VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nadměrný hluk pochází nejvíce ze silniční dopravy, ukazují mapy

Praha – Hlavním zdrojem nadměrného hluku je silniční doprava, o něco méně vlaky a průmyslové podniky. Nové části strategických hlukových map, které zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ), odhadují, že nadlimitní hluk z dopravy obtěžuje ve vybraných lokalitách desítky tisíc lidí. SZÚ mapoval aglomerace Plzeň, Ostrava, Ústí nad Labem-Teplice, Liberec-Jablonec a Olomouc, dále hlavní železniční trati, silnice a letiště Václava Havla. SZÚ výsledky projektu představil ve středu na tiskové konferenci. Projekt vyšel na 14 milionů korun.

28.5.2015 23
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Mezní hodnotě hluku ze silniční dopravy je ve dne vystaveno na sledovaném území zhruba 50 tisíc lidí, v noci o 10,5 tisíce více. „Na mapách se ukázala místa, která jsou kritická, kde hluk je silný a působí na lidské zdraví a psychiku. Cílem map je vytipovat tato kritická místa, aby v nich pomocí akčních plánů mohla být vytvořena opatření na zlepšení," řekla Zdeňka Vandasová ze SZÚ v Praze.

Z předběžných map vyplývá, že hlučná jsou především místa v bezprostřední blízkosti dálnic, hlavních tahů železnic – speciálně v rámci vysokorychlostních koridorů, silnic první třídy v obydlených oblastech a v hustě obydlených městech a obcích.

Hluk kolem všech hlavních železničních tahů, kudy ročně projede více než 30 tisíc vlaků, zatěžuje podle studie ve dne zhruba 9,6 tisíce osob, v noci až 20 tisíc lidí. Aktualizovala se také hluková mapa letiště Václava Havla, podle níž v jeho okolí má hluk vliv průměrně na tři tisíce lidí. Mezním hlukovým hodnotám jsou vystaveni také lidé žijící kolem průmyslových podniků. Na sledovaném území jde o zhruba 4,4 tisíce osob, v noci musí snášet hluk více než deset tisíc lidí.

Mapy se dokončují i pro Prahu a Brno. Všechny by měly být hotové do konce června, pak poputují na ministerstvo zdravotnictví. Poté je dostanou krajské úřady a ministerstvo dopravy, které musejí do 12 měsíců zpracovat akční plány opatření.

Mapy pro veřejnost

Dana Potužníková z ministerstva zdravotnictví doufá, že do map bude moct veřejnost nahlédnout co nejdříve. „Není to o tom, že bychom něco tajili, musí se pořádně graficky upravit a udělat komentář, aby obyvatelé dobře chápali, co je v mapě schováno," řekla.

Mezní hlukové hodnoty byly stanoveny ve dne na 70 decibelů pro silniční a železniční dopravy, 60 decibelů pro leteckou dopravu a 50 decibelů pro průmyslové provozy. V nočních hodinách jsou mezní hodnoty nižší o deset decibelů s výjimkou železniční dopravy, kde jsou nižní o pět. Snížení hluku požaduje po členských zemích Evropská unie kvůli negativním dopadům na lidské zdraví. První hlukové mapy zpracoval SZÚ v letech 2006 a 2007.

Autor: ČTK

28.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 23
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka (vlevo), místopředseda ČSSD Martin Starec.
8 10

ČSSD chce radikálně měnit daňový systém. Návrh sbližuje Babiše s Fialou

Ilustrační foto

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

AUTOMIX.CZ

Škoda ukázala omlazený Rapid. Má novou příď a litrový tříválec

Škoda ještě před výstavní premiérou, k níž dojde na ženevském autosalonu, odhalila podobu modernizovaného Rapidu - a to včetně verze Spaceback. Největší novinku představuje přeplňovaný litrový tříválec.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Když z luxusního auta s tmavými skly vyběhne muž se zbraní v ruce, nemusí to být gangster. S podobnými vozy jezdí i policisté.

Policie obvinila hejtmana Půtu z korupce. Nic jsem neudělal, říká politik

Po téměř třech letech ukončili kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu vyšetřování údajné korupce kolem libereckého hejtmana Martina Půty (STAN). Spis předali státnímu zástupci s návrhem obžalovat Půtu a dalších 12 lidí a také čtyři firmy. Hejtmana viní z přijetí úplatku a zneužití pravomoci úřední osoby, za což mu hrozí pět až deset let vězení, uvedlo dnes Právo.

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies