VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží polykají miliony. Přesto chátrají

ČESKO - Situace, kterou znají cestující na mnoha nádražích u nás:zchátralé budovy, sociální zařízenív dezolátním stavu či chybějící čekárny. České dráhy tvrdí, že na opravy nemají potřebné miliardy. Obcím však již dochází trpělivost.

17.10.2007
SDÍLEJ:

Chátrající nádraží v Moravském Krumlově.Foto: DENÍK

Nevzhledné okolí, šedivá budova, čekárna jak vystřižená z časů reálného socialismu. Ani osmnáct let po revoluci není na nádraží Opava-západ po změně režimu ani památky. Stanice je všeobecně považována za ostudu města.

„Vůbec nic se tu nezměnilo. Jezdím tu celý život a je to pořád stejné,“ říká devětašedesátiletý důchodce Vincent Jedlička.

On i další jeho spoluobčané jsou denně nuceni procházet nevzhlednými okolím železniční stanice.

Naděje na změnu je přitom mizivá. České dráhy (ČD) o rekonstrukci neuvažují. Nejsou peníze.

Podobná situace jako v Opavě je typická pro většinu železničních nádraží v Česku. Budovy jsou zchátralé, sociální zařízení je v dezolátním stavu a na mnoha místech chybí čekárny.

„Hledáme strategické partnery pro rozvoj nádraží, ale jde především o nádraží ve větších městech, která chceme revitalizovat. Potom jsou ale například nádraží uprostřed lesů, která už nemají význam a o ně nemá nikdo zájem, ani obce. S tím neuděláme vesměs nic,“ přiznává mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Obce versus dráhy

Od roku 2003 se podařilo prodat majetek za 1,2 miliardy, šlo ale hlavně o pozemky a nepotřebné budovy. Dráhy si netroufají odhadnout, kolik by stála rekonstrukce alespoň všech větších nádraží.

„Jsou to desítky miliard korun. Konkrétní číslo je obtížné stanovit,“ říká Markéta Krausová z ČD. Jak dodává, omezené finance dovolují investice do nádražních budov jen v řádu desítek milionů ročně.

Na území Česka se přitom nalézá celkem 2960 zastávek, nákladišť a stanic, z nichž je většina ve velmi špatném stavu. Zchátralé budovy lákají bezdomovce a kriminální živly. Na neutěšený stav si stěžují mnohé obce.

„České dráhy nám v propagačních materiálech na křídovém papíře s velkou slávou ukazují, jak investovaly do vagonů, rychlovlaků, elektrifikace či nádražních komplexů v největších městech, ale podívejte se, jak vypadají nádraží u nás,“ stěžuje si starosta Úvalna na Krnovsku Vítězslav Odložílek.

Rozhodl se proto oslovit další starosty a proti dráhám chtějí postupovat společně.

Modernizace se rozjíždí pomalu

Štěstí na potřebné finance má jako jedno z málapražské hlavní nádraží. Bude to tam prý jako na letišti. Tak charakterizují architekti jeho novou podobu. Největší nádraží v republice se začalo měnit loni v prosinci a první fáze rekonstrukce by měla být hotova ještě do konce letoška.

„Vznikne tam zhruba 16 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch. Základní koncept vychází z toho, že tam bude co nejvíce prosvětlených ploch, aby se zamezilo temným zákoutím, kde se dnes scházejí bezdomovci a narkomani,“ říká Martin Hamšík, zástupce společnosti Grande Stazione, která rekonstrukci za miliardu dokončí v roce 2011.

Živá nádraží

Takových velkorysých rekonstrukcí ale v Česku není mnoho. Štěstí mají jen některá větší nádraží. Ta se postupně zařazují do projektu Živá nádraží, takže se v nejbližších letech dočkají modernizace.

Nejdříve by mělo jít o nádraží v Teplicích, Ústí nad Labem, Plzni a Havlíčkově Brodu.

V další fázi jsou do projektu zařazeny Zlín, Tábor či Brno. Ani zrekonstruovaná nádraží ale nejsou bez chyb. Kupříkladu nádraží v pražské Libni se dočkalo nákladné modernizace před konáním hokejového šampionátu v roce 2004.

Architekti ale zapomněli na přístřešek nad prvním nástupištěm, cestující tak za nepříznivého počasí vzdorují větru a dešti. Velkou nepříjemností pro seniory je také častá absence nízko položených nástupišť.

,„Kdyby mi někdo nepomohl, těžko bych se do vlaku vydrápala,“ říká například Marie Macháčková, která jezdí vlakem z nádraží v Týništi nad Orlicí.

Nádraží v číslech

V Česku je celkem 2960 zastávek a stanic

Ročně jimi projde 180 milionů cestujících

V rekonstrukci je nyní 6 větších nádraží

V blízké budoucnosti se plánuje rekonstrukce dalších 22 nádraží (celkem by jich mělo být 60)

Nejdražší rekonstrukcí je Praha – hl. nádraží za miliardu korun

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Summit lídrů 27 zemí Evripské unie se v Římě.
2 5

Brexit? Tragédie, znělo na summitu. Lídři zemí EU jsou i nadále pro jednotu

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

DOTYK.CZ

Show se dá udělat i na téma: Jak jsme to podělali

Vystoupení v Caruso Show, rozjezd životně-stylového časopisu Krausmagazin, Stay Zmrd v Českých Budějovicích… Své největší krachy a průšvihy připomněli ve čtvrtek 23. března na večeru Fuckup Nights Prague v pražské Lucerně například zpěvák Monkey Business Matěj Ruppert, marketér a reklamní odborník Josef Havelka nebo stand up komik Nikola Džokič.

Americký konvoj projíždí ČR. Součástí jsou i obrněné vozy Stryker

Hraničním přechodem v Rozvadově dnes postupně projíždí konvoj britských a amerických vojáků. Prvních 18 z celkem 125 vozidel vyrazilo z Rozvadova směrem do vnitrozemí před půl desátou. Zhruba o dvě hodiny později přejely českou hranici čtyři části konvoje z celkových sedmi. Po dálnici D5 teď vojáci zamíří do Ostrova u Stříbra, kde natankují svou vlastní naftu.

AKTUALIZOVÁNO

Hnutí STAN povede do voleb staronový předseda, pozici lídra uhájil Gazdík

Šéfem hnutí Starostové a nezávislí (STAN) je nadále Petr Gazdík. Na volebním sněmu hnutí ho zvolilo 135 ze 145 hlasů. Získal tak 93 procent hlasů. Podpořilo ho 133 ze 145 delegátů. Jeho prvním místopředsedou je znovu náměstek středočeské hejtmanky Vít Rakušan. Dalšími dvěma místopředsedy byli zvoleni místopředseda Sdružení místních samospráv ČR Radim Sršeň, poslankyně Věra Kovářová a senátor Jan Horník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies