VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důkazů o nátlaku v šetření neštěstí v Moravanech je víc

Moravany/Praha - Drážní inspekce, která prošetřuje květnovou tragickou srážku vlaků v Moravanech na Pardubicku, má důkazy o údajných tlacích a manipulacích, které jsou na ni činěny.

8.9.2008
SDÍLEJ:

Vyšetřovatelé zkoumají oddělený vagon i lokomotivuFoto: HZS Pardubického kraje

Náměstek Drážní inspekce Jan Kučera tvrdí, že pro svá tvrzení o tlacích na „určité“ vyšetření podivné nehody v Moravanech, při které zemřel strojvůdce, má důkazy.

„Můžeme to doložit, máme je písemné,“ uvedl včera pro Deník. „A nepoužil bych jednotné číslo,“ odpověděl na otázku, kolik žádostí o určitý směr vyšetřování poštou obdržel. Obviněním už se zabývá policie.

Naznačil také, že se odesílateli nejsou jen soukromé firmy. Na výslovný dotaz nevyloučil spoluúčast státních orgánů. „Nevylučuji to.“

Jeho slova už v neděli, kdy je odvysilala TV Nova, rozlítila strojvůdce. A poslali ministru dopravy protestní dopis, kde apelují na objektivní vyšetření nehody. „To je něco naprosto šokujícího,“ uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Na nádraží v Moravanech v květnu narazila lokomotiva do stojícího osobního vlaku, strojvůdce lokomotivy na místě zemřel. Brzy se ukázalo, že na vině nejspíš nebyl strojvůdce, protože návěstidlo mu hlásilo zelenou. Podle vyšetřovatelů vše zřejmě způsobil písek. Ten totiž pomáhal v prudkém dešti brzdit osobní vlak. Tím však odizoloval celou tuto soupravu. Bezpečnostní systém ESA 11, který vyrábí pražská společnost AŽD, pak vyhodnotil kolej jako prázdnou.

Repete v Hulíně

„Jsem si naprosto jistý, že za nehodu může písek na kolejích,“ řekl nedávno odborník na železniční dopravu Karel Baborák.

Podobný incident se stal před pár dny i v Hulíně na Zlínsku. Tam se naštěstí podařilo nehodě zabránit.

Právě společnost AŽD je v souvislosti s machinacemi při vyšetřování zmiňována nejčastěji. Její mluvčí Sandra Chvojková podezření označila za nesmyslná.

„Média mají snahu svalovat vinu na náš zabezpečovací systém i přes skutečnost, že dosavadní výsledky různých šetření zavinění ESA 11 nepotvrdily,“ uvedla Chvojková. A zopakovala, že ESA 11 je moderní systém odpovídající nejpřísnějším normám. Možnou chybu na straně zařízení ale výslovně nevyloučila.

Ticho po pěšině

Strojvůdci byli v květnu mezi prvními, kdo ukazovali na zařízení ESA 11 jako na pravděpodobnou příčinu. Podali tehdy trestní oznámení na neznámého pachatele a odmítli zařízení nadále používat. O selhání zařízení však už mluví i Drážní inspekce, která se pak stala terčem nátlaku.

Úřady mezitím slibuji, že podezření z machinací hned po víkensu prošetří. Včera však u korunního svědka, Jana Kučery z Drážní inspekce, nezazvonil jediný telefon z ministerstva dopravy. Jak ticho po pěšině.

Autor: Kamil Dubský

8.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman
6 9

Zeman: Politici, kteří teď migranty odmítají, po volbách otočí

Radim Nosek. Podle soudu hlava organizovaného zločineckého gangu.
4

Zloděje traktorů poslal soud na devatenáct let za mříže

Audi bude vyrábět hned dvě elektrická SUV. První přijede už brzy

Plány o výrobě čistě elektrických SUV jsme již od Audi slyšeli. Nyní německá automobilka upřesňuje, kde se novinky budou vyrábět a také to, že se do produkce dostane jak klasické SUV, tak sportovnější verze Sportback. Oba modely přijedou už během dvou let.

Návrat dětí do péče? Michaláková neuspěla ani u hodonínského soudu

Okresní soud v Hodoníně již podruhé zastavil řízení, ve kterém se místní rodačka Eva Michaláková domáhá vrácení dětí do své péče také prostřednictví českých soudů. Její dva synové jsou totiž rozdělení do dvou norských rodin.

Plánujete návštěvu Oktoberfestu? Tuplák za 410 korun, litr vody za 230

Litr piva na nejslavnějším pivním festivalu světa, mnichovském Oktoberfestu, vyjde v některých stanech až na jedenáct eur (téměř 287 korun). To je ještě více než v roce 2016.

Bratislavský VW stávkuje dál, zaměstnanci chtějí 54 tisíc měsíčně

Výrobní linky se v Bratislavě zastavily v úterý ráno. Odbory začaly vyjednávat o vyšších platech. Průměrná mzda je v této pobočce lehce přes 1800 eur (asi 47,5 tisíce korun). Požadavek na růst o 16 procent (asi na 54 tisíc korun) vedení slovenského Volkswagenu odmítlo, nabízelo postupný růst během půl roku o celkových devět procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies