Nečas navrhne Kocába odvolat, pokud neodejde sám

Uherské Hradiště /AKTUALIZOVÁNO/ -Premiér Petr Nečas (ODS) ve čtvrtek v Uherském Hradišti zopakoval, že když zmocněnec pro lidská práva Michael Kocáb nerezignuje, navrhne vládě jeho odvolání. Úřad vlády ve středu oznámil Kocábovu rezignaci.

2.9.2010 60

Petr Nečas.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kocáb sám ve čtvrtek v prohlášení uvedl, že byl připraven rezignovat. Ohlášení jeho odchodu médiím dříve, než se tak skutečně stalo, ale pokládá za nesolidní. Premiéra už ve středu požádal o další schůzku, kde by si nedorozumění vyjasnili. Předseda vlády však možné další setkání odmítl.

"Po tom, co proběhlo ve středu, k tomu není sebemenší důvod," řekl předseda vlády. Středeční jednání s Kocábem označil za korektní schůzku, která končila podáním rukou a poděkováním za Kocábovo působení. "Dohodli jsme se, že pan Kocáb nabídne rezignaci. Považuji tu situaci z lidského hlediska za velmi nedůstojnou. Skoro se divím, že pan Kocáb je ochotný něčím podobným projít. Musí vědět, že za těchto okolností spolupráce na úřadu vlády nemůže pokračovat," uvedl Nečas.

"Pochopil jsem premiérův politický zájem, abych mu jeho problém s lidskými právy ulehčil rezignací a chtěl jsem mu i vyhovět," poznamenal ve čtvrtek Kocáb. Zdůraznil, že na funkci nelpěl a nelpí, nehodlá prý ale "hrát hru na vynucenou dobrovolnou rezignaci". Nečas podle něj svůj středeční návrh na odchod při jejich schůzce nezdůvodnil nekompetentností zmocněnce či rozdíly v pojetí ochrany lidských práv, ale plány na restrukturalizaci sekce pro lidská práva při úřadu vlády.

S podporou koalice

"Nejsem ochoten podstupovat podobné martyrium, jak když pan Kocáb několik týdnů odcházel a neodcházel z pozice ministra a navrhnu vládě jeho odvolání. Termín teď není důležitý," řekl předseda vlády. Dodal, že šéfové koaličních stran TOP 09 ani Věcí veřejných proti jeho postupu neprotestovali. "Kdyby se jim nelíbil, tak by mi to určitě sdělili," uvedl Nečas. Otázka Kocábova nástupce je podle něho věcí dohody v rámci vládní koalice.

"Úřad vládního zmocněnce pro lidská práva si nedůstojnou hru na vynucenou dobrovolnou rezignaci nezaslouží," napsal ve čtvrtek Kocáb v tiskovém prohlášení. Za nesolidní pokládá ohlášení jeho rezignace do médií před tím, než skutečně nastala, vadí mu i premiérova slova o jeho údajné "lásce k funkci". Rezignace má i formální náležitosti, upozornil Kocáb. Myslí si, že rezignovat by měl písemně a vláda by tuto rezignaci měla vzít na vědomí.

Joch nástupcem prý nebude

Nečas ve čtvrtek odmítl, že by novým zmocněncem pro lidská práva mohl být ředitel Občanského institutu Roman Joch, jehož si nedávno vybral za poradce v otázkách menšin. "To je jméno, které je krajně nepravděpodobné. Přiznám se, že mě ani nenapadlo," řekl premiér. Jocha kritizují někteří zastánci lidských práv, kteří jeho pojetí lidských práv považují za nešťastné. Proti jeho nástupu do úřadu vlády koncem srpna dokonce protestovali.

Kocáb zastával od ledna 2009 funkci ministra pro menšiny, nominovala ho Strana zelených. V březnu ho zelení vyzvali, aby podal demisi. Kocáb následně vyslovil obavu, že by jeho rezignace mohla dále destabilizovat politickou situaci v zemi, a řekl, že o personálních změnách ve vládě by podle něj měla rozhodnout schůzka ODS, ČSSD a zelených s tehdejším premiérem Janem Fischerem. Z funkce odešel až o šest dní později. Letos 19. dubna se z rozhodnutí vlády stal zmocněncem pro lidská práva.

Autor: ČTK