VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží polykají miliony. Přesto chátrají

ČESKO - Situace, kterou znají cestující na mnoha nádražích u nás:zchátralé budovy, sociální zařízenív dezolátním stavu či chybějící čekárny. České dráhy tvrdí, že na opravy nemají potřebné miliardy. Obcím však již dochází trpělivost.

17.10.2007
SDÍLEJ:

Chátrající nádraží v Moravském Krumlově.Foto: DENÍK

Nevzhledné okolí, šedivá budova, čekárna jak vystřižená z časů reálného socialismu. Ani osmnáct let po revoluci není na nádraží Opava-západ po změně režimu ani památky. Stanice je všeobecně považována za ostudu města.

„Vůbec nic se tu nezměnilo. Jezdím tu celý život a je to pořád stejné,“ říká devětašedesátiletý důchodce Vincent Jedlička.

On i další jeho spoluobčané jsou denně nuceni procházet nevzhlednými okolím železniční stanice.

Naděje na změnu je přitom mizivá. České dráhy (ČD) o rekonstrukci neuvažují. Nejsou peníze.

Podobná situace jako v Opavě je typická pro většinu železničních nádraží v Česku. Budovy jsou zchátralé, sociální zařízení je v dezolátním stavu a na mnoha místech chybí čekárny.

„Hledáme strategické partnery pro rozvoj nádraží, ale jde především o nádraží ve větších městech, která chceme revitalizovat. Potom jsou ale například nádraží uprostřed lesů, která už nemají význam a o ně nemá nikdo zájem, ani obce. S tím neuděláme vesměs nic,“ přiznává mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Obce versus dráhy

Od roku 2003 se podařilo prodat majetek za 1,2 miliardy, šlo ale hlavně o pozemky a nepotřebné budovy. Dráhy si netroufají odhadnout, kolik by stála rekonstrukce alespoň všech větších nádraží.

„Jsou to desítky miliard korun. Konkrétní číslo je obtížné stanovit,“ říká Markéta Krausová z ČD. Jak dodává, omezené finance dovolují investice do nádražních budov jen v řádu desítek milionů ročně.

Na území Česka se přitom nalézá celkem 2960 zastávek, nákladišť a stanic, z nichž je většina ve velmi špatném stavu. Zchátralé budovy lákají bezdomovce a kriminální živly. Na neutěšený stav si stěžují mnohé obce.

„České dráhy nám v propagačních materiálech na křídovém papíře s velkou slávou ukazují, jak investovaly do vagonů, rychlovlaků, elektrifikace či nádražních komplexů v největších městech, ale podívejte se, jak vypadají nádraží u nás,“ stěžuje si starosta Úvalna na Krnovsku Vítězslav Odložílek.

Rozhodl se proto oslovit další starosty a proti dráhám chtějí postupovat společně.

Modernizace se rozjíždí pomalu

Štěstí na potřebné finance má jako jedno z málapražské hlavní nádraží. Bude to tam prý jako na letišti. Tak charakterizují architekti jeho novou podobu. Největší nádraží v republice se začalo měnit loni v prosinci a první fáze rekonstrukce by měla být hotova ještě do konce letoška.

„Vznikne tam zhruba 16 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch. Základní koncept vychází z toho, že tam bude co nejvíce prosvětlených ploch, aby se zamezilo temným zákoutím, kde se dnes scházejí bezdomovci a narkomani,“ říká Martin Hamšík, zástupce společnosti Grande Stazione, která rekonstrukci za miliardu dokončí v roce 2011.

Živá nádraží

Takových velkorysých rekonstrukcí ale v Česku není mnoho. Štěstí mají jen některá větší nádraží. Ta se postupně zařazují do projektu Živá nádraží, takže se v nejbližších letech dočkají modernizace.

Nejdříve by mělo jít o nádraží v Teplicích, Ústí nad Labem, Plzni a Havlíčkově Brodu.

V další fázi jsou do projektu zařazeny Zlín, Tábor či Brno. Ani zrekonstruovaná nádraží ale nejsou bez chyb. Kupříkladu nádraží v pražské Libni se dočkalo nákladné modernizace před konáním hokejového šampionátu v roce 2004.

Architekti ale zapomněli na přístřešek nad prvním nástupištěm, cestující tak za nepříznivého počasí vzdorují větru a dešti. Velkou nepříjemností pro seniory je také častá absence nízko položených nástupišť.

,„Kdyby mi někdo nepomohl, těžko bych se do vlaku vydrápala,“ říká například Marie Macháčková, která jezdí vlakem z nádraží v Týništi nad Orlicí.

Nádraží v číslech

V Česku je celkem 2960 zastávek a stanic

Ročně jimi projde 180 milionů cestujících

V rekonstrukci je nyní 6 větších nádraží

V blízké budoucnosti se plánuje rekonstrukce dalších 22 nádraží (celkem by jich mělo být 60)

Nejdražší rekonstrukcí je Praha – hl. nádraží za miliardu korun

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
188

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Stockholmský atentát nákladním vozem má pátou oběť

Počet mrtvých, které má na svědomí uzbecký atentátník ve Stockholmu ze 7. dubna 2017, se zvýšil na pět. V nemocnici podlehla dnes ráno zraněním šedesátileté žena.

AKTUALIZUJEME / EXKLUZIVNĚ

Východ Moravy ve střehu: noční déšť zvedl hladiny řek, akutně hrozí vylití

Vydatné noční dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři zvýšili odtok z některých přehrad. U některých řek hrozí vylití z koryt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies