstrukci D1 stále žije

Praha /GRAFIKA/ - Ministr dopravy naši nejdelší autostrádu nezařadil na seznam škrtů, peníze na opravy ale teprve hledá.

4.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Je nejstarší, nejdelší a její povrch je už za hranicí životnosti. Dálnice D1, která se na začátku července stala čerstvou „čtyřicátnicí“, děsí české řidiče. A nejenom je. Jako horký brambor si ji přehazují i ministři dopravy. Ten poslední, Pavel Dobeš (VV), ovšem stojí před největším škrtem v posledních letech. Na příští rok dostane do fondu dopravy 37 miliard korun, o deset méně než letos.

V podstatě to znamená stopku pro dostavbu D11, obchvatu Bohumína nebo Vysočanské radiály. Na seznam zastavených či zpomalených staveb, který ministerstvo dopravy připravilo, se ale podle informací Deníku nakonec nedostala dálnice D1 a její zvažovaná oprava.

Bez peněz

„Na seznamu není záměrně. D1 je pro nás stále priorita, ale jestli na ní peníze nakonec budou, stále ještě nejsme schopni říci,“ řekl včera Deníku mluvčí resortu dopravy Martin Novák. Nejdelší tuzemská autostráda nyní měří v celé své délce od Prahy až po Ostravu 346 kilometrů, z toho však 160 kilometrů potřebuje podle nedávné studie ČVUT brzkou rekonstrukci.

Prvních pět úseků (viz tabulka) o celkové délce 39 kilometrů se mělo začít opravovat na jaře příštího roku, kvůli rozpočtovým škrtům to ale zatím není jisté. Ministerstvo dopravy se totiž ocitá v klasickém začarovaném kruhu: na rekonstrukci D1 chce žádat dotace z EU, jenže k nim musí přihodit i vlastní peníze. A ty nemá. Kromě toho se také uvažuje o přesměrování evropských peněz z teplické dálnice D8 na D1. Autostráda na severu Čech se stále potýká se žalobami a její dokončení se prodlužuje.

#nahled|http://g.denik.cz/1/96/0408_tabulka_silnice_n1_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/96/0408_tabulka_silnice_n1.jpg|Škrty v rozpočtu dopravy.#

Pokud by se nakonec peníze na D1 přece jen našly, bude rekonstrukce skromnější. Dálnice se dočká kromě nového povrchu třeba lepších sjezdů či odvodňovacího systému. Nepočítá se však s rozšířením o další pruh, což odsoudil například dopravní odborník Petr Moos. Jasno kolem peněz na rekonstrukci prvních pěti úseků D1 musí být nejpozději na podzim. Aby se mohlo na jaře stavět, musí se nejprve požádat o stavební povolení a následovaly by veřejné soutěže na dodavatele stavebních prací. Podle dřívějších odhadů by jen samotné tendry trvaly pět až šest měsíců.

Ani kilometr

Horor s naší nejstarší dálnicí je však stále jen slabým odvarem při pohledu na další škrty v dopravě. „Peníze, které budou k dispozici, musíme použít hlavně na projekty spolufinancované EU,“ vysvětluje Novák.

Zcela stranou půjdou třeba programy na stavbu cyklistických stezek, přestavbu železničních přejezdů či stavbu protihlukových opatření. Za to dokonce hrozí Česku pokuty od EU, protože stát dlouhodobě přetěžuje hlukem lidi žijící podél silnic.

Exministr dopravy Vít Bárta třeba při nástupu do funkce sliboval, že větší část peněz se do budoucna použije kromě stavby nových silnic také na opravy starších komunikací. Jen na zalátání silnic po zimě by bylo potřeba zhruba devět miliard korun, v reálu ale mělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k dispozici jen čtyři miliardy. Jen pro srovnání: letošní zima způsobila škody na silnicích I. třídy a dálnicích 3,2 miliardy korun, další minimálně miliardu korun stál nákup soli do sypačů.

Pro dopravní stavitelství není příznivou zprávou ani to, že do budoucna nebude dostávat takové podíly na dividendách ze státních a polostátních podniků, jako je například ČEZ. Ministr financí Miroslav Kalousek chce napříště použít dividendy k financování důchodů. Až dosud tyto peníze mířily do státních fondů, včetně Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který financuje stavby silnic a železnice. Když se před třemi roky prodávala část akcií ČEZ, SFDI si přišel na 34 miliard korun.

Autor: Jan Klička

4.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
1 17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies