VYBERTE SI REGION

Nádraží polykají miliony. Přesto chátrají

ČESKO - Situace, kterou znají cestující na mnoha nádražích u nás:zchátralé budovy, sociální zařízenív dezolátním stavu či chybějící čekárny. České dráhy tvrdí, že na opravy nemají potřebné miliardy. Obcím však již dochází trpělivost.

17.10.2007
SDÍLEJ:

Chátrající nádraží v Moravském Krumlově.Foto: DENÍK

Nevzhledné okolí, šedivá budova, čekárna jak vystřižená z časů reálného socialismu. Ani osmnáct let po revoluci není na nádraží Opava-západ po změně režimu ani památky. Stanice je všeobecně považována za ostudu města.

„Vůbec nic se tu nezměnilo. Jezdím tu celý život a je to pořád stejné,“ říká devětašedesátiletý důchodce Vincent Jedlička.

On i další jeho spoluobčané jsou denně nuceni procházet nevzhlednými okolím železniční stanice.

Naděje na změnu je přitom mizivá. České dráhy (ČD) o rekonstrukci neuvažují. Nejsou peníze.

Podobná situace jako v Opavě je typická pro většinu železničních nádraží v Česku. Budovy jsou zchátralé, sociální zařízení je v dezolátním stavu a na mnoha místech chybí čekárny.

„Hledáme strategické partnery pro rozvoj nádraží, ale jde především o nádraží ve větších městech, která chceme revitalizovat. Potom jsou ale například nádraží uprostřed lesů, která už nemají význam a o ně nemá nikdo zájem, ani obce. S tím neuděláme vesměs nic,“ přiznává mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Obce versus dráhy

Od roku 2003 se podařilo prodat majetek za 1,2 miliardy, šlo ale hlavně o pozemky a nepotřebné budovy. Dráhy si netroufají odhadnout, kolik by stála rekonstrukce alespoň všech větších nádraží.

„Jsou to desítky miliard korun. Konkrétní číslo je obtížné stanovit,“ říká Markéta Krausová z ČD. Jak dodává, omezené finance dovolují investice do nádražních budov jen v řádu desítek milionů ročně.

Na území Česka se přitom nalézá celkem 2960 zastávek, nákladišť a stanic, z nichž je většina ve velmi špatném stavu. Zchátralé budovy lákají bezdomovce a kriminální živly. Na neutěšený stav si stěžují mnohé obce.

„České dráhy nám v propagačních materiálech na křídovém papíře s velkou slávou ukazují, jak investovaly do vagonů, rychlovlaků, elektrifikace či nádražních komplexů v největších městech, ale podívejte se, jak vypadají nádraží u nás,“ stěžuje si starosta Úvalna na Krnovsku Vítězslav Odložílek.

Rozhodl se proto oslovit další starosty a proti dráhám chtějí postupovat společně.

Modernizace se rozjíždí pomalu

Štěstí na potřebné finance má jako jedno z málapražské hlavní nádraží. Bude to tam prý jako na letišti. Tak charakterizují architekti jeho novou podobu. Největší nádraží v republice se začalo měnit loni v prosinci a první fáze rekonstrukce by měla být hotova ještě do konce letoška.

„Vznikne tam zhruba 16 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch. Základní koncept vychází z toho, že tam bude co nejvíce prosvětlených ploch, aby se zamezilo temným zákoutím, kde se dnes scházejí bezdomovci a narkomani,“ říká Martin Hamšík, zástupce společnosti Grande Stazione, která rekonstrukci za miliardu dokončí v roce 2011.

Živá nádraží

Takových velkorysých rekonstrukcí ale v Česku není mnoho. Štěstí mají jen některá větší nádraží. Ta se postupně zařazují do projektu Živá nádraží, takže se v nejbližších letech dočkají modernizace.

Nejdříve by mělo jít o nádraží v Teplicích, Ústí nad Labem, Plzni a Havlíčkově Brodu.

V další fázi jsou do projektu zařazeny Zlín, Tábor či Brno. Ani zrekonstruovaná nádraží ale nejsou bez chyb. Kupříkladu nádraží v pražské Libni se dočkalo nákladné modernizace před konáním hokejového šampionátu v roce 2004.

Architekti ale zapomněli na přístřešek nad prvním nástupištěm, cestující tak za nepříznivého počasí vzdorují větru a dešti. Velkou nepříjemností pro seniory je také častá absence nízko položených nástupišť.

,„Kdyby mi někdo nepomohl, těžko bych se do vlaku vydrápala,“ říká například Marie Macháčková, která jezdí vlakem z nádraží v Týništi nad Orlicí.

Nádraží v číslech

V Česku je celkem 2960 zastávek a stanic

Ročně jimi projde 180 milionů cestujících

V rekonstrukci je nyní 6 větších nádraží

V blízké budoucnosti se plánuje rekonstrukce dalších 22 nádraží (celkem by jich mělo být 60)

Nejdražší rekonstrukcí je Praha – hl. nádraží za miliardu korun

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies