VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šetřit se bude také, píše ministr Hoffmanovi

Praha - Ministr financí Eduard Janota si přečetl komentář Ivana Hoffmana, který každý den v Deníku reaguje na aktuální politická a společenská témata, a cítil potřebu se k problematice také vyjádřit. Jeho dopis publikujeme v plném znění.

18.8.2009 6
SDÍLEJ:

Ministr financí Eduard JanotaFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Domnívám se, že Ivan Hoffman použil ve svém komentáři trochu nefér argument. Prý si myslím, „že už není, kde šetřit, a růstu deficitu je třeba bránit zvýšením našich daní.“ Nic takového není pravda.

Zdůrazňuji, že osobně preferuji úspory. Mé nejnovější návrhy, které budu předkládat s návrhem rozpočtu, obsahují také výdajová opatření. Kromě toho vláda nedávno k dalším úsporám již přikročila.

Aktuální návrh zahrnuje požadavek na nezvyšování důchodů. Důvod je jednoduchý – růst cenové hladiny se zastavil a naopak se potýkáme s možným rizikem deflace (poklesu cenové hladiny).

Jiným návrhem je omezení výdajů na stavební spoření, ačkoli zde by se účinek projevil s určitým zpožděním. Úprava dávek v nezaměstnanosti a jiných sociálních dávek představuje další cestu úspor.

Na tomto místě ale musím připomenout, že již Topolánkova i Fischerova vláda provedla řadu úsporných kroků. Již zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů přinesl významné úspory v oblasti mandatorních výdajů, které díky návrhům ve volebním roce 2006 narostly do neudržitelné výše.

Kromě toho se na tři roky zmrazily platy úředníků a politiků, došlo také k propouštění ve státní správě. V lednu tohoto roku pak ještě můj předchůdce Miroslav Kalousek dojednal s resorty pětiprocentní snížení provozních výdajů, které se použily na stoupající náklady na podpory v nezaměstnanosti.

Resortům navíc byly odebrány rezervní prostředky, které nedokázaly v minulých letech utratit, a použity na snížení schodku státního rozpočtu v rozsahu asi 30 mld. Kč.

Premiér Fischer již v průběhu přípravy návrhu státního rozpočtu na rok 2010 avizoval další razantní úsporná opatření. Jednotlivé resorty se musely smířit s omezením provozních výdajů až o pětinu.

Prioritou zůstaly investice na výzkum a vývoj a do dopravní infrastruktury spolu s kofinancováním programů z evropských fondů. Domnívám se, že každodenní stížnosti ministrů v médiích jsou dostatečným důkazem naší snahy o úspory.

Co se týče „výměny úředníků, kteří tvrdí, že není, kde šetřit“, já k nim rozhodně nepatřím. Panu redaktorovi ale udělám radost. Po volbách již ve státní správě působit nehodlám.

Eduard Janota, ministr financí

Komentář Ivana Hoffmana, na nějž pan ministr reaguje, si poslechněte ZDE.
18.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
58 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
2 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies